Nopeusrajoitusten alentaminen osassa Kumpulaa ja Käpylää toteutuu!

30 kmh nopeausrajoitusKeskustelin talvella Käpylän ja Kumpulan alueen liikennesuunnittelupäällikön kanssa mahdollisuudesta alentaa kotikatuni nopeusrajoitusta nykyisestä neljästäkympistä kolmeenkymppiin.

Sain viime viikon lopulla mieluisaa postia kaupunkisuunnitteluvirastosta. Liikennesuunnittelupäällikkö oli tehnyt asiasta päätöksen:

”Rajoitetaan suurin sallittu nopeus 30 km:iin/h Sofianlehdonkadulla, Vähäkyröntiellä, Isoniitynkadulla ja Kalervonkadun Koskelantien etelänpuoleisella osuudella. Kalervonkadun ja Vähänkyröntien risteyksessä näkemät ovat poikkeuksellisen huonot ajoradan vieressä olevan tiheän kuusiaidan johdosta. Kielletään pysäköinti tämän takia risteyksen läheisyydessä.”

Miksi nopeusrajoituksia kannattaa alentaa? Olen kirjoittanut aiheesta aiemminkin, mutta tässä vielä kertauksena:

Miksi nopeusrajoituksia kannattaa alentaa?

1. Vähentää liikenteen päästöjä
2. Vähentää liikenteen meluhaittoja
3. Lisää joukkoliikenteen ja pyöräilyn houkuttelevuutta
4. Parantaa liikenneturvallisuutta

Kiitos liikennesuunnittelupäällikölle viisaasta päätöksestä!

Suosittelen lämpimästi muitakin ottamaan suoraan yhteyttä viranhaltijoihin ja poliittisiin päättäjiin. Esimerkiksi Helsingin alue- ja liikennesuunnittelusta vastaavien viranhaltijoiden yhteystiedot löytyvät täältä.

4 kommenttia artikkeliin ”Nopeusrajoitusten alentaminen osassa Kumpulaa ja Käpylää toteutuu!”

  1. Hieno juttu ja kiitos kun taistelet paremman kaupungin puolesta
    Kylläkin kiertoliittymien, nopeusnäyttöjen yms. tultua olen ollut entistä enmmän sitä mieltä, että pelkät rajoitukset eivät riitä ja osan tyypeistä ne saavat jopa agressiivisemmiksi ja ilman valvontaa vähemmän lainkuuliaisiksi. Siksi tälle päätökselle hieno jatko olisi muuttaa liikenneympäristöä fyysisesti turvallisemmaksi töyssyin ja nopeusnäytöin.

    Alueen liikenneturvallisuuden isoin ongelma on Koskelantie ja seuraava Mäkelänkatu. Koskelantielle kaipaisin nopeusnäyttöjä ja valvontaa Valvontaa erityisesti liikennevaloihin.

    Vastaa
  2. Miten nopeusrajoitukset vähentää liikenteen päästöjä ja minkälainen päästövähennys tuosta 40 -> 30 nyt tulee? Yleensä nopeutta lasketaan sen takia, että alueella liikkujille on turvallisempaa, että rajoitus on 30.

    Ja miten nopeusrajoitukset lisää joukkoliikenteen ja pyöräilyn houkuttelevuutta? Helsinki-Vantaa-Espoo- akselilla ihmiset valitsevat jo joukkoliikenteen yhä useammin silloin, kun se on järkevämpää ja autoja omistetaan paljon vähemmän kuin sellaisilla alueilla, joissa joukkoliikennettä ei ole. Kuitenkin monien työpaikka sijaitsee kotiin nähden sellaisessa paikassa, että autolla pääsee puolet nopeammin kuin julkisilla tai pyörällä.

    Vastaa
  3. Muutoin olen Leon kanssa samaa mieltä, mutta en usko polttoaineen kulutuksen pienenevän kyseisellä nopeuden laskemisella.

    Maantienopeuksilla pienenevä ilmanvastus vähentää kulutusta, mutta tasanopeudella nykyisten autojen pienin kulutus taitaa asettua 50 km/h tuntumaan ilmanvastuksen ja moottorin tyhjäkäyntihäviöiden takia.

    Toki alempi nopeus vähentää kiihdyttämisen tarvetta, joten nopeuden muutoksen vaikutus kulutukseen riippuu pysähtelytiheydestäkin.

    Vastaa

Jätä kommentti