Talvipyöräily ei ole extreme-urheilua: Viisi vinkkiä tulevaan talveen

Talvipyöräily Leo StraniusViikonloppuna siirryttiin talviaikaan. Monilla päättyy näinä päivinä samalla myös pyöräilykausi.

Itse pyöräilen läpi vuoden, koska se on ekologisin, terveellisin ja usein myös nopein tapa päästä paikasta toiseen.

Pyörä on talvella kaupungissa itse asiassa aika hyvä liikkumisväline.

Vaikka vauhti on hitaampaa, on kulku paikasta toiseen luotettavaa. Tiedän milloin olen perillä. Matka-ajan voi ennakoida täsmällisemmin kuin lumipyryyn ja ruuhkiin juuttuvien junien, bussien tai henkilöautojen kanssa.

Talvipyöräily sopii erityisen hyvin ihan tavallisille ja kiireisille ihmisille, jotka haluavat saada raitista ilmaa ja liikuntaa ilman, että siihen joutuu uhraamaan ylimääräistä aikaa. Talvipyöräily ei vaadi extreme-urheilijan asennetta, huippupyörää tai astronautin varusteita.

Ohessa on viisi vinkkiä ihan tavalliseen talvipyöräilyyn:

1. Vaihda nastarenkaat. Nastarenkaan hidastavat vauhtia asvaltilla, mutta antavat jäällä ja lumella ajovarmuutta, pitoa ja ehkäisevät kaatumisia. Pitoa voi lisätä myös laskemalla renkaiden ilmanpainetta. Sepelin aiheuttamia rengasrikkoja kannattaa välttää hankkimalla kunnon pistosuojatut renkaat. Itse olen vaihtanut nastarenkaat yleensä siinä vaiheessa kun ilmat ovat useimmiten pakkasen puolella ja maassa on pysyvä jää/lumikerros – käytännössä joskus marraskuun loppupuolella.

2. Muista valaistus. Talvella on pimeää. Hyvä etu- ja takavalo sekä heijastimet vaatteissa ovat aivan välttämättömät. Muista, että etuvalon kuuluu olla valkoinen ja takavalon punainen. Tärkeintä on, että sinut nähdään kunnolla. Oheisessa kirjoituksessani on tarkemmin aiheesta: Viisi vinkkiä pimeällä pyöräilyyn.

3. Pukeudu sään mukaan. Kovilla pakkasilla kaikkein haastavinta on suojata sormet ja varpaat. Itse olen käyttänyt tuplasukkia ja käsissä paksujen lapasten alla ohuita sormikkaita. Kerrospukeutuminen, tuulen pitävät kuorivaatteet ja hengittävät alusvaatteet auttavat kummasti. Itse olen käyttänyt farkkujen päällä sateen pitäviä kuorihousuja. Kuorihousut ovat siitä mukavat, että ne on helppo vetää päälle ja ottaa pois. Näin pikkupakkasilla ei tarvitse pitää sisällä hiostavia pitkiä kalsareita. Kypärän alle tuleva urheilupipo tai ”kommandomyssy” ja kunnon kaulaliina ovat myös välttämättömiä varusteita talvipyöräilyssä.

4. Seuraa pyöräsi käyttäytymistä. Sohjoisella kelillä jarrujen ja lokareiden väliin saattaa mennä lunta ja kovilla pakkasilla vaihteet tai jarrut eivät välttämättä toimi oikein. Itselläni on Nishiki RH80, jossa on nestelevyjarrut ja Shimanon Deoren vaihtajat. Pyörä, vaihteet ja jarrut ovat toimineet hyvin säällä kuin säällä. Talvisin pyörä kannattaa säilyttää sisätiloissa.

5. Ole itsellesi armollinen. Talvipyöräily ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi pyöräillä joka ikisenä päivänä. Suurin osa talvipäivistä on mukavia. Jos kovat pakkaset, kovat lumipyryt tai auraamattomat pyörätiet tuntuvat ikäviltä, voi välillä jättää pyörän myös kotiin.

Muista myös edistää talvipyöräilyä. Tärkein talvipyöräilyn edistämiskeino on pyöräkaistojen ja pyöräteiden talvikunnossapito. Mikäli huomaat huonosti auratun tai hoitamattoman pyörätien, laita heti viestiä viranomaisille.

Pyöräilykuntien verkosto antaa kolme hyvää yleistä syytä talvipyöräilyyn:
– Tilastojen mukaan talvipyöräily ei ole sen vaarallisempaa kuin kesällä pyöräilykään.
– Pyöräily kaupunkialueilla on usein nopein ja halvin liikkumismuoto.
– Talvisin keskustojen ilmanlaatu on huonoimmillaan autojen päästöjen takia.

Pyöräilyä-HelsingissäLisäksi talvipyöräilyssä parasta on se, että kunto kasvaa äärioloissa kohisten ja keväällä pyöräily tuntuu taas taivaalliselta!

Aiemmin olen itse kirjoittanut talvipyöräilystä tänne:
Polkupyöräilyn ja lumimyräkän ylistys
Talvipyöräilyn iloja

Kannattaa lukea aiheesta myös nämä:
– Annukka Berg: Julkinen nainen talvipyöräilee.
– Hannu Oskala: Talvipyöräilystä
– Project Mama: Talvipyöräily – tahtolaji?
– Riikka Suominen ja Huili: Talvipyöräilyblogi

9 kommenttia artikkeliin ”Talvipyöräily ei ole extreme-urheilua: Viisi vinkkiä tulevaan talveen”

  1. Asiaa! Lisäyksenä: lähipiirissäni ihmetellään aina eniten sitä, miten talvella muka tarkenee pyöräillä. Kumma ajatus. Eihän pyöräillessä tule kylmä kevyissäkään vaatteissa, mutta kun seisoo pysäkillä odottamassa myöhästeleviä kulkuneuvoja, niin siinä ei mitkään vaatekerrokset riitä. Ainoa syy olla pyöräilemättä on kenho auraustilanne, ja sekin koskee monesti lähinnä sankkojen lumipyryjen jälkeisiä päiviä.

  2. Pyörää kannattaa aina säilyttää siinä lämpötilassa jossa sitä käytetään. Pyörää lämpimästä kylmään siirtäessä tapahtuu usein jäätymistä jne., eli mielummin ulos tai viileään ulkomajaan.

    Jos pyörä täytyy pestä, se pitää sen jälkeen antaa kuivua tarkasti, öljytä, ja sen jälkeen viedä ulos odottamaan ajoa.

  3. No probs! Vielä bonuslinkkinä kenkäteksti Talvisuojaa kymmenelle.

    Pitäisi olla aktiivisempi tunnisteiden lisäämisessä, niin lukijat löytäisivät helpommin. Lisäsinpä nyt edes noihin neljään tagiksi ’talvipyöräily’.

    • Kiitos Kirsi! Mahtavaa, että olet aloittanut talvipyöräilyblogin. Kovasti tsemppiä tulevaan talveen. Jään mielenkiinnolla ja innolla seuraamaan kokemuksiasi ja blogiasi!

  4. Täyttä asiaa, kiitos Leo! Mutta sekä 12/12-pyöräilijänä antaisin sinulle vielä sen vinkin ja toivomuksen, että muistettaisiin lämpimän lisäksi näkyvä pukeutuminen. Kuvassasi oleva tumma takki ei ole suositeltava näkyvyytesi kannalta etenkään viime marras-joulukuisissa pyöräilyolosuhteissa.

Kommentointi on suljettu.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”
Nyt on aika juhlia, koska tänään siitä tuli totta! Helsinki on hiilivapaa kun Salmisaaren kivihiilivoimala suljettiin. 

Lukemattomat ihmiset ovat vuosia ja vuosikymmeniä tehneet tämän eteen väsymättä töitä. Nöyrä ja iso kiitos teille kaikille. Tiedätte kyllä keitä olette. 💚🌍