Palmia: Ideologisesti värittynyt järkipäätös

Jaakko Eloranta Leo StraniusKotona vauva täytti tänään puoli vuotta.

Itse istuin iltaa Helsingin kaupunginvaltuuston kokouksessa, jossa päätimme Palmian osittaisesta yhtiöittämisestä.

Alla valtuustossa käyttämäni puheenvuoro.

* * *

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Kiitos kaikille todella hyvästä keskustelusta! On ollut ilo seurata sekä vasemmiston että oikeiston hyviä ja punnittuja huomioita.

Sain ystävältäni seuraavan evästyksen Palmiaa koskevaan päätöksentekoon: tee ideologisesti värittynyt järkipäätös.

Sitä nyt yritän.

Itse olen ollut tässä teemassa vahvasti epämukavuusalueelle. Ymmärrän eri näkökulmia hyvin.

Erityiskiitos myös JHL:lle ja kumppaneille todella hyvästä kampanjasta! Vastaava aktiivisuutta kaipaisin monessa muussakin päätöksessä.

Sydämeni sanoo, että yhtiöittämisen tielle ei Palmian tapauksessa kannattaisi ehkä mennä. En usko, että Palmia pystyy yhtiönä toteuttamaan yhteiskuntavastuuta kovin hyvin. Valtuuston päätösvalta karkaa ulottumattomiin ennemmin tai myöhemmin. Paluuta entiseen ei enää yhtiöittämisen jälkeen ole.

Toisaalta pitää katsoa tulevaan. Pitää olla rohkeutta tehdä asiat paremmin.

Vihreät valtuustotoverit kaupunginhallituksessa ovat neuvotelleet niin hyvän kompromissin ja lopputuloksen, että järki sanoo, että yhtiöittämisen tielle nyt esitetyssä muodossa kannattaa ehkä kuitenkin lähteä. Ymmärrykseni mukaan työpaikat säilyvät, työehtoja ei heikennetä, palvelut monipuolistuvat ja paranevat sekä kaupungin 100-prosenttisesti omistaman yhtiön päätösvalta on kaupungilla.

Voin toki olla väärässäkin. Tulevaisuus näyttää, miten hommassa lopulta käy.

Kiitos hienosta keskustelusta!

* * *

Ohessa vielä Vihreän valtuustoryhmän perusteluita aiheesta:
Palmian työt, palkat ja työehdot säilytetään

13 kommenttia artikkeliin ”Palmia: Ideologisesti värittynyt järkipäätös”

  1. Aina pitänyt sua Leo fiksuna jätkänä, mutta onhan tämäntyyppinen toiminta ihan pohjanoteeraus. Olisit suoraselkäisesti mitä olet, on se sitten porvari tai ei. Tällainen molempiin suuntiin kumartelu on ainoastaan noloa.

  2. Tää on ehkä raivostuttavin juttu mitä mä olen lukenut vähään aikaan ja mä sentään luen hommafoorumia ja muita persutöräyksiä suuttuakseni. Kiitos taas Helsingin vihreät.

  3. Koeta nyt päättää hyvä mies, mitä mieltä olet. Tai olihan Se luettavissa rivien välistä, mutta enemmän selkärankaa, kiitos.

  4. Oliko ei-napin painaminen vaikeeta vai mikä. Oliko vaikeeta kenties se, että ei voinut enää esittää olevansa muu kuin porvari.

    • Kiitos kommentista Tero! Kyllä se itse päätös oli vaikea. Yritin miettiä oikeaa ratkaisua ihan viime metreille asti. Tämä kun oli lopulta aika monimutkainen juttu.

  5. Hirveetä lässytystä koko kirjoitus. Jari Sarasvuon pärstä sivupalkissa kruunaa kokonaisuuden.

    • Hemmo, harmillista, että puheenvuoroni vaikutti sinusta lässytykseltä. Yritin vain punnita tässä vain tiiviisti asian eri puolia.

  6. Kyllähän sen näki miten vaivaantuneita lähes kaikki vihreät olivat kaupunginvaltuuston kokouksessa. Soininvaaralle oli luvattu apulaiskaupunginjohtajan paikka jos vihreät äänestävät yhtiöittämisen puolesta.
    Sitä olen aina ihmetellyt, että mikä se on se apulaiskaupunki…

    • Kiitos palautteesta Tom! Soininvaaralle ei ole tietääkseni luvattu mitään. Vaikea päätöshän tämä kuitenkin oli varmasti monille.

  7. Kiitos kiitos kun myit meidät!!! Se että vihreät olisivat neuvotelleet hyvän kompromiissin ja ehdot ovat kyllä täyttä puppua! Jos et tätä ymmärrä mikä meidän kohtalo on niin ei sinun kyllä pidä kaupunginvaltuutettuna olla.Niin kuin ei muidenkaan vihreitten muuta kun neljän kohdalla niin pyydän että eroatte heti. Tuollaisia ihmisiä päättämässä tärkeistä asioista, hyi sentään! Se että EHKÄ saadaan AVAINtes ei todellakaan takaa YHTÄÄN MITÄÄN. Yhtiön toimitusjohtaja ja hallitus voi sen muuttaa halvempaan tessiin ihan milloin vaan kun itse haluavat tai olla ottamatta käyttöön olleenkaan. Ja irtisanomisia voidaan aloittaa ihan milloin vaan. Ette te valtuutetut voi sille mitään eikä teillä ole minkäänlaista valvontaa näille asioille tai oikeutta puuttua yhtiön tekemisiin vaikka omistaja on 100% kaupunki. Koettakaa nyt herätä ja katsokaa ympärillenne mitä tässä maailmassa tapahtuu. HYI TEITÄ! Olen erittäin pettynyt teidän valintoihin ja päätöksiin. Leikitte meidän työläisten toimeentulolla ja nöyryytätte meidät. Eihän me olla kun duunareita vaan ja huonopalkkaisia, meidät voidaan heittää mihin lokaan vaan.

    • Kiitos palautteesta Kim! Harmittavaa, että koet asian näin. Vihreille ja itselleni on tärkeää toimia pienituloisten ja vähäosaisten puolesta.

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!