Oma vuoteni 2020 sanoin ja numeroin

Vuosi 2020 oli poikkeuksellinen. Paluuta vanhaan kuitenkaan tuskin on luvassa. On aika kurkottaa menneisyyden sijaan eteenpäin ja tulevaisuuteen. Sitä ennen kuitenkin vielä kertaus menneeseen vuoteen.

Vaikka itselleni vuosi 2020 oli hyvä. Monin paikoin ja monille se on ollut kamala.

Koronapandemia on määritellyt totuttuja käytänteitä ja arkea monilla uusiksi. Yhteiskunnat ja yksilöt kykenivät kuitenkin sopeutumaan uusiin toimintatapoihin paikoin ennennäkemättömän nopeasti. Monet uudet käytännöt jäävät pysyviksi rokotteesta riippumatta.

Tämä herättää toivoa siitä, että kun alamme käsittelemään demokratioissa kriisiä kriisinä, meillä on mahdollisuus vastata myös ilmastokriisin, luontokadon ja luonnonvarojen ylikulutuksen kaltaisiin ongelmiin. Tämän takia tein myös aloitteen, että myös Helsinki julistaisi ilmastohätätilan.

Koronapandemian ohella maailmanpolitiikkaa ovat ravisuttaneet vuonna 2020 Yhdysvaltojen presidentinvaalit ja Black Lives Matter -liike. Koronapandemian myötä myös ilmastopäästöt vähenivät hetkellisesti ja liikkeelle laitettiin ennennäkemätön määrä investointeja puhtaaseen teknologiaan. Ympäristö- ja vastuullisuusteemat eivät kadonneet mihinkään politiikan, yritysten ja yksilöiden agendalta.

Töissä aloitin Third Rockin toimitusjohtajana

Toimittuani ensimmäisen vuosipuolikkaan T-Media Relations Oy:n Kestävän tulevaisuuden johtajana, vaihdoimme kesällä yrityksen nimen ja brändin ja minusta tuli Third Rock Finland Oy:n toimitusjohtaja. Edistämme yritysten ja organisaatioiden siirtymistä hiilineutraaliin kiertotalouteen, jossa luonnon monimuotoisuus lisääntyy. Vuoden 2020 aikana meillä oli yhteensä 130 projektia ja 50 asiakasta, joiden liikevaihto oli yhteensä noin 56,3 miljardia euroa. 

On ollut innostavaa nähdä, miten tosissaan isoissa yrityksissä vastuullisuus- ja ilmastokriisi on otettu. Yritykset ymmärtävät varsin hyvin, että vastuullisuus ei tänä päivänä ole markkinointia, hyväntekeväisyyttä tai maineriskin hallintaa vaan keskeinen osa liiketoimintastrategian ydintä. Kuolleella planeetalla kun ei ole liiketoiminnan edellytyksiä. Monet isot yritykset toimivat jo paljon kunnianhimoisemmin ilmaston suhteen kuin Suomen hallitus tai poliittiset päättäjät. Seuraava iso vastuullisuusteema näyttäisi tällä hetkellä olevan luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen.

Kahdeksas vuosi Helsingin kaupunginvaltuutettuna

Kaupunginvaltuusto ja eri poliittiset luottamuselimet siirtyivät keväällä etäkokouskäytäntöihin. Osallistuin ensin kaupunginvaltuuston kokouksiin juoksulenkiltä käsin, kunnes ohjeistettiin, että kokouksiin pitää osallistua rauhallisesta paikasta ilman taustalla olevaa liikettä.

Valtuustotyön ohella olen toiminut Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän HSY:n hallituksen varapuheenjohtajana, Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n johtokunnassa sekä Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen valtuuskunnan puheenjohtajana.

HSY:ssä olemme investoineet isosti Blominmäen vedenpuhdistamoon, kiertotalouden edistämiseen ja ympäristötiedon tuottamiseen sekä ohjanneet  ihmisiä parempaan kierrätykseen jätemaksujen hinnoittelulla. HKL:ssä olemme toteuttamassa isoja raideliikenteen investointeja Raide-Jokerin ja Kruunusiltojen raitioteiden muodossa sekä olemme laajentamassa huippusuosituksi noussutta kaupunkipyöräpalvelua koko kaupunkiin. Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen lähiluontokohteet taas ovat olleet ennenäkemättömän kävijäryntäyksen kohteena, kun ihmiset ovat suunnanneet koronapandemian myötä lähiluontoon.

Kuluneen vuoden aikana aloitteestani Helsinkiin julistettiin ilmastohätätila sekä perustettiin Vuosaareen Rakkauden metsä. Lisäksi tein aloitteen mm. henkilökohtaisen päästökaupan kokeilemisesta ja vapaaehtoistoiminnan mahdollistamisesta kaupungin työntekijöille. Henkilökohtaista päästökauppaa selvitetään ja tullaan kokeilemaan myöhemmin, mutta vapaaehtoistoiminnan edistäminen ei edennyt ehdotetulla tavalla.

Uusia tapoja ja rutiineja

Omassa arjessa olen ottanut käyttöön useita uusia tapoja ja rutiineja. Rutiinien ja tapojen voimasta olen kirjoittanut myös blogiini. Tammikuussa kokeilin, olisiko mahdollista lukea tai kuunnella päivittäin yksi kirja. Kun tämä onnistui yllättävän helposti, jatkoin läpi koko vuoden intensiivistä kirjojen kuuntelua ja vuoden loputtua olin ehtinyt lukea tai kuunnella yhteensä huimat 375 kirjaa.

Kuntoilun osalta tavoitteenani oli mm. tehdä niin monena päivänä kuin mahdollista 7 minutes workout -lihaskuntotreeni. Tämä onnistui lopulta vuoden jokaisena päivänä eli yhteensä 366 kertaa. Lisäksi juoksin vuoden aikana 15 puolimaratonia (ja yhteensä 151 lenkkiä) sekä pyöräilin 303 eri päivänä ja sain ylitettyä muutenkin juoksu-, pyöräily- ja uintitavoitteeni (50 km).

Vuoden aikana olen pyrkinyt kuluttamaan niin vähän kuin mahdollista ja vähentämään henkilökohtaisten tavaroideni määrää. Vuoden 2020 alkupuoliskolla minulla oli yhteensä 310 henkilökohtaista tavaraa. Vuoden 2020 lopussa pääsin jo alle 300 tavaran. Tällä hetkellä omistan 271 henkilökohtaista tavaraa. Tavoitteena on edellään päästä joskus alle 100 tavaraan. Vuoden aikana käyttämäni rahamäärä tippui noin kolmanneksella edelliseen vuoteen verrattuna. Syntymäpäivänäni kirjoitin 46 elämänohjetta.

Kirjoitin ajanhallintaa ja itsensä johtamista käsittelevää kirjaa maailman muuttajille

Vuoden 2020 aikana en ainoastaan kuunnellut kirjoja, vaan myös kirjoitin sellaisen. Ajanhallintaa maailman muuttajille ilmestyy tosin vasta vuoden 2022 alussa, mutta ensimmäinen luonnos käsikirjoituksesta valmistui jo vuoden 2020 puolella. Kirjaa on ollut ilo kirjoitella kaiken muun arjen keskellä.

Toki olen vuoden aikana myös laiskotellut. Joulukuussa pidin Leo laiskottelee -joulukalenteria, jossa kuvasin arjen hetkiä, joissa otan rennosti. Eli kyllä arkeeni kuului vuonna 2020 paikoin myös lasten ja puolison kanssa intensiivistä olemista, tyhjänpäiväisiä sarjoja, herkuttelua, päivätorkkuja ja tarkoituksettomia kävelyitä ilman äänikirjaa lähimetsässä.

Vuosi 2020 lukuina (sulkeissa vuosi 2019):

  • 1758 tuntia (1686,5) palkkatöitä
  • 258 tuntia (265,5) kuntapolitiikkaa
  • 85 tuntia (289,5) muuta yhteiskunnallista vaikuttamistyötä tai vapaaehtoistoimintaa
  • 662 tuntia (473) kuntoilua ja liikuntaa yhteensä

Vuoden 2020 aktiviteetteja (suluissa vuosi 2019):

  • 22 (27) haastattelua (televisio, radio, lehdet, verkko)
  • 40 (88) puhetilaisuutta tai luentoa
  • 16 (16) kolumnia tai artikkelia lehtiin tai verkkosivuille
  • 34 (31) blogitekstiä (www.leostranius.fi)
  • 629 (512) kokousta
  • 50 (26) seminaaria tai webinaaria
  • 46 (62) kotimaan tai ulkomaan matkapäivää

Vuoden 2020 kuntoilu ja oppiminen lukuina (suluissa vuosi 2019):

  • 1651 km (1019 km) juoksua (151 juoksulenkkiä)
  • 6361 km (5380 km) pyöräilyä (303 eri päivänä)
  • 50 km (51 km) uintia (44 uintikertaa)
  • 366 (100 krt) lihaskuntoharjoittelua (7 minutes workout)
  • 375 (140 kpl) luettua tai kuunneltua kirjaa
  • 233 päivänä espanjan tai ruotsin kielen opiskelua

Vuosi 2020 paketoituna 10+ sanaan:
#ThirdRock #vastuullisuus #ilmastokriisi #kuntapolitiikka #lihaskuntotreeni #äänikirjat #ajanhallintakirja #esikoulu #18VuottaYhdessä #korona #laiskottelu

Kiitos kuluneesta vuodesta! Erityisesti kiitos rakkaalle puolisolleni Annukka Bergille ja lapsilleni sekä kaikille ystäville, kollegoilleni ja tuttaville eri yhteyksissä.

Toivon uudelle vuodelle siirtymistä hiilineutraaliin kiertotalouteen, jossa luonnon monimuotoisuus vahvistuu eli sitä, että ilmastokriisiä aletaan vihdoin käsittelemään kriisinä, luontokato otetaan tosissaan ja luonnonvarojen kulutus vähenee.


Ohessa edellisen vuoden yhteenvedot:

2019: Toimintakertomus 2019 ja yhteenveto vuosikymmenestä

2018: Toimintakertomus: Vuosi 2018 sanoin ja numeroin
2017: Toimintakertomus: Vuosi 2017 sanoin ja numeroin
2016: Toimintakertomus 2016: Vuosi sanoin ja numeroin
2015: Toimintakertomus 2015: Vuosi sanoin ja numeroin
2014: Toimintakertomus 2014: Vuosi sanoin ja numeroin
2013: Toimintakertomus 2013: Vuosi tiivistetysti ja numeroina
2012: Toimintakertomus 2012 eli vuosi pähkinänkuoressa
2011: Toimintakertomus 2011: 11 asiaa – ja vuosi lukuina
2010: Vuosi 2010 – Toimintakertomus ja Kiitos!
2009: Vuosi 2009 paketissa ja lukuina

Yksi kommentti artikkeliin ”Oma vuoteni 2020 sanoin ja numeroin”

  1. Helsingin tulisi julistaa ympäristöhätätila ilmastohätätilan sijaan, ennen kuin kaikki kaupungin rannat ja viheralueet täydennysrakennetaan nykyisen kaupunkisuunnittelusta vastaavan apulaispormestarinsa johdolla.

    Myös arvokkaita kulttuuriympäristöjä pilataan jatkuvasti, kun kaupungin suunnittelu näyttää tapahtuvan vain rakennusliikkeille ja kiinteistösijoittajille myönnettyjen suunnitteluvarausten pohjalta. Kaikki kelpaa.

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin