Aloite ympärivuotisesta pyöräilyreitistä pohjoisen Keskuspuiston läpi

leo-stranius-pyoraKuninkaantammentie Keskuspuiston pohjoisreunalla on suosittu ja vilkas pyöräilyreitti.

Tämä reitti muutetaan kuitenkin talven ajaksi latureitiksi, jolloin pyöräily ei ole mahdollista. Lähimmät korvaavat itä-länsi-suuntaiset pyöräreitit ovat etelässä Elontiellä ja pohjoisessa Vantaan Ylästössä.

Helsinkiläinen aktiivipyöräilijä ja Koillis-Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hannu Tuominen vinkkasi minulle tästä ja kirjoitti valmiiksi aloitepohjan.

Aloitteessa esitämme, että Kuninkaantammentie pidetään myös talvikaudella pyöräilyreittinä Haltialan ja Pitkäkosken välillä sekä laduille etsitään/tehdään korvaavat reitit.

Käytännössä ladun ja pyörätien voi talvella sovittaa yhteen esimerkiksi niin, että reitin vieressä menevä oja laitetaan menemään putkeen ja sen päälle tehdään talvella hiihtolatu.

Jätin aloitteen kaupunginvaltuuston kokouksessa 16.11.2016. Alla aloite kokonaisuudessaan. Kiitos Hannulle aktiivisuudesta ja nyt vain toivotaan, että kaupunki ryhtyy toimiin asian korjaamiseksi.

***

 

Aloite ympärivuotisesta pyöräilyreitistä pohjoisen Keskuspuiston läpi

Valtuustostrategian mukaan

– Palveluiden ja työpaikka-alueiden saavutettavuutta parannetaan kehittämällä joukkoliikenneyhteyksiä sekä kävely- ja pyörätieverkostoja.

– Edistetään kestävää liikkumista lisäämällä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä. Tavoitteena lisäys prosenttiyksiköllä vuosittain, 4 prosenttiyksikköä valtuustokauden aikana.

– Jalankulku- ja pyöräilyverkostojen jatkuvuutta ja turvallisuutta parannetaan.

– Priorisoidaan joukkoliikenteen, kävelyn tai pyöräilyn osuutta nostavat liikennehankkeita.

Kuninkaantammentie Keskuspuiston pohjoisreunalla on suosittu ja vilkas pyöräilyreitti. Ulkoilun ja harrastepyöräilyn lisäksi työmatkapyöräily on siellä jatkuvasti lisääntynyt. Yhä useampi helsinkiläinen pyöräilee läpi talven.

Kuninkaantammentie muutetaan kuitenkin nyt talven ajaksi latureitiksi, jolloin pyöräily ei ole mahdollista. Lähimmät korvaavat itä-länsi-suuntaiset pyöräreitit ovat etelässä Elontiellä ja pohjoisessa Vantaan Ylästössä. Talvipyöräilyn kasvaneeseen suosioon nähden tätä ei voi pitää tarkoituksenmukaisena.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Kuninkaantammentie pidetään myös talvikaudella pyöräilyreittinä Haltialan ja Pitkäkosken välillä sekä laduille etsitään/tehdään korvaavat reitit.

4 kommenttia artikkeliin ”Aloite ympärivuotisesta pyöräilyreitistä pohjoisen Keskuspuiston läpi”

  1. Kuninkaantammentie Keskuspuiston pohjoisreunalla on Paloheinän suosituimpia ja vilkkaimipia hiihtoreittejä. Se on olennainen osa alueen latureitistöä ja tarjoaa vaihtoehdon Vantaanjoen varren peltoladulle, ja on metsän katveessa käytettävissä pitkälle kevääseen, jos lunta on. Pyöräbaana heikentäisi myös Pitkäkosken ulkoilumajan yhteyksiä latuverkkoon.

    Kapea latutie kulkee täydellisessä talvisessa rauhassa suojelualueen ja arboretumin läpi, eikä todellakaan kaipaa vierelleen mitään ojan päälle putkitettuja pyöräilybaanoja muutamaa talvipyöräilijää varten. Hiihtoaika Helsingissä on yleensä enintään pari kuukautta, jonain vuosina vain muutama viikko.

    Paloheinän ympäristön metsiä on jo raiskattu tarpeeksi muutenkin Paloheinän ulkoilumajan ympäristössä tapahtuneen joukkoliikennekadun rakentamisen takia, jonka vaikutukset ovat levinneet pitkälti myös ulkoilumajan takaiseen metsään. Edes Vantaanjoen reunan rikkomattomat metsäalueet pitää jättää rauhaan.

  2. Paloheinän metsiä pitäisi varjella kaikin tavoin, niin kesällä kuin talvellakin. Vaikea ymmärtää, että kilometrien pituisen metsäalueen halki pitäisi alkaa linjaamaan mitään uusia väyliä.

    Jokainen joka on nähnyt, miten rakennusvirasto kohtelee viheralueitaan, voi kuvitella, miltä Kuninkaantammentien hiekkatien ympäristö näyttäisi sen jälkeen, kun viraston maansiirtokaivurit päästettäisiin tien varsille hehtaarihakkuita ja baanoituksia tekemään. Käpylän radanvarren pyöräbaanasta voi käydä hakemassa vaikutelmia.

  3. Uusia baanoja joudutaan rakentamaan jos Keskuspuiston läpi kulkeva Kuninkaantammentien latureitti otetaan talvella pyöräilykäyttöön, ja sen takia metsään raivataan uusi korvaava, kilometrien mittainen rinnakkainen latuväylä hiihtämistä varten, kuten aloitteessa ehdotetaan.

    Tällaisten rinnakkaisten väylien rakentaminen tällaiseen ympäristöön on täysin edesvastuutonta vain sen takia, että pyöräily Kuninkaantammentiellä on nyt estynyt muutamana kuukautena vuodessa.

    Uusien latuväylien raivaamisen lisäksi saataisiin siis kilometrien mittainen aurattu ja hiekoitettu pyöräilyväylä keskelle lumista metsää Helsingin parhaalla rakentamattomalla luontoalueella muutamaa talvipyöräilijää varten.

    Kuninkaantammentien ympäristö Keskuspuiston pohjoisreunalla on Paloheinän suosituimpia ja vilkkaimipia hiihtoreittejä, missä talvisin käy päivittäin parhaimmillaan satoja, ellei tuhansia hiihtäjiä nauttimassa talvisen metsän erämaisesta tunnelmasta. Sellaisena metsäalue pitäisi myös säilyttää.

Kommentointi on suljettu.

Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.