Nopeusrajoitusten alentaminen olisi ympäristön kannalta hyvää liikennepolitiikkaa

Helsingin Sanomien mukaan liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee nopeusrajoitusten alentamista. Valitettavasti ministeri Anu Vehviläinen kiirehti tyrmäämään suunnitelman nopeusrajoitusten laskemista. Ministerin mukaan ”Liikennepolitiikan tavoite on oltava jatkossakin nykyisten nopeusrajoitusten tason säilyttäminen Suomen tiestöllä.”

Ministerin lausunto on surullista luettavaa. Kun ruuhkamaksujen käyttöönoton kanssa vetkutellaan eikä nopeusrajoitusten alentaminenkaan käy, täytyy kysyä ministeriltä, että millä ihmeen tavalla liikennepäästöjä sitten vähennetään?

Miksi nopeusrajoituksia kannattaa alentaa?

1. Vähentää liikenteen päästöjä
2. Vähentää liikenteen meluhaittoja
3. Lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta
4. Parantaa liikenneturvallisuutta

Ainoa syy nopeusrajoitusten alentamisen vastustamiselle tuntuu olevan pidentyvät matka-ajat. Nopea siirtyminen paikasta toiseen on tietysti monin paikoin perusteltua. Sitä ei voida tehdä kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä. Eihän tupakkaakaan saa enää polttaa missä tahansa.

Kulkemalla joukkoliikenteellä, kävellen tai pyörällä, aika tulee hyödynnettyä paremmin kuin auton ratin takana istuessa. Junassa istuessa voi lukea, tehdä töitä tai rentoutua. Työmatkapyöräily taas on mitä parhainta hyötyliikuntaa.

Nopeusrajoitusten alentaminen voitaisiin aloittaa pitämällä talvinopeusrajoitukset voimassa ympäri vuoden tai vaikka aloittaa nopeusrajoitusten alentaminen esimerkiksi kaupunkialueista. Lisää aiheesta myös täällä: Sittenkin 120 km/h – Pettyneellä miehellä uusi idea

3 kommenttia artikkeliin ”Nopeusrajoitusten alentaminen olisi ympäristön kannalta hyvää liikennepolitiikkaa”

  1. Joo, voit Leo ihan keskenäsi kävellä kaikkialle. Jätä meidät muut rauhaan jooko.

Kommentointi on suljettu.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”
Nyt on aika juhlia, koska tänään siitä tuli totta! Helsinki on hiilivapaa kun Salmisaaren kivihiilivoimala suljettiin. 

Lukemattomat ihmiset ovat vuosia ja vuosikymmeniä tehneet tämän eteen väsymättä töitä. Nöyrä ja iso kiitos teille kaikille. Tiedätte kyllä keitä olette. 💚🌍