Viikkopäiväkirja 33 (15.-22.8.2011)

Helsinki City Marathon 2011 - 36 km:n kohdalla

Ohessa kuluneen viikon menot ja fiilikset.

Maanantai: Kävin aamulla juoksemassa, kirjoittelin ekoisi-blogia ja pyöräilin Luonto-Liiton toimistolle. Lounaan jälkeen istuin toimistolla vetämässä työntekijöiden syyssuunnittelusessiota. Tulossa on paljon hienoja juttuja! Illaksi junailimme itsemme Annukan kanssa Satun ja Michaelin luokse Lahteen. Kiitos ihanille ystäville vieraanvaraisuudesta ja herkullisesta illallisesta! Valitettavasti VR:n liikenne oli päässyt sekoamaan ja palasimme kotiin bussilla. Näin jouduimme jättämään polkupyörät yöksi Pasilaan.

Tiistai: Kävin aamulla juoksemassa sekä hain Annukan ja oman polkupyöräni Pasilan juna-asemalta. Lisäksi kävimme neuvolassa toteamassa, että kaikki on sujunut raskauden suhteen tähän mennessä hyvin. Luonto-Liiton toimistolle pyöräiltyäni hoitelin henkilöstö- ja hallintohommia sekä tapasin Citynomadin Merja Taipaleenmäen. Lounaan jälkeen kävin läpi sähköposteja. Kotiin pyöräiltyäni söin ja harjoittelin synnytysaltaan kokoamista. Osaan huvittuneena kuvitella tilanteen, jossa Annukka kiemurtelee supistusten kourissa ja itse yritän kasata synnytysallasta.

Keskiviikko: Aamulla imuroin, kävin parturissa sekä vein kirjoja Käpylän kirjastossa olleeseen kierrätyslaatikkoon. Tehtyäni aamupäivän kotoa käsin lähitöitä hyppäsin junaan ja matkasin Hämeenlinnaan Sosiaali- ja terveysturvan päiville puhumaan sosiaalisesti kestävästä kehityksestä. Menomatkalla kävin läpi myös tulevan Dolce Patata -kirjan asiatekstejä. Paluumatkalla törmäsin Demos Helsingin Roope Mokkaan, jonka kanssa vaihdoimme kuulumisia yhdestä jos toisestakin kuviosta. Illalla näpyttelin sähköposteja.

Torstai: Kävin aamulla kevyesti juoksemassa ja pyöräilin Luonto-Liiton toimistolle. Aamupäivällä kävin läpi Kimmon kanssa vuoden 2012 budjetin valmistelua ja pidin vapaamuotoisen kehityskeskustelun Laurin kanssa. Lounaan jälkeen jatkoin kevyitä ja vapaamuotoisia kehityskeskusteluita Jyrkin, Auran, Leean ja Birthen kanssa. Suosittelen kaikille johtajille lämpimästi säännöllisiä henkilökohtaisia keskusteluita alaisten kanssa. Illalla piipahdin myös Itämerijaoston kokouksessa sekä luin ja kirjoitin sähköposteja.

Perjantai: Pyöräilin aamulla Mäkelänkatua ja Hämeentietä pitkin Luonto-Liiton toimistolle. Tavoitteena on pyrkiä pyöräilemään mahdollisimman paljon autokaistoilla, jotta autoilijat tottuisivat paremmin pyöräilijöihin. Lounaalla tapasin Pyöräilykuntien verkoston Matti Hirvosen ja Petteri Nisulan. Kaverit tekevät Suomessa tosi hienoa työtä pyöräilyn edistämiseksi! Iltapäivällä kokoustin Lapset luontoon -hankkeen ohjausryhmässä ja Ympäristöareenan hallituksessa. Päivän päätteeksi kävin läpi sähköposteja ja hain kilpailunumeroni Helsinki City Marathonin toimistosta. Illan otimme Annukan kanssa relasti katsomalla elokuvan Linnunradan käsikirja liftareille.

Lauantai: Aamupäivällä lueskelin vihdoin loppuun Jonathan Gouldin mainion Beatles kirjan Can’t buy me love. Iltapäivällä osallistuin Helsinki City Marathon -tapahtumaan. Lähdin matkaan neljän tunnin porukassa ja juoksu sujuikin aina 32 kilometriin asti oikein kivasti (10km: 0:56:32 / 21,1km: 1:58:36 / 30 km: 2:48:23). Tämän jälkeen loppui kuitenkin motivaatio eli henkinen kantti petti. Loppumatkasta tuli rikkonainen usean pysähdyksen ja kävelyn myötä. Olympiastadionilla kello näytti aikaa 4:24:47. Suoraan stadionilta pyöräilimme Annukan kanssa Peggyn ja hänen neljän kaverinsa 40-vuotisjuhliin Fannyyn. Yöllä kotiin tullessamme pysähdyimme vielä nauttimaan konemusiikista Alppipuistoon.

Sunnuntai: Aamulla herätessä mielessä pyöri vielä edellisen päivän marathon juoksu. Huonosti menneen juoksun jälkeen on hyvä muistuttaa itseään siitä, miksi oikeastaan juoksen. Päivän mittaan valmistauduin tulevan viikon esityksiin ja tein muita hommia. Iltapäivällä yritimme piipahtaa Kalliossa Tosiduunarin Työmaaruokalassa ja Kalasatamassa Oranssiburgerilla. Valitettavasti molemmat olivat niin täynnä, että ruoka jäi saamatta ja päädyimme Hakaniemeen Nepalilaiseen ravintolaan. Takaisin kotiin pyöräillessämme otimme neljän pyörän voimin haltuun Hämeentien.

Viikko lukuina:
– 14 kokousta
– 6 blogikirjoitusta
– 1 puhetilaisuus
– 62 km juoksua
– 89 km pyöräilyä
– 55 tuntia töitä tai vapaaehtoistöitä

Edellisen viikon viikkopäiväkirja on luettavissa täällä.

Tausta: Sunnuntaisin julkaistavan avoimen viikkopäiväkirjan tavoitteena on tehdä läpinäkyväksi se, mitä Luonto-Liiton pääsihteeri käytännössä tekee, millaisissa tilaisuuksissa vierailee ja ketä tapaa. Lisäksi tavoitteena on tuoda kaikkien nähtäville se, millaista voi olla onnellinen, kohtuullinen ja ekologinen elämä.

2 kommenttia artikkeliin ”Viikkopäiväkirja 33 (15.-22.8.2011)”

  1. Tuollainen tekstin otsikko kuin viikkopäiväkirja on äärimmäisen huono. Lisäsin juuri sut omaan linkkilistaani mutta jos kirjoitat tuollaisia blogin otsikkoja niin sut on pakko poistaa.

    • Kiitos palautteesta! Julkaisen joka viikko (sunnuntaisin) yhteenvedon viikon tekemisistäni (päiväkirjan). Jos keksit tuolle paremman otsikon, niin olen kuulolla?

Kommentointi on suljettu.

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!