Kolme ajatusta bloggauksen tulevaisuudesta

Search Engine People Blog / Flickr

Osallistuin aamupäivällä (20.10.) Hill & Knowltonin bloggaajapaneeliin Lauttasaaressa.  Mukana keskustelemassa olivat lisäkseni bloggaajat Stella (Paras aika vuodesta), Terhi Aho (Some – rekrytointi ja työnantajakuva), Mari Koistinen (Kulutusjuhja) ja Jenni (Pupulandia).

Inspiroivan paneelikeskustelun lopuksi kysyttiin, mihin blogimaailma on menossa. Tässä oma näkemykseni.

1. Blogit ja sosiaalinen media tulevat murtamaan perinteisen median vallan ihmisten keskusteluiden ja tiedon lähteenä. Ihmiset kokoontuvat yhä harvemmin yhteisten samaan aikaan lähetettävän uutislähetysten pariin tai muodostavat näkemyksiään vain televisiokeskustelun perusteella. Käsitys todellisuudesta muodostetaan yhä useammasta lähteestä.

2. Bloggauksesta tulee entistä ammattimaisempaa, kaupallisempaa ja yhteiskunnallisesti vaikuttavampaa. Mukaan tulee yhä suurempi joukko ammattibloggaajia, joille verkkokirjoittaminen tuo toimeentulon. Yhä suurempi osa poliittisesta päätöksenteosta valuu myös sosiaaliseen mediaan ja verkkoon. Blogit ja sosiaalinen media tulevat vaikuttamaan yhä enemmän siihen, millaisia päätöksiä eduskunnassa tehdään.

3. Bloggaamisesta tulee normi eli ilmaa, jota hengitetään. Tällä hetkellä kysytään, miksi organisaation tai yksittäisen henkilön pitäisi olla sosiaalisessa mediassa tai perustaa vaikka oma blogi. Tulevaisuudessa kysytään, miten joku voi olla olematta siellä.

Mitä mieltä itse olet? Mikä on blogien vaikuttavuus ja merkitys tulevaisuudessa? Voisiko blogeista muodostua yhteiskunnallinen muutosvoima vai onko kyse jatkossa sittenkin yhä enemmän verkon viihdekäytöstä.

Iso kiitos Hill&Knowltonin digitaalisen viestinnän strategiajohtaja Kati Sulinille keskustelun vetämisestä sekä erityisesti muille bloggaajille innostavien kokemusten jakamisesta. Tämän keskustelun pohjalta on kiva lähteä kehittämään myös omaa blogia.

5 kommenttia artikkeliin ”Kolme ajatusta bloggauksen tulevaisuudesta”

  1. Näkemykseni blogien vaikutuksesta tulevaisuuteen on se, että sosiaalinen media tulee pakolliseksi osaksi lähes jokaisessa työssä jossain määrin. Sosiaalisen median osaaminen taas on parhaiten näytettävissä toteen konkreettisesti sitä kautta, että sinulla on blogi ja, että osaat:

    1) Keskustella relevantilla tavalla (blogata ja vastata kommentteihin sekä blogissa, että sen ulkopuolella)
    2) Keskustella relevanteista aiheista (sinulla on lukijoita, jotka seuraavat ajatuksiasi enemmän kuin yhden kirjoituksen verran)
    3) Tuoda näkemyksiäsi julki eri kanavissa (sinulla on lukijoita enemmän kuin 10)

    Tulevaisuudessa CV:t ovat todennäköisesti enemmänkin käytännön “todisteisiin” kuin koulutukseen ja titteleihin pohjautuvia, jolloin on tärkeää olla oikeasti oman alansa mielipidevaikuttajan asemassa joko bloggauksen avulla tai muuten.

    Vastaa
  2. Olen eri kannalla Juuson kanssa blogaamisen tulevaisuudesta. Näen sen yhtä lailla merkityksellisenä ja kasvavana trendinä, mutta olen eri mieltä siitä, kuinka monen työnkuvaan se vaikuttaa tai kuinka moni tietoisesti hyödyntää blogia. Ne, jotka kokevat saavansa hyötyä, muuttavat sen avulla työnkuvaansa tai markkinoivat osaamistaan. Ne, jotka eivät koe hyötyä, eivät edes harkitse aloittavansa.

    Blogit koetaan sitä merkityksettömimmiksi, mitä pienemmästä paikkakunnasta on kyse, mitä perinteisemmästä toimialasta on kyse ja mitä suuremmissa määrin yksilö on palkkatyösuhteessa*. Nämä tekijät myös korreloivat sen kanssa, että ympäristö suhtautuu epäilevästi kaikkeen uuteen, kokeilun halu on kaikista pienintä ja siellä on suurin uudistamispotentiaali =)

    Mielestäni me bloggaajat luomme itsellemme mielenkiintoisen uran tekemällä kirjoittamista osan toimeentuloamme , mutta olemme lopulta(kin) vain pisara meressä kaikkien muiden toimintatapojen seassa. Jokainen leikkaa kakusta itselleen palan omalla tyylillään ja tämä on meidän.

    -Lauri, joka kannustaa kaikkia kirjoittamaan julkisesti
    *Lähde: oma nuoruus pienellä paikkakunnalla

    Vastaa
  3. Lauri, taisin unohtaa yhden sanan: “…konkreettisesti _esimerkiksi_ sitä kautta, että…”

    Blogit eivät sovi joka paikkaan eikä niiden tarvitsekaan. Se oli lähinnä viittauksena sosiaaliseen mediaan, ja toimii ehkä parhaana esimerkkinä, koska blogeja on niin turkasen paljon maailmalla! Suomi tulee vaihteeksi jälkijunassa 🙂

    Vastaa

Jätä kommentti

Close Bitnami banner
Bitnami