Toukokuun kokeilussa päiväkirjan kirjoittaminen

Luen ja kuuntelen niin paljon kirjoja, että oma kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle. Nyt ajattelin toukokuussa investoida hiukan aikaani myös kirjoittamiseen. Kirjoitan siis kuukauden ajan päivittäin päiväkirjaa. Osan merkinnöistä julkaisen täällä blogissani, osaa en.

Tämä kokeilu on osa vuoden 2021 aikana joka kuukausi kokeilemiani uusia asioita. Aiemmin olen tänä vuonna kokeillut päiväunia, säännöllistä nukkumaanmenoaikaa, takareisien venyttelyä ja etätyön tarkistuslistaa.

Rakas päiväkirja 4.5.2021

Aamulla kello soi tuttuun tapaan klo 4.45. Jäin kuitenkin sänkyyn taas aivan liian pitkäksi aikaa kuuntelemaan kirjaa ja lukemaan uutisia. Pitäisi ryhdistäytyä ja päästä ylös viimeistään klo 5.00.

Aamutoimet tehtyäni, kävin juoksemassa 6,5 kilometrin lyhyen lenkin. Parin kilometrin verryttelyjuoksun jälkeen tein kolme kertaa kolmen minuutin kovia vetoja minuutin palautuksella. Tuntui pitkästä aikaa hyvältä juosta intervalleja. Olen viime vuosina jäänyt juoksemaan mukavuusalueelle, kun juoksulenkeillä olen keskittynyt enemmän kirjojen kuunteluun kuin itse juoksemiseen.

Aamulla keskustelin vanhan ympäristöjärjestöystäväni kanssa ajankohtaisista luonnonsuojeluteemoista ja tulevista lainsäädäntöhankkeista. Samalla totesimme, että aika monessa ympäristöjärjestössä on hiljattain vaihtunut tai vaihtumassa johtajat. Esimerkiksi Luonto-Liitto ja Suomen luonnonsuojeluliitto ovat saaneet uudet toiminnanjohtajat ja Greenpeace Suomi uuden maajohtajan.

Viime viikkojen aikana olemme tehneet Third Rockissa vastuullisuustyötä monille yrityksille ja organisaatioille. Tänään aamupäivällä kävimme läpi ehdotustamme jälleen yhden yrityksen vastuullisuusstrategiaksi parin viikon takaisen johdon työpajan jäljiltä. On hienoa, miten paljon vastuullisuus saa huomiota isojen yritysten ylimmässä johdossa.

Kokouksen jälkeen kirjoitin tekstiä siitä, miten nuorten muuttuneet ilmastoasenteet pitäisi huomioida koulutuksessa. Suuri osa nuorista tietää ilmastoasioista enemmän kuin vanhempansa tai opettajat. Osa ei kuitenkaan tiedä juuri mitään tai ei kiinnosta. Ilmastokasvatusta kaivattaisiin peruskoulussa ilmeisten aineiden, kuten biologian ja maantiedon lisäksi muissa oppiaineissa sekä erityisesti ammatillisessa koulutuksessa.

Lounasta söin kotona ja lounaan päälle otin palauttavat ja piristävät 15 minuutin päivätorkut.

Iltapäivällä siirryin seuraamaan Climate Leadership Coalition vuosikokousta. Kokouksen pääpuhuja oli pääministeri Sanna Marin. Lisäksi puheenvuoroja käyttivät mm. Vestaksen toimitusjohtaja Henrik Andersen, Nokian entinen hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila sekä SEB:n puheenjohtaja Marcus Wallenberg. Hienoa olla mukana CLC:ssä henkilöjäsenenä ja huomata, miten ilmastoasiat ovat korkealla prioriteetilla yritysjohtajien agendalla.

Iltapäivän päätteeksi lähdin hakemaan lasta päivähoidosta. Tein samalla 20 kilometrin ylimääräisen pyörälenkin. Aamuisen juoksulenkin ja iltapäiväpyöräilyn lisäksi olin tehnyt myös joka aamuisen 7 minuutin lihaskuntotreenin, kuten olen tehnyt joka ikinen päivä viimeisen 490 päivän aikana.

Puoliso oli illan töissä, joten valmistin ja tarjoilin lapsille päivällisen. Nuorempi lapsi lähti ruokailun jälkeen naapuriin leikkimään ystävänsä kanssa. Vanhemman lapsen kanssa jäimme lajittelemaan hänen lelujaan, joita hän haluaa myydä pois. Meillä on lasten kanssa hieno periaate, että leluja voi olla vain se määrä, joka tietyille hyllyille mahtuu. Jos haluaa jotain lisää, pitää vanhoja laittaa kierrätykseen.

Päivän mittaan kuuntelin loppuun Mia Takulan kirjan Susien kanssa. Kyseessä on upea luontokirja. Kertomus siitä, millaista on retkeillä susireviireillä. Takula on viettänyt susialueilla teltassa yhteensä huimat 150 yötä. Takulan mukaan susireviirejä turvallisempaa paikkaa on vaikea löytää. Susien sijaan on syytä pelätä enemmän salametsästäjiä. Kirjan myötä tarina susivihasta ja -peloista saa ihan uuden näkökulman. Kunnioitetaan luontoa ja sen itseisarvoa. 

Kirjoista puheenollen on pakko vielä mainita tämän kirjoituksen kuvassa oleva Teemu Vaarakallion toimittama Viimeinen siirto – Suomalainen ympäristöliike nyt eli kuinka mahdoton tehdään -kirja. Olen nyt ehtinyt lukea eilen postilla saamastani teoksesta Teemu Vaarakallion loistavan johdannon ja Sini Harkin mainion artikkelin metsiensuojelutyöstä. Itse olen kirjoittanut kirjaan artikkelin otsikolla ”Puolueiden kujanjuoksu”. Tekstissäni pohdin sitä, miksi pelkkä puoluepolitiikka ei riitä ilmastokriisin ratkaisuksi.

Luettuani lapsille iltakirjoja, kirjoitin vielä tämän päiväkirjamerkinnän ja menen nyt myös itse nukkumaan.

Tätä kirjoittaessani globaali hiilibudjettimme on käytetty 6 vuodessa, 6 kuukaudessa, 8 päivässä, 14 tunnissa ja 52 minuutissa. Aikaa ei todellakaan ole hukattavaksi.

Yksi kommentti artikkeliin ”Toukokuun kokeilussa päiväkirjan kirjoittaminen”

  1. Hei.
    On tainnut vihrealiitto ja greenpeacit ym unohtaa ainutlaatuisen erämaa luontomme, mm Pohjois Lapissa. Se sijaan että mustasukkaisesti puolustatte jotakin pientä hakkuuta Keskuspuiston varrella tai pientä puistoa kalliossa, tulisi puolustaa vaikkapa Tarvantovaaran erämaata, noita läntisen Euroopan viimeisiä oikeita erämaa alueita. (malminetsintä käynnissä) seuraan puolueenne tekosia ja lausuntoja. Eipä ole nokkahahmot paljoa Pohjois Lappia puolustaneet.

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin