Arktinen jääpeite sulaa ennätysvauhtia

Arktinen jääpeite sulaa ennen näkemätöntä vauhtia.

Euroopaan avaruusjärjestö ESA:n (European Space Agency) satelliittikuvien mukaan Arktisen merijään sulaminen on noin 50 prosenttia suurempi kuin aiemmat ennusteet.

Aiheesta kirjoitti mm. Guardian ja suomeksi CO2-raportti. Lisätietoja kannattaa katsoa esimerkiksi RealClimaten sivuilta ja Arctic Sea Ice Blogista.

Tilanne on huolestuttava.

Ilmaston lämpenemisen ja sen seurauksena aiheutuvan jääpeitteen sulamisen myötä Arktisen alueen luonnonvarojen hyödyntäminen kiinnostaa joitakin. Itse asiassa juuri niitä toimijoita, jotka muutenkin ovat vastuussa ilmaston lämpenemisestä. Esimerkiksi Shell haaveilee alueen öljyvarojen hyödyntämisestä.

Mitä pitäisi tehdä? Voi olla, että Arktista jääpeitettä ei pelasta enää mikään. Siitä huolimatta päästöjä pitää vähentää niin paljon kuin mahdollista, jotta ilmaston lämpenemisen katastrofaalisilta seurauksilta pystyttäisiin välttymään.

Öljynporaus ja teollinen kalastus pitäisi kieltää Arktisella alueella sekä julistaa Pohjoinen jäämeri Antarktiksen tapaan suojelualueeksi.

Lue myös tämä: Öljynporaus Arktisella olisi typeryyden huippu ja katso Greenpeacen Save the Arctic –kampanja.

2 kommenttia artikkeliin ”Arktinen jääpeite sulaa ennätysvauhtia”

  1. Hyvä kirjoitus tärkeästä asiasta.

    Yksi huomio vain.

    Siitä huolimatta päästöjä pitää vähentää niin paljon kuin mahdollista, jotta ilmaston lämpenemisen katastrofaalisilta seurauksilta pystyttäisiin välttymään.

    Näinhän asia on. Mutta miten tämä on linjassa oman ja edustamasi järjestön ydinvoimakantojen kanssa?

    Jos päästöjä pitää vähentää niin paljon kuin mahdollista, niin käsittääkseni siitä seuraa loogisesti, ettei hiilettömän energian rakentamista kannata hidastaa. Ei varsinkaan silloin, kun puhutaan vesivoiman jälkeen ylivoimaisesti suurimmasta yksittäisestä hiilettömän energian lähteestä, ja ainoasta, jonka skaalautumista ei vielä pitkään aikaan haittaa rakennuspaikkojen rajallisuus tai tuotannon epäluotettavuus.

    Elän edelleen siinä toivossa, että ympäristöjärjestöiksi itseään nimittävät ymmärtäisivät keskeyttää nämä kriittiset päästövähennykset vaarantavan taistelunsa ydinvoimaa vastaan edes siksi ajaksi, kunnes fossiiliset on saatu nitistettyä. Tapeltakoon sitten siitä, tarvitaanko ydinvoimaa enää – edes Greenpeacen sille kuvittelemat haitat eivät ole edes samassa suuruusluokassa kuin fossiilisten ongelmat, ja jos mielikuvien sijaan katsotaan esimerkiksi tieteellistä konsensusta (esim. IPCC:tä vastaavan elimen UNSCEAR:in tutkimusyhteenvetoja), ydinvoiman ongelmat kutistuvat käytännössä olemattoman vähäisiksi.

    PS. Arvellaan, että Saksassa ydinvoiman vastustus tulee nyt vahvasti edesauttamaan sitä, että hiilen osuus sähköntuotannosta nousee 42 prosentista 50 prosenttiin. Myös päästöt muista lähteistä (etupäässä maakaasu) kasvavat huomattavasti. Tämähän on aivan päinvastainen kehitys kuin mitä haet takaa. Kts.

    ”German Coal Power Revival Poses New Emissions Threat,”

    http://www.bbc.co.uk/news/business-19168574

Kommentointi on suljettu.

Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.