Perjantaina 24.11. on hyvä hetki pysähtyä miettimään oman kulutuksensa ympäristövaikutuksia ja viettää Älä osta mitään –päivää.
Itse asiassa kulutuslakko olisi pitänyt aloittaa tänä vuonna viimeistään maailman ylikulutuspäivänä 2.8.2017, koska silloin ihmiskunta oli laskennallisesti käyttänyt loppuun kaikki maapallon tänä vuonna tuottamat uusiutuvat luonnonvarat.
Suomalaisten osalta ylikulutuspäivä oli tänä vuonna jo 3.4.2017.
Jos yksi päivä tuntuu kuitenkin liian vaikealta ja mielesi tekee shoppailemaan, niin ohessa viisi ostosvinkkiä Älä osta mitään –päivän kunniaksi.
1. Osta EKOenergiaa. Hanki uusi sähkösopimuksesi osoitteessa: http://www.ekoenergia.fi Vähennä samalla omaa energiankäyttöäsi ja lämpimän veden kulutusta.
2. Osta joukkoliikennelippu. Liiku Älä osta mitään –päivänä julkisilla kulkuvälineillä, pyöräile ja kävele. Vältä lentämistä, laivamatkustamista ja autoilua.
3. Osta kasvisruokaa. Kokeile uusia ja trendikkäitä vegaaniherkkuja, joita löytyy lähikaupastasi. Suosi ympäristöystävällistä kasvisruokaa. Vähennä lihansyöntiä.
4. Osta yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Tee lahjoitus luonnonsuojelujärjestölle ja liity jäseneksi tai kuukausilahjoittajaksi. Osta vaikka pala ikimetsää.
5. Osta hyvä ja levollinen mieli. Tuntuuko, että marraskuu ja ostoshysteria ahdistaa? Tee retki lähimetsään. Jo noin 20 minuutin oleskelu metsässä vähentää stressiä, alentaa verenpainetta ja lisää hyvinvointia. Hinta nolla euroa!
Kun olet suorittanut päivän shoppailut, kannusta myös ystäviäsi ja päättäjiä toimimaan tulevaisuutemme puolesta ja ottamaan ympäristöasiat huomioon jokapäiväisessä kulutuksessa.
Näin toimitaan meillä.
Mitä opimme siis tästä ? Opimme sen, että Black Friday on puhtaasti amerikkalainen ilmiö, joka on ajautunut Suomeenkin.
Miksi suomalaiset seuraavat kaikessa amerikkalaisten touhuja ja matkivat niitä ? Eikö Suomessa olisi mahdollista järjestää ihan omintakeisia turhan kulutuksen rajoittamistempauksia , ja muulloinkin kuin amerikkalaisten valitsemana päivänä?
Muuten, tuo kehoitus ”¨alä osta mitään ” tarkoittaa, ettei osteta yhtään mitään tuona päivänä.Ei siis noita listattuja tavaroita/asioitakaan.
Miksi muka ” yhteiskunnallista vaikuttavuutta” ( mitä se on ? ) pitäisi ostaa ? Ja miksi ”ostaa” hyvä ja levollinen mieli, kun sen saa ostamattakin.?
Tuosta kaikesta ” shopping” – hössötyksestä, ja ensiksi jo tuosta englanninkielisestä sanasta pitäisi päästä eroon varsinkin puhuttaessa ihan muista asioista kuin ostamisesta. Mutta taitaa Suomessa olla nykyään jo KAIKKI myytävänä ja ostettavissa. Business first-ajattelu on Suomessa yleistynyt …seuraten amerikkalaista meininkiä. Tälle tuhon ideologialle on jo vaikea laittaa kapulaa rattaisiin. Mutta pitäisi kyetä miettimään syvemmin sitä , mihin tuon ideologian sokea seuraaminen johtaa.