Koronapandemian myötä olin huolissani monen muun tavoin siitä, että uutisointi ilmastosta jää vähemmälle.
Näin ei näytä kuitenkaan lopulta käyneen.
Suomen ympäristökeskuksen 10.5.2021 julkaiseman tiedotteen mukaan Tammi-huhtikuussa 2021 ilmastouutisointi oli 1,9 kertaa vilkkaampaa kuin 2010-luvulla keskimäärin.
Tämä on hyvä uutinen!
Toki pelkkä määrä ei vielä yksin takaa laatua, vaikka varmasti määräkin kertoo jotain siitä, miten tärkeänä aihetta pidetään. Tässä tutkimuksessa oli mukana myös vain Helsingin Sanomien ja Iltasanomien uutisointia.
Yksi hyvä esimerkki laadukkaasta ilmastouutisoinnista oli sunnuntaina 9.5.2021 Helsingin Sanomissa julkaistu Heli Saavalaisen artikkeli turvealan mainoskampanjan harhaanjohtavista väitteistä.
Erityisen herkullinen tuo artikkeli oli siitä syystä, että samaan aikaan Helsingin Sanomat oli julkaissut turvetuottajien mainoksen omassa lehdessään. Tätä ristiriitaa kommentoi ansiokkaasti esimerkiksi professori ja viestinnän asiantuntija Janne Seppänen omassa blogikirjoituksessaan.
Janne Seppänen kirjoittaa:
”Ongelmalliseksi asian tekee muun muassa se, että Helsingin Sanomat on sitoutunut noudattamaan mainonnan eettisiä ohjeistuksia. Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointia koskevat säännökset kieltävät yksiselitteisesti harhaanjohtavan tiedon levittämisen. Viidennen artiklan alku kuuluu seuraavasti: ”Markkinoinnin on oltava totuudenmukaista. Markkinointi ei saa olla harhaanjohtavaa.”
Koska mainos ja sen väittämiä perinpohjaisesti perkaava juttu julkaistiin lähes yhtä aikaa, on todennäköistä, että toimituksessa oltiin mainoksen julkaisuhetkellä selvillä sen virheellisistä väitteistä.”
Olisiko Helsingin Sanomienkin aika lopettaa ilmastolle haitallinen mainonta? Tai ainakin harhaanjohtava mainonta. Näin on päättänyt jo yli vuosi sitten brittimedia The Guardian. Toivottavasti suomalaiset suuret mediatalot liittyvät tähän joukkoon mielummin ennemmin kuin myöhemmin.
Ilmastolle haitallisesta mainonnasta ja sen kieltämisestä pääsemme keskustelemaan pian myös Helsingin kaupunginvaltuutossa Mai Kivelän tekemän aloitteen pohjalta, jota olen itsekin tukenut. Esimerkiksi HKL:n johtokunnassa päätimme esityksestäni yksimielisesti, että ilmastonäkökulmien huomioimisen mahdollisuuksia arvioidaan seuraavissa mainossopimusten kilpailutuksissa. HKL on eri vuokrasopimuksilla vuokrannut metroasemien, liikennevälineiden ja pysäkkikatosten mainospaikkoja JCDecaux Finland Oy:lle.
Toivokaamme lisää asiallista ilmastouutisointia ja vähemmän ilmastolle haitallista mainontaa ja viherpesukampanjoita.