Helsingin kaupunginvaltuusto kävi 24.11.2021 pitkän keskustelun Sörnäisten tunnelista ja päätti äänin 48-37 jatkaa tunnelin rakentamisen valmistelua.
On erikoista, että kaupunki, joka on julistanut ilmastohätätilan ja tavoittelee hiilieutraaliutta vuoteen 2030 mennessä, aikoo investoida fossiiliseen liikenteeseen.
Valitettavasti mahdollinen tunneli:
- Lisää liikennettä ja päästöjä
- Vaikeuttaa autoilua lisääntyvien ruuhkien myötä toisaalla
- Vaikeuttaa alueen kävelyä ja pyöräilyä
- Maksaa investointina noin 180 miljoonaa euroa ja käyttökuluina 2 miljoonaa euroa vuodessa.
Mikäli tunnelia ei rakennettaisi
- Voisimme investoida 180 miljoonaa esimerkiksi joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn edistämiseen sekä lisätä näiden kulkumuotojen vuosittaista rahoitusta 2 miljoonaa euroa.
Tunnelia on puolustettu sillä, että autoilu sähköistyy ja muuttuu päästöttömäksi. Valitettavasti tämä ei poista sitä ongelmaa, että yksityisautoilu vie kohtuuttomasta arvokasta kaupunkitilaa.
Tunnelin rakentamisen sijaan kustannustehokkain keino edistää autoilun sujuvuutta ja joukkoliikennettä olisi ottaa käyttöön ruuhkamaksut.
Näillä tiedoilla on ideologista identiteettipolitiikkaa rakentaa Sörnäisten tunneli.
Kannattaa lukea aiheesta myös esimerkiksi Otso Kivekkään, Osmo Soininvaaran ja Timo Harakan hyvät kirjoitukset aiheesta.