Ekoisi: Olisi kannattanut käyttää kantoreppua

Vertailin tammikuussa ekoisissä kantoliinaa (tai -reppua) ja lastenvaunuja.

Aiemmin vaunut ovat osoittautuneet monin verroin kantoliinaa monikäyttöisemmiksi. Nyt mielipide heilahti kuitenkin kantorepun suuntaan. Ohessa tarinani sunnuntailta (1.4.).

Lähdin käymään vauvan kanssa vegeperhetapaamisessa. Kyseessä on vegaanivanhempien ja -lasten tai siitä kiinnostuneiden yhteinen ryhmä, joka toimii pääasiassa sähköpostilistan kautta, mutta myös kokoontuu säännöllisen epäsäännöllisesti.

En ole vielä uskaltanut aloittaa vauvan kanssa polkupyöräilyä, joten ajattelin, että paras tapa päästä Käpylästä Ala-Malmille, jossa tapaaminen oli, on hypätä bussiin numero 74 Arabian ostoskeskuksen edestä.

Kävelin vauva vaunuissa pysäkille ja odotin bussia. Valitettavasti bussissa oli jo kahdet vaunut, enkä enää mahtunut mukaan. Seuraava bussi tuli vasta puolen tunnin päästä. Varmistaakseni pääsyn siihen, vein vaunut Arabian ostoskeskukseen, ja otin vauvan kantoreppuun.

Note to self: Kun seuraavan kerran menet vauvan kanssa johonkin sellaiseen paikkaan, johon pääsee vain yhdellä harvoin kulkevalla bussilla, älä ota vaunuja mukaan.

Toisaalta. Kun kulkee vaunujen kanssa, pääsee joukkoliikenteessä maksutta. Kantorepun kanssa jouduin kiltisti maksamaan normaalin bussilipun. Voin vain kuvitella miten moni vanhempi kuljettaa lasta (turhaan) vaunuissa siitä syystä, että pääsee maksutta joukkoliikenteellä.

Parasta tietysti olisi, jos kaikilla olisi maksuton joukkoliikenne – aivan kuten kaikilla pitäisi olla maksuton terveydenhuolto ja opiskelukin.

Edelliset Ekoisikirjoitukset ovat luettavissa täältä: Ekoisi

6 kommenttia artikkeliin ”Ekoisi: Olisi kannattanut käyttää kantoreppua”

  1. Vaunuista on kaupungilla niin paljon haittaa, harmia ja riesaa, etten kyllä varmasti ota vaunuja mukaan ellei ole ihan pakko. Kyllä siitä ilosta, ettei vaunuja tarvitse, voi bussimatkan hinnan hyvin maksaa.

  2. Sitten kun alatte pyöräillä, niin meidän istuimemme on siis Wee Ride Kangaroo Deluxe:

    Ainakaan vielä viime vuonna etuistuinta ei löytynyt käytettynä, joten tämä on niitä harvoja tavaroita, mitä lapselle kannattaa hankkia uutena. Tuohon pakettiin kuului ainakin viime vuonna kaksi kiinnitystankoa, ja kun tangot on asennettu, istuin on nopea siirtää pyörästä toiseen. Tangonkin voi tarvittaessa kierrättää toiseen pyörään, mutta se on hieman isompi operaatio.

    Meille istuin hankittiin vasta Silmun 1-vuotiskesänä, jolloin hän nautti jo suunnattomasti vauhdista ja maisemista. Heti ensimmäisellä retkellä ajettiin 80 km kahtena peräkkäisenä päivänä. Jos haluatte testata lapsen viihtymistä, sopikaa vaikka Matin kanssa koeajosta!

    Muita Suomessa myytäviä etuistuinmalleja ovat Safe-T-Seat ( tai ) ja Kangaroo Carrier ().

    Ellei pyörässä ole tukevaa jalkaa, kannattaa istuimen lisäksi hankkia kaksipuoleinen jalka, jolloin ei tarvitse pelätä pyörän kaatumista lasta istuimeen nostaessa.

  3. Päivitysilmoitus: Ekosi: Pyöränistuin vapauttaa

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja