Viikkopäiväkirja 17 (3.-9.5.2010)

Maanantaina aamulla Me Naiset -lehti haastatteli minua ja Annukkaa ilmastoystävällisistä ruokavalinnoista. Ilmastoystävällisen ruokavalion perustana toimii kausikasvisruoka, joka on haettu kävellen tai pyörällä lähikaupasta ja ostettu tarpeeseen, jotta hävikkiä ei synny. Ruuan valmistuksessa on vältetty uunin ja lieden käyttöä. Suurin osa päivästä sujui kuitenkin bussissa töitä tehdessä. Matkasin Helsingistä Raumalle ja takaisin yhdeksän tuntia osallistuakseni ydinvoimapaneeliin. Parhaimmat palat paneelista on kirjoitettu tänne.

Solidaarisuuskalenteri

Tiistaina kävin näyttämässä vatsan seudulla olevaa ihon pigmenttimuutosta HYKS:n iho- ja allergiasairaalassa. Sairaalaan sain lähetteen normaalin lääkärintarkastuksen yhteydessä. Kyseessä on vatsan seudulla oleva harvinainen Beckerin-luomi, jonka oikein HYKS:n ylilääkäri kävi toteamassa, koska lääkäri ei sitä ensin tunnistanut. Kyseessä oli sen verran kiinnostava tapaus, että pääsin saman tien myös friikkisirkukseen eli kuvattavaksi tuleviin lääkärikirjoihin. Muuten päivä sujui Luonto-Liiton hallinto- ja henkilöstöasioiden parissa sekä sähköpostien hellässä huomassa. Kokeilimme myös ensimmäistä kertaa kasvisruokakauppa Asokan kotiinkuljetuspalvelua. Tilaamansa elintarvikkeet saa nyt illalla kotiin toimitettuna joka tiistai. Mahtava konsepti!

Keskiviikkona olin puhumassa Faunan ja Liken Vegaanin uusi keittokirja -julkaisutilaisuudessa sekä vastailin Radio Novan kysymyksiin aiheesta. Esitykseni voi katsoa täältä. Animalia julkaisi samana päivänä turkisvastaisen mainoskampanjan, jota tähdittää Suomen huippumalli Nanna Grundfeldt. Kampanjaa turkistarhattomasta Suomesta tukee sata tunnettua suomalaista. Itselläni on iso kunnia olla mukana joukossa. Illaksi pyöräilimme Annukan kanssa katsomaan Espoon kaupunginteatteriin Esitystalous -näytöstä. Kyseessä olikin pitkästä aikaa parasta teatteria. Monitasoinen ja helposti katsottava sekä ajankohtainen kuvaus tämän hetken liike-elämän, tutkimusmaailman ja politiikan lainalaisuuksista ja siitä, miten joskus se, mitä joku puolue eniten vastustaa on ehkä se, mitä se kaikkein eniten tarvitsisi.

Torstaina kuuntelin aamulla 24onlinen myyntihenkiölöiden ajatuksia Luonto-Liiton verkkoratkaisuista, istuin viisikon kokouksessa ja kävin lounalla Pashassa. Iltapäivällä polkaisin ulkoasianministeriöön kansalaisjärjestöjen YK-kuulemistilaisuuteen. Matkalla sain ihastella Greenpeacen tempausta valtioneuvoston linnan edessä. Luonto-Liiton toimistolla vietettiin lisäksi iloisia hetkiä Simo-Siilin syntymän johdosta. Illalla hengailin vielä Vihreän puolueen toimistolla terassibileissä, josta ystävämme Anna-Stiina tuli meille yöksi.

Perjantaina kävimme Luonto-Liiton toimistoporukan kanssa Luonnontieteellisessä keskusmuseossa katsomassa Siepon Laivaeläimet-näyttelyä ja hiljattain avattua maailman luonto -näyttelyä. Suosittelen lämpimästi! Muuten päivä sujui sähköposti- ja hallintoasioita hoidellessa sekä tulevia puhetilaisuuksia valmistellessa. Illalla kotona siivosimme ja kiinnitimme ison peilin seinään.

Lauantaina hengailin aamupäivällä hetken taloyhtiömme pihakirppiksellä ennen siirtymistä Äänestä ydinvoima historiaan -tapahtumaan rautatientorille. Hieno mielenosoitus, joka keräsi poliisin arvion mukaan noin 3000 mielenosoittajaa. Kaikkein suosituin mielenosoitushuuto taisi eduskuntatalolle siirryttäessä olla ”Mauri on tsoukki – eikä meitä naurata!” Eduskuntatalolta siirryimme katsomaan Into Eternity -dokumentin. Vaikuttavaa. Maailmassa on jo nyt noin 250 000 tonnia hengenvaarallista ydinjätettä ilman tietoa siitä, miten se olisi järkevää loppusijoittaa. Onneksi ikävät muistot voi haudata vaikka tänne. Illan juhlimme Kaisan, Timin, Tuulin, Aleksin, Annin ja Siirin luona. Kiitos ihanille ystäville!

Sunnuntaina valmistelin esitystä uuden yhteiskunnallisen liikkeen johtamisesta valtio-opin opiskelijoille ja pohdin, mitkä ovat 2010-luvun tärkeimmät johtamistaidot. Äänestä ydinvoima historiaan -tapahtuman myötä Helsinki City Run jäi omalta osaltani lauantaina väliin. Siispä kävin juoksemassa oman puolimaratonin sunnuntaina. 21,1 km meni leppoisasti aikaan 1:48:42 keskisykkeen ollessa 144/min.

Viikon aikana kävin juoksemassa 4 kertaa  (yhteensä 51 km) ja pyöräilin 99 km sekä tein kotona yhden kerran lihaskuntoharjoitusta ja venyttelyä.

Tulevan viikon aikana käyn lähettämässä turkispostia päättäjille, istun Ympäristöakatemian hallituksen kokouksessa ja Kasvu murroksessa -hankkeen ohjausryhmässä. Pohdin myös elintarvikkeiden hiilimerkintöjä ympäristöministeriön järjestämässä työpajassa, osallistun Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunnan osallisuusjaoston kokoukseen, käyn puhumassa yhteiskunnallisten liikkeiden johtamisesta valtio-opin opiskelijoille ja palkka-aktivismista eläinoikeusleirillä sekä relailen, luen ja kirjoittelen paljon.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin