Liikennepoliittinen selonteko: Minä pysäköin pyörätielle

Hallitus hyväksyi viime viikolla liikennepoliittisen selonteon.

Ohessa oma selontekoni aamun (18.4.) pyörämatkasta Helsingin Käpylästä keskustaan Luonto-Liiton toimistolle.

Matkalla oli monta haastetta.Vaikuttaa siltä, että monet pyörätiet ovat hyviä paikkoja autojen pysäköinnille.

 

Ohessa muutama kuva aamun pyöräilystä.

 

Elimäenkadulla pysäköityjä autoja sai väistellä oikein urakalla.

Hups. Pyörätielle pysäköityihin autoihin meinaa melkein törmätä.

Sturenkadulla oleva pyörätie vaikuttaa myös olevan hyvä paikka pysäköidä auto.

7 kommenttia artikkeliin ”Liikennepoliittinen selonteko: Minä pysäköin pyörätielle”

  1. Itse pyöräilen paljon ja mm. työmatkani ja tunnen hyvin kaikki pyöräteiden ongelmat. Tämänkaltaisissa postauksissa tulee kuitenkin mieleen kysymys, mihin noissa tapauksissa sitten olisi pitänyt pysäköidä auto? Varmaan useimmat autoilijat pyrkivät kuitenkin pysäköimään autonsa siten, että se haittaa mahdollisimman vähän liikennettä ja kyllä minusta pyörällä pystyy ketterästi väistämään tällaiset pyörätielle pysäköidyt esteet.

    En tunne noita kadunpätkiä tarkemmin, mutta olettaisin, että niissä kuitenkin voisi olla ihan järjellinen syy pysäköidä väärin. Lukkiutuminen autoillijaksi tai pyöräilijäksi ja näiden ryhmien välisen ”sodan” ylläpito ei edistä mitään. Samanlaisen jutun saisi tehtyä päivittäin myös pyöräilijöiden tekemistä liikennerikkomuksista. Todellisuudessa Helsinginkin väylille mahtuu ihan hyvin niin pyöräilijät (ja muu kevyt liikenne) kuin autoilijatkin kunhan kaikki oppisivat huomioimaan muut liikkujat eikä vain rakentamaan poteroita ja julistamaan miten kaikki autoilijat/pyöräilijät sitä ja tätä.

    Vastaa
  2. Rikkana rokassa tämäkin. Siis en juurikaan aja pyörätiellä, ellei se ole hyvin toimiva, mikä edellyttää myös tuttuutta arvioinnin mahdollistamiseksi.

    Vastaa
  3. saralle: usein mahtuu väistämään, mutta on ikävää, jos joutuu väistämään jalankulkijoiden sekaan. Tyypillisesti auto jätetään siten, että se tukkii tasan koko pyörätien. Jos auton jättäisi siten, että se on siinä jalkakäytävän ja pyörätien jakoviivan päällä, väistäminen olisi jo paljon helpompaa.

    Vastaa
  4. Voisin vähän kritisoida tätä juttua. Resta-Mesta kuljettaa koneita ja laitteita pakettiautolla ja pakosta on päästävä oven eteen. Tiedä tapauksia kun ollaan kitisty muuttofirmojen autojen pysäköintiä oven eteen. Btw. entäs ambulanssit, mielestäni voitaisiin Helsingin kantakaupungissa luopua saastuttavasta ambulanssista, otetaan käyttöön vaikka ekologiset riksat? Ruumisautokin voisi olla riksa, heitetään kroppaa kierätyslaatikkoon ja kroppa riksan penkille, sielä se tulee kuin elävätkin. Missä menee raja? Noiden kuvien perusteella voisin sanoa että hyvin tuosta ohi pääsee.. Sitten on tämä eliittiporukka, joka ei halua kuulua taviksiin. Heitä pitää rokottaa, oli auto tai ei.

    Vastaa
  5. Autoiluun kuuluu olennaisesti se, että ajoneuvolla on päästävä niin lähelle kohdetta kuin mahdollista. Tätä periaatetta on Helsingissä helppo toteuttaa, koska pysäköinninvalvonta on tehotonta.

    Eräs keino välttää kuvissa esiintyvät ongelmat on siirtyä ajamaan ajoradalle. Pyörätiellä ajamisesta ei välttämättä ole useinkaan mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin. Pyöräteillä on pysyköityjä autoja, jalankulkijat kulkevat pyöräteillä, niillä on nastoja ja lasinsiruja (ajoradalla ei ole). Kannattaa kokeilla. Ajo on usein nopeampaa ja helpompaa ajoradalla, ja reitin voi valita vapaammin, kun ei tarvitse koko ajan miettiä, missä se pyörätie kulkee.

    Vastaa

Jätä kommentti

Millaisen työelämän jätämme tuleville sukupolville? ”Nykyisin odotukset ovat työpaikoilla todella kovat, koko ajan pitäisi kyetä kehitykseen ja muutokseen. Tätä kautta määrittelemme ison joukon ihmisiä työelämän ulkopuolelle”, sanovat Työvuorossa-podcastissa asiantuntija Maiju Lehto ja toimitusjohtaja Leo Stranius. 

https://www.rinnekodit.fi/ajankohtaista/uusi-podcast-rakentaa-kestavampaa-tyoelamaa/
Tänään oli ohjelmassa juoksutesti:
-20 min alkuverra
-5 km pk-juoksu (27:01)
-2 km anakynnys (8:29)
-1 km all out (3:56)
-20 min loppuverra
Virallinen kutsu mun kirjajulkkareihin!

Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki -kirjan julkistustilaisuus

Tervetuloa keskustakirjasto Oodiin kuuntelemaan keskustelua uutuuskirjasta 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi (Gummerus).

Paikalla teoksesta kertoo kirjan kirjoittanut tietokirjailija, vaikuttaja ja vastuullisuusasiantuntijayrityksen Third Rockin toimitusjohtaja Leo Stranius. Hänen kanssaan ilmastoystävällisemmästä elämästä ja kirjan teemoista keskustelevat D-mat Oy:n toimitusjohtaja ja Ilmastopalapelin kehittäjä Michael Letternmeier, Sitran johtava asiantuntija Sari Laine ja The Activist Agency viestintätoimiston perustajaosakas Niklas Kaskeala. Keskustelun vetää Pauliina Pietilä Gummerukselta. 

Milloin? 7.2. klo 16-17
Missä: Helsingin Keskustakirjasto Oodi, Saarikoski-matto
Tilaisuus on kaikille avoin. Tervetuloa! 
Tapahtuman järjestävät Gummerus ja Leo Stranius.

https://helmet.finna.fi/FeedContent/LinkedEvents?id=helsinki:agkhhiyx4q
Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli
Rauhaa ja hyvää uutta vuotta kaikille! 

Mennyt vuosi onkin ollut aikamoinen. Teimme Third Rockissa noin sadalle yritykselle tai organisaatiolle noin 180 projektia. Palkkasimme seitsemän uutta asiantuntijaa ja liikevaihto kasvoi noin 50 % edellisestä vuodesta.

Omassa elämässä vuosi 2024 oli kaikkien aikojen paras liikuntavuosi. Kesäloman aluksi tein omatoimisen triathlonin täysmatkan, jota varten oli harjoiteltu koko alkuvuosi. Loppukesästä tein vielä pari puolimatkaa ja syksyllä 50-vuotissynttäripäivönä 50 km juoksun. Lisäksi vuoden aikana juoksin 12 puolimaratonia. Kuntoilua kertyi yhteensä 840 tuntia, keskimäärin noin 16 tuntia viikossa. 

Alkuvuonna ilmestyi 101 onnen päivää kirja ja joulun alla posti toi kotiin uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki, joka ilmestyy heti tammikuun alussa 2025. Uusi ilmastoteos on viides kirjani. 

50-vuotissyntymäpäiväjuhlien järjestämisen sijaan päätin, että käyn seuraavan vuoden ajan joka viikko lounaalla ystävieni kanssa keskustelemaan elämän tarkoituksesta.

Kuntapolitiikan luottamustehtäviä varavaltuutetun lisäksi on ollut HSY:n ja Uudenmaan liiton hallituksissa sekä Uudenmaan liiton maakunnan yhteistyöryhmässä. Lisäksi olen saanut tehdä hiukan vapaaehtoistyötä eläinten oikeuksien puolesta Animalian hallituksessa. Kirsi Vuorisen kanssa olemme tehneet vuoden aikana yhteensä 21 jaksoa kestävyysmuutos-podcastia. 

Kaiken kaikkiaan vuoden aikana kertyi 929 kokousta ja 67 kotimaan matkapäivää. Ei yhtään laiva- tai lentomatkaa. Yhteensä 208 luettua tai kuunneltua kirjaa. Lisäksi lahjoitimme puolison kanssa vuoden aikana 9065 euroa eli noin kahdeksan prosenttia nettotuloistamme hyväntekeväisyyteen. Päivittäiset Duolingo-harjoitukset ruotsin ja espanjan osalta vaihtuivat nuottien harjoittelemiseen. Duolingo-harjoituksen tein jokapäivä ja putki on jatkunut nyt 1688 päivää. 

Kaiken kaikkiaan tämä on ollut henkilökohtaisesti erinomainen vuosi kun ei ole ollut kiire mihinkään ja on saanut tehdä juuri niitä asioita, joita on halunnutkin tehdä. Vuoden vaihteen saan olla Kolilla perheen ja ystävien kanssa.
Kyllä Turussakin osataan tehdä hyvää pyöräkatua!
Hyvää joulua!
Posti toi kotiovelle parhaan joululahjan! Uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki - miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi. 

Unboxing-videon kuvasi ja editoi 10-vuotias lapseni. 

#unboxing #parempiarki #kirja @gummeruskustannus
Tietokirjailija ja vaikuttaja Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi(Gummerus) on konkreettinen opaskirja, joka auttaa valitsemaan viisaammin ja voimaan paremmin. Kirjassaan Stranius havainnollistaa esimerkein, miksi tiivis asuminen, minimalistinen kuluttaminen, vegaaninen ruokavalio ja muut ilmastoystävälliset valinnat eivät merkitse raskasta ja kurjaa elämää, vaan tekevät hyvää meille itsellemme.

Mitä hyötyä on siitä, että omistaa vain vähän tavaraa? Miten tehdä ilmastoystävällinen pikalounas etätyöpäivän keskellä? Miten arvioida oman toiminnan päästöjä ja vaikuttavuutta? Leo Stranius antaa uutuuskirjassaan 1,5 astetta parempi arki välineitä oman hiilijalanjäljen pienentämiseen avaamalla konkreettisia hiililaskelmia arjen eri valinnoista.

”1,5 asteen kanssa linjassa oleva arki on monella tavalla hyvää. Kun elää omien arvojensa mukaan ja tekee itseään suurempia ja planeetan kannalta merkityksellisiä asioita, kasvattaa henkistä hyvinvointiaan ja vahvistaa omaa mielenterveyttään. Näin ei tarvitse elää jatkuvassa ristiriidassa sen kanssa mitä tietää ja mitä tekee”, Stranius kirjoittaa kirjassaan.

Straniuksen mukaan päästötavoitteiden mukainen arki tuo elämään levollisuutta ja onnellisuutta. Myös henkilökohtainen varallisuus kasvaa, kun kuluttaa vähemmän.

”Monet asiat ovat paljon yksinkertaisempia ja helpompia, kun turhat asiat rajautuvat arjesta kokonaan pois häiritsemästä. Ravintolassa ja kaupassa valinnat ovat selkeitä. Lomamatkat ja siirtyminen paikasta toiseen tapahtuvat selkeiden periaatteiden mukaan. Yksinkertaisuus, tehokkuus ja taloudellisuus sekä terveellisyys yhdistyvät kauniilla tavalla hyväksi kokonaisuudeksi”, Stranius kirjoittaa.

”Voisiko 1,5 asteen ilmastoystävällinen arki näyttää yhä useammalle houkuttelevammalta, jos se kehystettäisiin hyveellisyyden ja pyyteettömyyden sijaan oman edun tavoittelulla? Itsekkyydellä. Siitähän tässä kaikessa lopulta on kysymys: siitä, että meillä kaikilla olisi paljon nykyistä parempi elämä.”