Hallitus hyväksyi viime viikolla liikennepoliittisen selonteon.
Ohessa oma selontekoni aamun (18.4.) pyörämatkasta Helsingin Käpylästä keskustaan Luonto-Liiton toimistolle.
Matkalla oli monta haastetta.Vaikuttaa siltä, että monet pyörätiet ovat hyviä paikkoja autojen pysäköinnille.
Ohessa muutama kuva aamun pyöräilystä.
Elimäenkadulla pysäköityjä autoja sai väistellä oikein urakalla.
Hups. Pyörätielle pysäköityihin autoihin meinaa melkein törmätä.
Sturenkadulla oleva pyörätie vaikuttaa myös olevan hyvä paikka pysäköidä auto.
Itse pyöräilen paljon ja mm. työmatkani ja tunnen hyvin kaikki pyöräteiden ongelmat. Tämänkaltaisissa postauksissa tulee kuitenkin mieleen kysymys, mihin noissa tapauksissa sitten olisi pitänyt pysäköidä auto? Varmaan useimmat autoilijat pyrkivät kuitenkin pysäköimään autonsa siten, että se haittaa mahdollisimman vähän liikennettä ja kyllä minusta pyörällä pystyy ketterästi väistämään tällaiset pyörätielle pysäköidyt esteet.
En tunne noita kadunpätkiä tarkemmin, mutta olettaisin, että niissä kuitenkin voisi olla ihan järjellinen syy pysäköidä väärin. Lukkiutuminen autoillijaksi tai pyöräilijäksi ja näiden ryhmien välisen ”sodan” ylläpito ei edistä mitään. Samanlaisen jutun saisi tehtyä päivittäin myös pyöräilijöiden tekemistä liikennerikkomuksista. Todellisuudessa Helsinginkin väylille mahtuu ihan hyvin niin pyöräilijät (ja muu kevyt liikenne) kuin autoilijatkin kunhan kaikki oppisivat huomioimaan muut liikkujat eikä vain rakentamaan poteroita ja julistamaan miten kaikki autoilijat/pyöräilijät sitä ja tätä.
Rikkana rokassa tämäkin. Siis en juurikaan aja pyörätiellä, ellei se ole hyvin toimiva, mikä edellyttää myös tuttuutta arvioinnin mahdollistamiseksi.
saralle: usein mahtuu väistämään, mutta on ikävää, jos joutuu väistämään jalankulkijoiden sekaan. Tyypillisesti auto jätetään siten, että se tukkii tasan koko pyörätien. Jos auton jättäisi siten, että se on siinä jalkakäytävän ja pyörätien jakoviivan päällä, väistäminen olisi jo paljon helpompaa.
Voisin vähän kritisoida tätä juttua. Resta-Mesta kuljettaa koneita ja laitteita pakettiautolla ja pakosta on päästävä oven eteen. Tiedä tapauksia kun ollaan kitisty muuttofirmojen autojen pysäköintiä oven eteen. Btw. entäs ambulanssit, mielestäni voitaisiin Helsingin kantakaupungissa luopua saastuttavasta ambulanssista, otetaan käyttöön vaikka ekologiset riksat? Ruumisautokin voisi olla riksa, heitetään kroppaa kierätyslaatikkoon ja kroppa riksan penkille, sielä se tulee kuin elävätkin. Missä menee raja? Noiden kuvien perusteella voisin sanoa että hyvin tuosta ohi pääsee.. Sitten on tämä eliittiporukka, joka ei halua kuulua taviksiin. Heitä pitää rokottaa, oli auto tai ei.
Autoiluun kuuluu olennaisesti se, että ajoneuvolla on päästävä niin lähelle kohdetta kuin mahdollista. Tätä periaatetta on Helsingissä helppo toteuttaa, koska pysäköinninvalvonta on tehotonta.
Eräs keino välttää kuvissa esiintyvät ongelmat on siirtyä ajamaan ajoradalle. Pyörätiellä ajamisesta ei välttämättä ole useinkaan mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin. Pyöräteillä on pysyköityjä autoja, jalankulkijat kulkevat pyöräteillä, niillä on nastoja ja lasinsiruja (ajoradalla ei ole). Kannattaa kokeilla. Ajo on usein nopeampaa ja helpompaa ajoradalla, ja reitin voi valita vapaammin, kun ei tarvitse koko ajan miettiä, missä se pyörätie kulkee.