Nopeusrajoitusten alentaminen olisi ympäristön kannalta hyvää liikennepolitiikkaa

Helsingin Sanomien mukaan liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee nopeusrajoitusten alentamista. Valitettavasti ministeri Anu Vehviläinen kiirehti tyrmäämään suunnitelman nopeusrajoitusten laskemista. Ministerin mukaan ”Liikennepolitiikan tavoite on oltava jatkossakin nykyisten nopeusrajoitusten tason säilyttäminen Suomen tiestöllä.”

Ministerin lausunto on surullista luettavaa. Kun ruuhkamaksujen käyttöönoton kanssa vetkutellaan eikä nopeusrajoitusten alentaminenkaan käy, täytyy kysyä ministeriltä, että millä ihmeen tavalla liikennepäästöjä sitten vähennetään?

Miksi nopeusrajoituksia kannattaa alentaa?

1. Vähentää liikenteen päästöjä
2. Vähentää liikenteen meluhaittoja
3. Lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta
4. Parantaa liikenneturvallisuutta

Ainoa syy nopeusrajoitusten alentamisen vastustamiselle tuntuu olevan pidentyvät matka-ajat. Nopea siirtyminen paikasta toiseen on tietysti monin paikoin perusteltua. Sitä ei voida tehdä kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä. Eihän tupakkaakaan saa enää polttaa missä tahansa.

Kulkemalla joukkoliikenteellä, kävellen tai pyörällä, aika tulee hyödynnettyä paremmin kuin auton ratin takana istuessa. Junassa istuessa voi lukea, tehdä töitä tai rentoutua. Työmatkapyöräily taas on mitä parhainta hyötyliikuntaa.

Nopeusrajoitusten alentaminen voitaisiin aloittaa pitämällä talvinopeusrajoitukset voimassa ympäri vuoden tai vaikka aloittaa nopeusrajoitusten alentaminen esimerkiksi kaupunkialueista. Lisää aiheesta myös täällä: Sittenkin 120 km/h – Pettyneellä miehellä uusi idea

3 kommenttia artikkeliin ”Nopeusrajoitusten alentaminen olisi ympäristön kannalta hyvää liikennepolitiikkaa”

Jätä kommentti

Close Bitnami banner
Bitnami