Yhteensä 250 henkilökohtaista tavaraa – Kuinka monta näistä ostin vuonna 2021?

Ilmastokriisin ja luontokadon syynä on se, että kulutamme liikaa luonnonvaroja. Suomi on asettanut tavoitteekseen, että vuonna 2035 primääriraakaineiden kotimainen kokonaiskulutus ei ylitä vuoden 2015 tasoa.

Pelkästään yksilönvalinnoilla tätä tavoitetta ei saavutetta, mutta haluan silti omassa arjessani minimoida luonnonvarojen kulutuksen. Kulutuksen vähentämiseen kun on monia itsekkäitäkin syitä. Kulutusta vähentämällä lisää omaa hyvinvointia ja arjen tehokkuutta sekä vähentää paineita rahan ansaitsemiselle.

Käyn läpi pari kertaa vuodessa omat tavarani ja laitan kierrätykseen ne, joita en tarvitse.

Hyvä kriteeri kierrätykseen laittamiselle on esimerkiksi seuraava: jos ei ole käyttänyt jotain 1-2 vuoteen, ei sitä todennäköisesti enää kannata säilyttää omissa nurkissa. Kannattaa mieluimmin antaa tai myydä tavara jollekin, jolle siitä on hyötyä.

Kun tavaroita on vähän, tavarainventaarioon ei mene itselläni aikaa kuin noin tunti. Tyypillisesti olen viime vuosien aikana käynyt tavarani läpi pari kertaa vuodessa, kesälomalla ja joulun aikaan.

Tänä vuonna olen lisäksi pitänyt kirjaa kaikista ostamistani tavaroista. En muutenkaan ostele juuri mitään, mutta vuoden 2021 aikana kiinnitin tähän erityistä huomiota.

Ensimmäisen puolen vuoden aikana en ostanut ainuttakaan tavaraa. Loppuvuodesta tilanne oli erilainen ja toisen vuosipuoliskon aikana hankin yhteensä 10 tavaraa.

Vuonna 2021 omaan käyttööni tai omasta halusta ostetut tavarat:

  • Pyörän ketjut (pyörän huollon yhteydessä)
  • Pyörän ulkorengas
  • Pyörän sisäkumi
  • Pyörän sisäkumi
  • Huawei Band 4 -aktiivikello (lapselle syntymäpäivälahjaksi)
  • Minilabyrinttikuulapeli SPR Kontti -kaupasta (lapselle lahjaksi)
  • Pyörän sisäkumi
  • Pyörän sisäkumi
  • Juoksukengät
  • Älytrainer maantiepyörään (Wahoo Kickr V5)

Näiden lisäksi olen ostanut joitain perheen yhteisiä tavaroita, jotka eivät kuitenkaan ole tulleet pelkästään henkilökohtaiseen käyttööni. Näitä ovat esimerkiksi WC:n pidesuihkun pää, ruuveja roikkumisrenkaiden kiinnitykseen ja rikkoutuneen pölynimurin pään tilalle uusi varaosa.

Listassa ei ole mukana myöskään ruokaostoksia tai päivittäistarvikkeita, kuten WC-paperia, pesuaineita tms. eikä sähköisiä palveluita, kuten GoogleDrive-lisätilaa, BookBeat-kuukausimaksua tai App Store -ostoksia. Mukana ei ole myöskään niitä remonttitarvikkeita (esim maaleja), joita ostimme, kun remontoimme yhden vuokralla olleen asuntomme.

Tällä hetkellä minulla on yhteensä 250 henkilökohtaista tavaraa ja ne jakaantuvat seuraavasti:

  • Vaatteet: 76 kpl
  • Urheilu: 67 kpl
  • Kirjat: 66 kpl
  • Vanha IT: 15 kpl
  • Henkilökohtaiset tavarat: 14 kpl
  • IT-laitteet: 12 kpl

Laskuissa ei ole mukana perheen yhteisiä tavaroita, kuten huonekaluja, petivaatteita, astioita, lasten tavaroita tai vastaavia. Mukana ovat vain ne tavarat, joista voin yksin itse päättää. Mukana ei ole myöskään kellariin arkistoituja papereita ja valokuvia. Mielelläni toki konmarittaisin koko kotitaloutemme tavarat minimiin, mutta perherauhan säilyminen on tässä itselleni suurempi arvo kuin minimalismi.

Pari vuotta sitten minulla oli vielä lähes 100 henkilökohtaista tavaraa enemmän, joten suunta on ollut oikea. Keskiverto suomalaisperhe omistaa 10 000 – 50 000 tavaraa. Keskimääräisessä amerikkalaiskodissa on arvioitu olevan 300 000 tavaraa.

Kannattaa lukea myös nämä aiheeseen liittyvät aiemmat postaukseni:

Alla vielä lista kaikista tavaroistani.

Henkilökohtaiset tavarat:
Avainrengas
Hammasharja
Henkilökortti
Hiusleikkuri
Hiusleikkurin latausjohto
Kotiavain
Luottokortti – Mastercard
Partakone
Partakoneen latausjohto
Partakoneen vaihtoterä
Passi
Reppu 
S-Etukortti
Silmälasit

IT-laitteet:
AirPods-kuulokkeet + latauskotelo
AppleWatch
AppleWatch latausjohto
MacBook Air -kannettava tietokone
MacBook Air -laturi
Muistitikku
Oura
Oura latausjohto
Seagate – ulkoinen kovalevy
USB-kaapeli kovalevylle
Virtapankin latausjohto
Virtapankki

Kirjat:
Yhteensä 66 kpl

Urheilu:
Aurinkolasikotelo
Aurinkolasit
Garmin 810 ajotietokone
Garmin latausjohto
Juoksualushousut
Juoksualushousut
Juoksuhanskat (ohuet)
Juoksuhousut (ohuet)
Juoksuhousut (paksut)
Juoksupipo (ohut)
Juoksupipo (paksu)
Juoksureppu
Juoksushortsit
Juoksutakki (ohut)
Juoksutakki (talvi)
Juomapullo (0,5L, pyöräily)
Juomapullo (0,5L, pyöräily)
Juomapullo (1L, pyöräily)
Jääkiekkomaila
Kahvakuula (12 kg)
Kengät (juoksulenkkarit)
Kengät (pyöräily)
Kengät (sisäpelit)
Lippis (juoksu)
Lippis (sisäpyöräily)
Luistimet
Nastarengas
Nastarengas
Otsalamppu
Pyyhe

Pyörä: Maantie (Cannondale)
Pyörä: Cyclocross (Cannondale)
Pyörä: Cyclocross (Focus)
Pyöräilyhanskat
Pyöräilyhousut (lycra)
Pyöräilyhousut (talvi)
Pyöräilykypärä
Pyöräilykypärän heijastin/sadesuoja
Pyöräilypaita (lyhythihainen)
Pyöräilypaita (pitkähihainen)
Pyörän avain
Pyörän etuvalo
Pyörän lukko
Pyörän lukko
Pyörän pumppu
Pyörän sisäkumi
Pyörän sisäkumi
Pyörän sisäkumi
Pyörän sivulaukku
Pyörän sivulaukku
Pyörän takavalo
Pyörän tarakka
Pyörän ulkorengas
Pyörätyökalu
Rengasrauta
Rengasrauta
Renkaan paikkasetti
Satulalaukku
Sukat (Rush)
Sulkapallomaila
Sykevyö (Garmin)
Trainer (Wahoo Kickr V5)
Trainerin ulkorengas
Uimahousut
Uimalasit
Voimapuristin
Vyölaukku (juoksu)

Vaatteet:
Alushousut
Alushousut
Alushousut
Alushousut
Alushousut
Alushousut
Aluspaita (pitkähihainen)
Aluspaita (pitkähihainen)
Buff (Fleece)
Buff (norppa)
Buff (norppa)
Farkut
Farkut
Farkut
Fleecepusero
Hanskat (ohuet)
Hanskat (paksut)
Hanskat (vedenpitävät)
Huppari
Juhlaliivi
Juhlapaita 
Juoksupaita (lyhythihainen)
Juoksupaita (lyhythihainen)
Juoksupaita (lyhythihainen)
Juoksupaita (lyhythihainen)
Juoksupaita (lyhythihainen)
Juoksupaita (pitkähihainen)
Juoksupaita (pitkähihainen)
Juoksupaita (pitkähihainen)
Juoksusukat
Juoksusukat
Juoksusukat
Juoksusukat
Juoksusukat
Juoksusukat
Juoksusukat
Juoksusukat
Juoksusukat
Juoksusukat
Kauluspaita
Kauluspaita
Kauluspaita
Kengät (lenkkarit)
Kengät (lenkkarit)
Kengät (lenkkarit)
Kengät (saappaat)
Kengät (sandaalit)
Kengät (talvi/juhla)
Kengät (vaellus)
Kevät/syystakki
Kuorihousut
Kypärämyssy
Mustat housut
Pikkutakki
Pipo
Pitkähihainen pusero
Pitkähihainen pusero
Pitkähihainen pusero
Pitkähihainen pusero
Pitkähihainen pusero
Pitkät kalsarit
Puvun housut
Puvun takki
Pyöräilyshortsit
Pyöräilytakki (kesä)
Pyöräilytakki (kesä)
Rukkaset
Solmio
Solmio
Sukat
Talvitakki
Vedenpitävät sukat (pitkät)
Villasukat
Vyö
Vyö
Vyö

Vanha IT
AppleWatch -vararanneke
DVD-levy (varmuuskopio)
Fujitsu Siemens Lifebook -kannettava tietokone
Fujitsu Siemens Lifebook -laturi
Lacie – Ulkoinen kovalevy
Lacie – Ulkoinen kovalevy
Lacie – Ulkoinen kovalevy
Samsung – Ulkoinen kovalevy
USB muistitikku
USB muistitikku
USB-kaapeli (Garmin ajotietokoneeseen)
USB-kaapeli kovalevylle
USB-kaapeli kovalevylle
USB-kaapeli kovalevylle
Verbatim – Ulkoinen kovalevy


Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!