Vallilanlaaksoon ratikka?

Olisiko hienoa jos Vallilanlaakson puistoon tulisi ratikka?

Käpylä sijoittuu kahden voimakkaasti kehittyvän alueen väliin. Kalasatama ja Keski-Pasila rakentuvat tällä hetkellä kovaa vauhtia.

Samaan aikaan kaupungissa on mietitty myös näiden alueiden välisiä yhteyksiä. Suunnitteilla on pikaratikkalinja Kalasataman ja Pasilan välille. Raitiolinja kulkisi Hermannin Rantatietä Hämeentien alitse ja vanhaa ratapohjaa pitkin Vallilanlaakson läpi Mäkelänrinteen uimahallin vierestä Mäkelänkadun yli Pasilaan.

Monet muistavat, että aiemmin alueelle suunniteltiin bussilinjaa. Tämä esitys kuitenkin kaatui äärimmäisen niukalla enemmistöllä kaupunginvaltuustossa. Nyt tarjolla olisi siis joukkoliikennekadun sijaan ratikkalinja, jonka yhteyteen rakennettaisiin myös jalankulku ja pyöräily-yhteys.

Ratikkalinja on huolestuttanut monia. Vallilanlaakso on suosittu virkistysalue. Alueella on myös useita päiväkoteja ja lapset leikkivät puistossa. Ratikkalinja uhkaisi näitä virkistysarvoja. Rakentamisen alta jouduttaisiin poistamaan puustoa ja alueen ilme muuttuisi.

Toisaalta joukkoliikenneyhteydet paranisivat ja yhteydet nopeutuisivat. Kalasatamasta Pasilaan pääsisi 15 minuutissa. Kiertoreitti Sturenkadun kautta ei ole yhtä nopea. Matkustajamäärien arvioidaan olevan alkuvuosina noin 24 000 matkustajaa arkivuorokaudessa ja nousevan myöhemmin linjastoratkaisuista riippuen jopa 40 000–50 000 matkustajaan.

Kalasataman raitioteiden kokonaiskustannusarvio on 79,3 miljoonaa euroa, josta raitiotiejärjestelmän osuus on 55,8 milj. euroa ja muiden katu- ym. rakennustöiden osuus on 23,5 milj. euroa. Ihan halpaa lystiä pikaratikan rakentaminen ei siis ole. Tavoitteena on raitiotien toteuttaminen siten, että liikennöinti voisi alkaa vuonna 2024.

Kaupunkiympäristölautakunta on jo hyväksynyt suunnitelman. Seuraavaksi asia etenee kaupunginhallituksen ja valtuuston käsiteltäväksi.

Kysyin omalta 6-vuotiaaltani lapseltani näkemystä ratikkaan. Hänelle Vallilanlaakso on tärkeä ulkoilu- ja leikkipaikka. Vastaus oli suora: Olisi hienoa, jos puistoon tulisi ratikka. Ihan näin varauksetta en itse olisi virkistysalueita uhraamassa, mutta kyllähän tuossa lapseni vastauksessa jotain perääkin on. Joukkoliikenne on hienoa ja siihen kannattaa investoida.

Mielelläni kuitenkin kuulisin teidän kaikkien mielipiteitä asiaan. Niitä voi lähettää minulle vaikka sähköpostilla osoitteeseen leo.stranius@iki.fi

Leo Stranius
Kaupunginvaltuutettu (vihr.), ympäristö- ja lupajaoston varapuheenjohtaja sekä HKL:n johtokunnan jäsen.

Oheinen kirjoitus on julkaistu Käpylä-lehdessä 28.3.2018.

4 kommenttia artikkeliin ”Vallilanlaaksoon ratikka?”

  1. Haastatellun kuusivuotiaan lapsen mielestä olisi hienoa, jos Vallilanlaakson puistoon tulisi ratikka. En ole ihan varma, kannattaisiko tällaista asiaa kysellä kuusivuotiaalta, sillä lapsen mielestä olisi varmaan yhtä hienoa, jos puistoon rakennettaisiin lentokenttä.

    Asiaa ei kannattaisi kysellä myöskään vihreiltä, jotka rakastavat raitiovaunuja yli kaiken. Varsinkin kun kaupunki on luvannut kaupanpäällisiksi rakentaa puistoon raitiotien rinnalle vielä lisäksi leveän asvaltoidun pyöräilybaanan eritasoliittymineen.

    Vastaa
  2. Kummallista, että Vallilanlaakson puiston läpi pitäisi rakentaa liikenneväylä jonkun vanhan yksiraiteisen junaradan takia, jota puistossa ei enää ole.

    Tällä vanhalla junaratalinjauksella ei ole mitään tekemistä havitellun raitiotieväylän kanssa, joka tasaisi alleen koko siirtolapuutarhan ja Kasvitieteellisen puutarhan välisen alueen, ja jatkuisi vielä pitkälle Mäkelänrinteen pohjoispuolelle halkaisten koko puistoalueen kahteen osaan.

    Vastaa
  3. Suorin yhteys Kalasatamasta Pasilaan kulkee Teollisuuskadun tai Mäkelänkadun kautta, ja Mäkelänkadulla on jo kiskotkin valmiina omilla kaistoillaan. Ei sitä varten tarvitse kierrellä missään Vallilanlaaksossa, missä ei edes asu ketään. Kalasatamasta kaupungin suuntaan taas pääsee metrolla.

    Vastaa
  4. Vallilanlaakson puiston läpi rakennettava raitiotie pyöräbaanoineen on vasta päänavaus puiston muulle rakentamiselle. Ei aikaakaan, kun siirtolapuutarhan paikalle uuden raitioväylän reunaan nousee kerrostalojen muuri. Jo nyt puiston reunaa ollaan nakertamassa rakentamiselle, kun Vallilan alueen ja Mäkelänrinteen ympäristön kortteleita laajennetaan puistoon päin.

    Vastaa

Jätä kommentti