Helsingin Sanomat vieraskynä: Joustava energiankulutus säästää rahaa ja luontoa

Leo-Stranius-kasvokuvaOheinen Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Kai Mykkäsen ja allekirjoittaneen kirjoitus julkaistiin viikonloppuna (18.1.2014) Helsingin Sanomien vieraskynä-palstalla.

Kirjoituksesta uutisoivat ainakin myös Iltasanomat ja Iltalehti.

Joustava energiankulutus säästää rahaa ja luontoa

Joustot vähentäisivät päästöjä, vaikka energiaa kulutettaisiin yhtä paljon kuin ennen.

Energiantuotannon päästöt ovat talvella moninkertaiset kesään verrattuna. Eniten päästöjä syntyy kovilla pakkasilla, kun sähkön ja lämmön suuren kulutuksen vuoksi käyttöön otetaan erillisiä huippuvoimalaitoksia. Niissä palaa runsaasti hiiltä, öljyä ja turvetta.

Kulutushuiput osuvat kylmiin talvi-iltoihin. Yöllä sähkön käyttö vähenee selvästi. Paukkupakkasilla illan ja yön ero sähkövoimaloiden tuotantotehossa voi olla 1 000 megawattia – Loviisan ydinvoimalan kaksi reaktoria tuottavat yhteensä suunnilleen tuon verran sähköä. Olisi arvokasta, jos voisimme siirtää osan iltojen sähkönkulutuksesta seuraavaan yöhön tai edelliseen aamuun.

Nykyisin sähkön kuluttaja ei tiedä, miten kalliiden ja halpojen tuntien vaihtelu vaikuttaa sähkölaskuun. Entä jos asunnon älykäs lämmitysjärjestelmä hyödyntäisi sääennusteita ja pohjoismaisessa sähköpörssissä etukäteen noteerattuja tuntikohtaisia hintoja?

Järjestelmä voisi lämmittää asunnon ennen kulutushuippua ja antaa lämpötilan pudota muutaman asteen kulutushuipun aikana. Järjestelmä voisi myös suositella, että pesukonetta käytetään vasta kulutushuipun tasaannuttua.

Tällainen kulutusjousto antaisi sähkön käyttäjille mahdollisuuden pienentää helposti sähkölaskua. Suomessa on noin 700 000 sähkölämmitteistä asuntoa, ja älykkään lämmitysjärjestelmän ansiosta kuluttajan lämmityslasku voisi pienentyä ainakin 15 prosenttia. Se merkitsisi satojen eurojen säästöä.

Päästöt vähenisivät, vaikka energiaa kulutettaisiin sama määrä kuin aiemmin. Saastuttavia huippuvoimalaitoksia ei tarvitsisi käyttää niin usein kuin nyt.

Kun tasaisempi kulutus loiventaisi sähkön hintapiikkejä, tulisi muun muassa sairaaloille ja ympäri vuorokauden toimiville tehtaille säästöjä. Niiden on käytettävä sähköä hintavaihteluista riippumatta.

Monet suuria teollisuuslaitoksia omistavat yritykset ovat jo oppineet hyödyntämään sähkön hintavaihteluita. Hintapiikin aikaan yritykset vähentävät sähkön kulutusta tehtailla ja myyvät jo kertaalleen ostamaansa sähköä takaisin verkkoon.

Joustavan sähkönkulutuksen avulla säästäminen on tulossa mahdolliseksi myös kaikille kotitalouksille. Suurimpaan osaan suomalaisista kodeista on jo asennettu etäluettavat sähkönkulutuksen tuntimittarit. Suomi on maailman ensimmäinen maa, jossa käytännössä katsoen kaikkien talouksien kulutuksesta saadaan tieto etäluettavien mittarien avulla.

Pelkät mittarit eivät kuitenkaan auta. Tuntihinnoiteltuun sähkösopimukseen siirtymisen pitää olla kuluttajalle helppoa. Erityisesti etäluettavista mittareista saatavan informaation käytettävyys älykkäissä palveluissa vaatii vielä pelisääntöjen selkeyttämistä.

Tuntikohtainen hinnoittelu olisi tarpeen myös kaukolämmössä. Automatiikka voisi tasoittaa kulutushuippuja myös kaukolämpöä käyttävissä kotitalouksissa.

Maalämpöpumput yleistyvät nopeasti. Jos kaukolämpöverkko muutettaisiin kaksisuuntaiseksi, maalämpöpumput voisivat varata ennen kulutushuippua tavallista enemmän lämpöä omistajilleen. Kulutushuipun aikaan lämpöä voitaisiin myydä maalämpöpumpputalouksista alueen lämpöverkkoon. Tämä vähentäisi uusien voimalaitosten käynnistämisen tarvetta.

Tukholmassa kaksisuuntaista lämpöverkkoa jo kokeillaan. Suomessakin olisi aika tehdä niin.

Suomessa on sähkö- ja mobiilitekniikan huippuosaamista. Kulutusjoustoissa tarvittavasta automatiikasta voi tulla vientituote.

Eurooppa käyttää lähivuosikymmeninä tuhansia miljardeja euroja energiajärjestelmän muutokseen. Tuuli- ja aurinkovoiman lisääntyessä tuotannon vaihteluun tarvitaan uusia ratkaisuja.

Ympäri Eurooppaa harkitaan parhaillaan kapasiteettimaksujen käyttöönottoa. Maksujen avulla vanhoja voimaloita pidettäisiin varalla, vaikka niiden ajotunnit jäävät alle kannattavuusrajan. Varavoimaloiden tarve kannattaisi minimoida muun muassa hyödyntämällä kulutuksen joustoa. Sähkön ja lämmön kulutushuippujen tasaaminen olisi kaikkien etu.

Kai Mykkänen ja Leo Stranius
Mykkänen on johtaja Elinkeinoelämän keskusliitossa. Stranius on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja.

12 kommenttia artikkeliin ”Helsingin Sanomat vieraskynä: Joustava energiankulutus säästää rahaa ja luontoa”

  1. Nyt meni luotto Leoon, tämä kirjoitus olisi voinut (ja kenties onkin) tullut suoraan ko. tuntisähkötuotetta myyvän yrityksen markkinointiosastolta. Voi Leo minkä teit, monet ovat pitäneet juuri sinua vihreiden kasvojenpesijänä mutta samaan lokaan menit.

    • Hei Pekka,

      kiitos palautteesta! Harmittavaa kuulla. Kyllä mielestäni sähkön kulutushuippuja on ympäristön kannalta erittäin järkevää pyrkiä tasaamaan. Ja toisaalta, jos luotto meni tämän yhden kirjoituksen perusteella, niin ei se silloin alunperinkään varmaan kovin korkealla ollut 🙁

      Parhain terveisin
      -Leo

  2. Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja rajoja ylittävästä aloitteellisuudesta. Jos joku tarvitsee faktoja ja taustatietoja, meiltä löytyy. Vastaavia järjestelmiä on ollut kuluttajakäytössä jo yli 2 vuotta. T. Ilmo Lounasmaa, ilmo.lounasmaa@therecorporation.com

  3. Emeritusprofessori Timo Korpela kyseenalaistaa väitteenne päästöjen pienentämisestä Helsingin Sanomissa. Toivon, että perustelisitte esittämänne merkittävän päästövähennyksen tarkemmin. Luonnollisesti kulutusta voidaan pienentää esittämällänne tavalla huippukuormien aikaan, mutta miten olette ajatelleet korvaavan energian tuotettavan huippukuormien ulkopuolella?

    Jos kuluttajien olisi mahdollista siirtyä tuntihinnoiteltuun sähköön kulutushuippujen tasaamiseksi, olisin luultavasti ensimmäisten joukossa kokeilemassa.

    http://www.hs.fi/paakirjoitukset/S%C3%A4hk%C3%B6nkulutuksen+joustoilla+ei+ole+vaikutusta+p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6ihin/a1390201901139

  4. Aivan, There:ä tarkoitin! Tuote on hyvä, toivottavasti kauppa käy! Se, että vihreiden yksi näkyvimmistä hahmoista kirjoittaa näin suoran mainostekstin ko. tuotteesta, kertoo vähintään todella onnistuneesta lobbauksesta. Siitä onnittelut Theren aktiiviselle porukalle.

    Muutaman kerran olen kanssasi Leo jutellut ja olen ollut vaikuttunut! Toki sen jälkeen olit esillä Hautala-gatessa ja se vähän pisti miettimään. Nyt tämä selvästi lobbaukselta vaikuttava esiintulo vahvisti tuota mielikuvaa, joka minulle tuli tuosta esiintymisestäsi Hautalan tapauksessa.

    Tässä aiheeseen liittyen:
    http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/Kansanedustajat%20innostuivat%20lobbarirekisterista-14113

    mitä mieltä Leo olet tuosta rekisteristä?

    • Hei Pekka

      Pari korjausta kommenttiisi.
      – Theren porukoiden kanssa en ole tässä yhteydessä ollut yhteyksissä tai muuten tekemisissä.
      – Käsittääkseni en ole ollut osallisena ns. Hautala-gatessa. Mitä oikein tuolla väitteellä tarkoitat?
      – Jonkinlaista lobbausrekisteriä kannatan lämpimästi.

      Parhain terveisin
      -Leo

  5. Minun silmissäni tämä kirjoitus puolestaan nosti Leon pisteitä. Rajat ylittävä yhteistyö ja ympäristö- ja markkinahyötyjen yhdistäminen osoittavat, että Leo ei ole kaivautunut niin syvälle poteroon, ettei enää näkisi sieltä ulos.

  6. Hei Leo,

    kiitän vastauksestanne. On selvää, että laudevoimalat säätyvät huippukulutuksen mukaan, ja kallista öljyä palaa sähkön kulutuksen ollessa huipussaan. En vieläkään käsittänyt kirjoutuksestanne, että millä nyt huippukulutuksen aikana poltettu öljy korvattaisiin mallissanne. Öljyn korvaaminen hiilellä toki laskee kustannuksia, mutta entäs päästöjä? Vai onko meillä jokin vähäpäästöinen energiantuotantomuoto, jota ei nykyisellään pystytä täysin hyödyntämään kulutushuippujen ulkopuolella?

    Muistutan meille kaikille, että huippujen tasaamista tärkeämpää on kulutuksen pienentäminen. Parhaassa tapauksessa kulutusta voisi pienentää erityisesti kulutushuippujen aikaan. Muistaakseni Leo pärjäsit vuoden ~750kWh:lla sähköä. Olen pitänyt sitä tavoitteenani, vaikka sadalla kWh:lla tavoite viime vuonna ylittyikin.

    Säästöterveisin
    Vesa

  7. Minä ymmärsin yksinkertaisena ihmisenä niin, että tuntikohtaisen hinnoittelun ansiosta yhtä jyrkkiä kulutushuippuja ei tulisi kuin tällä hetkellä. Siis ideaalitilanteessa. Silloin ei tarvitsisi huippukuormalaitoksia käynnistää.

    En vain ole varma, että toimisiko systeemin noin. Kun tiedetään tulevan päivän tuntihinnat, voidaan harkita kulutetaanko sähköä tulevana päivänä vai ei. Jos riittävän paljon sähkönkäyttäjiä siirtää kulutusta, huippukuormalaitosta ei tarvitse käynnistää, koska kulutuspiikkien ja huippukuormalaitosten käynnistämisen välillä on viive, joka antaa aikaa reagoida? Eikö tuo viive voi periaatteessa tulla laitosten ylösajoviiveestäkin?

    Pyydän kärsivällisyyttä. Ihmettelen ja yritän samalla ymmärtää logiikan.

Kommentointi on suljettu.

Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi