Valtuustoaloite työsuhdepyörien käyttöön ottamiseksi

Valtuustoaloite työsuhdepyörien käyttöön ottamiseksiTein Helsingin kaupunginvaltuuston kokouksessa (7.5.2014) ympäristökeskuksen työntekijöiden vinkistä aloitteen työsuhdepyörien käyttöönottamiseksi kaupungin virastoissa ja liikelaitoksissa.

Nyt mahdollisuus on käytössä ilmeisesti vain Helsingin Sataman työntekijöillä.

Työsuhdepolkupyörä olisi erinomainen keino edistää terveellistä ja ympäristömyötäistä työmatkaliikkumista.

Aloitteen allekirjoitti 70 kaupunginvaltuutettua kaikista valtuustoryhmistä. Yhteensä valtuutettuja on Helsingissä 85.

Alla aloite kokonaisuudessaan. Toivotaan, että viranhaltijat ottavat aloitteen valmistelussa 70 valtuutetun tahdon huomioon.

Valtuustoaloite työsuhdepyörien käyttöön ottamiseksi

Helsingin Sataman työntekijöillä on ollut usean vuoden ajan mahdollisuus hankkia työsuhdepolkupyörä. Kokemukset pyörien hankinnasta ovat olleet myönteiset.

Työsuhdepolkupyörä vastaa periaatteessa autoetua. Kuukausikustannukset lisätään palkkaan ja kokonaissummasta maksetaan vero. Koska pyörän hinta ei ole korkea, ei myöskään kuukausikustannus ole kovin suuri sen enempää työnantajalle kuin työntekijälle. Sopimus tehdään määräajaksi. Polkupyörän lisäksi pakettiin kuuluvat määräaikaishuollot ja varkausvakuutus. Nastoitetut talvirenkaatkin vaihdetaan alle liukkaiden kelien myötä. Sopimuskauden päättyessä, työntekijä voi päättää, haluaako uuden pyörän. Yksi vaihtoehto on myös lunastaa työsuhdepyörä edullisesti itselle.

Työsuhdepolkupyörä olisi erinomainen keino edistää terveellistä ja ympäristömyötäistä työmatkaliikkumista. Polkupyörällä liikkumisen edistäminen vähentäisi työnantajalle koituvia kokonaiskustannuksia pidemmällä aikavälillä, sillä tutkimusten mukaan sairauspoissaolot vähenevät liikuntaa aktiivisesti harrastavilla. Esimerkiksi kaupunkisuunnitteluvirasto on tehnyt aiheeseen liittyen selvityksen. Sen mukaan yhden euron pyöräilyinvestoinneilla voidaan saavuttaa kahdeksan euron hyödyt.

Me allekirjoittaneet valtuutetut ehdotamme, että Helsingin Sataman käytäntö laajennetaan koskemaan koko kaupunkikonsernia siten, että virastoille ja liikelaitoksille myönnetään jatkossa mahdollisuus tarjota työntekijöidensä käyttöön työsuhdepolkupyörä tai sähköavusteinen polkupyörä budjettiensa puitteissa.

Helsingissä 7.5.2014

Leo Stranius

4 kommenttia artikkeliin ”Valtuustoaloite työsuhdepyörien käyttöön ottamiseksi”

  1. Hyvä aloite.Kunhan vain Helsingin talvet olisivat leutoja ja kadut harvoin liukkaita.Pyörien varustuksiin voisi lisätä kypärät ja nastarenkaat sekä pyöräilevien sade-ja talvivarusteet…jotta vältyttäisiin terveyttä uhkaavilta kaatumisilta ja kylmettymisiltä! Onneksi Helsingissä ei olen ilman saastuminen ihan vakavaa luokkaa ,ja sen ympäristössä ei ole kovin raskaita nousuja.Matalassa Suomessa on helpompi kuvitella työsuhdepyöräilyä ( ym.muuta työmatkapyöräilyä)kuin muualla esim.vuoristoisessa ja mäkisessä maassa.

  2. Muutamat Helsingissä oleskelevat tuttavani ovat valittaneet siellä liikkuvien pyöräilijöiden epäkohteliaisuudesta jalankulkijoita kohtaan.Monet eivät tunnu noudattavan liikennesääntöjä.Jalkakäytävällä ja suojatielläkin kuulemma saattaa joutua pyöräilijän töytäisemäksi.Antaisiko kaupunki tai työnantajat etenkin ajokortin omaamattomille työsuhdepyöräilijöille liikenneopetusta ?

  3. Kuulostaa aivan mahtavalta! Juuri tällaisia aloitteita tarvitaan. Tavallaan ihan yksinkertaisia ja sellaisia ”kas kun ei tätä ole jo aikaisemmin tehty” – juttuja, mutta toisaalta, kaivattua rohkeaa uutta muutoslinjaa.

    Kunpa aloite ottaisi nopeasti tuulta siipien alle. Tai saisi useammat polkimet pian pyörimään…

Kommentointi on suljettu.

Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!