Kuohu: Unelmia maailmanluokan ekokaupungista

Kuohu 4-2013Oheinen kirjoitukseni on ilmestynyt Kuohussa (4/2013).

Unelmia maailmanluokan ekokaupungista

Pyöräilin syyskuussa Kumpulaan Ilmatieteen laitoksen tiedotustilaisuuteen. Tykkään pyöräilystä, koska se on ekologinen ja terveellinen tapa liikkua pääkaupunkiseudulla paikasta toiseen.

Tilaisuus, johon pyöräilin, käsitteli Hallitustenvälisen ilmastopaneelin (IPCC) julkaisemaa viidennen arviointiraportin ilmastotiedettä käsittelevän ensimmäisen osan yhteenvetoa.

IPCC:n yhteenvetoraportti ei yllättänyt. Ilmakehän kasvihuonekaasupitoisuus on kasvanut nopeammin kuin on osattu ennakoida. Ilmakehä ja meret ovat lämmenneet, jäätiköt sulaneet, merenpinta noussut ja sään ääri-ilmiöt lisääntyneet.

Tilanne on pelottava. Mikäli päästöjä ei saada nopeaan laskuun, menetetään mahdollisuus pitää lämpeneminen alle kahdessa asteessa. Tätä taas pidetään kriittisenä rajana sille, että yhteiskunnilla on vielä mahdollisuus selvitä muutoksista.

Miten tämä liittyy Helsinkiin, Arabianrantaan, Toukolaan ja Vanhaankaupunkiin? Aika paljon. Jos kaikki jäätiköt sulaisivat, merenpinta nousisi noin 66 metriä. Tämä tarkoittaisi sitä, että mm. Helsinki, Tallinna, Tukholma, Pietari, Kööpenhamina ja Lontoo häviäisivät maailmankartalta.

Vedenpaisumusta on turha jäädä odottelemaan, koska toivottomuus on moraalitonta. Päästöjä kannattaa vähentää. Helsingissä tullaan lähivuosikymmeninä rakentamaan paljon. Olisi suotavaa, että tännekin saataisiin lisää kunnollisia maailmanluokan ekokaupunginosia.

Ei kuitenkaan riitä, että uudet kaupunginosat rakennetaan ilmastoystävällisesti. Ilmastonmuutokseen pitää alkaa myös varautua. Lisäksi vanhaa rakennuskantaa on korjattava ekotehokkaammaksi. Pitäkää siis pyöräilykypäristänne kiinni. Muutoksia on luvassa kotikulmillekin ennemmin tai myöhemmin.

Esimerkiksi Arabianrannan tapauksessa olisi hyvät mahdollisuudet ottaa lämpö ja jäähdytys merestä. Myös maalämpöä voisi hyödyntää. Helsingin edustalle voisi sopia hyvin muutama tuulivoimala. Biojätteiden paikallinen käsittely voisi mahdollistaa myös biokaasun tuottamisen paikan päällä.

Liikenne voisi tälläkin alueella perustua kävelyyn, pyöräilyyn ja kiskoihin. Kaupunginosat voisivat olla lähes kokonaan autottomia. Parkkipaikkoja voisi vähentää selvästi nykyisestä. Pyöräkaistat tulisi olla jokaisen kadun molemmin puolin. Pyöräilijöille tulisi varata tarpeeksi pysäköinti- ja säilytystilaa katutasossa.

Uudisrakentamisessa on laiskuutta noudattaa vain nykyisiä, vaikkakin suhteellisen tiukkoja, energianormeja. Lähtökohtana tulisi olla nolla- ja plusenergiatalot. Rakennusten seiniin ja katoille voitaisiin asentaa aurinkopaneelit ja pientuulivoimaa. Myös puurakentaminen ja viherkattojen hyödyntäminen voisi olla paljon nykyistä laajempaa.

Se mitä teemme tänään, näkyy pitkälle tulevaisuuteen. Toivon hartaasti, että täällä voi jatkossakin pyöräillä kevein ja iloisin mielin.

Leo Stranius

Kirjoittaja on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja (hoitovapaalla), ympäristöasiantuntija ja kaupunginvaltuutettu, jonka ajatuksia voi seurata blogista: www.leostranius.fi

Kuohu on Arabianrannan, Toukolan ja Vanhakaupungin neljä kertaa vuodessa ilmestyvä sitoutumaton kaupunginosa- ja kulttuurilehti, jota tehdään kunnianhimoisesti, vapaaehtoisvoimin ja suurella riemulla.

4 kommenttia artikkeliin ”Kuohu: Unelmia maailmanluokan ekokaupungista”

  1. ”Olisi suotavaa, että tännekin saataisiin lisää kunnollisia maailmanluokan ekokaupunginosia.”

    Toki, kaikkien uusien kaupunginosien pitäisi olla ekologisia. Mutta, että ”lisää”?

    • Kiitos Pasi! Hupsista. Kyllähän tuon olisi tietysti pitänyt olla muodossa: ”Olisi suotavaa, että tännekin saataisiin kunnollisia maailmanluokan ekokaupunginosia.” 🙂

  2. Minua on alkanut ihmetyttämään ekokaupunki jo ihan terminä. Jos ekologisuus tarkoittaisi sitä, että otettaisiin muukin elämä huomioon kuin vain ihmisen toiminta, niin pienet talot puusta, joita usein mainostetaan ekoina, rakennettuna vaikkapa Kumpulan, Käpylän ja Vallilan tapaan, jotka ovat kyllä kauneinta Helsinkiä omassa tyylissään, olisivat minusta ainakin lähes niin ei ekoa kuin vain voi tehdä. Hienoa ettei niitä purettu, mutta ei enää uusia samanlaisia alueita kaupungin sisälle. Tämä siitä syystä, että väestöä tulee siinä määrin pääkaupunkiseudulle, että tuollainen rakentaminen valtaisi aivan älyttömän tilan ja tällä tavoin veisi ekolokerot muulta elämältä, nykyiset omakotialueet toki vielä pahempia tilasyöppöjä. Nämäkään ihmiset kun eivät tule elämään missään omavaraistaloudessa paikoillaan, vaan vaativat tilaa muualtakin. Jotainhan ihmisten pitäisi työkseenkin tehdä, kun siirtyminen omavaraistalouteen suurella porukalla ei taida olla ihan ovella. Ja mitä nopeammin Helsinki on täynnä, sitä nopeammin alkaa metsää kaatumaan kauempana. Toisaalta jos nykyinen tiivistäminen ei tarkoita sitten sitä, että vartiosaaret, meri-rastilat ja kivinokat säilyvät, niin samapa tuo mitä puhuvat.

    Kun valtaa rajallisella pallolla tiettyjen lajien ja niiden ravinnon elintilaa, niin luonnollisesti näiden kannat lähtevät romahtamaan. Tämä on ainakin minulle syy kannattaa kaupungin tiivistämistä paikoillaan, ja samalla yrittää saada fossiilisilta polttoaineilta kuluttajia raiteille, vaikka nuo raiteet sähköistettäisiinkin lohikannat sukupuuttoon pakottaneilla vesivoimaloilla. Autoiluun liittyy paitsi saasteet, niin myös tilan ja metallien tarve, sekä sen aiheuttama luonnon köyhtyminen ihan vain ajamalla elukoiden yli, eikä nämä asiat häviä sähköautoilla tai muilla. Tuleeko tuosta tiivistämisestä mitään ja synnyttääkö se sitten viihtyisää ja elävää kaupunkia, on sitten arkkitehtikunnan käsissä. Samalla voisi yrittää siirtää elinkeinorakennetta kohti palveluita, joille syntyy enemmän kysyntää, jos on enemmän kaupunkilaisia pienemmällä alueella.

    Nämä energiaratkaisut vaatisivat paljon enemmän huomiota, kun usein ihmiset luulevat, että ydinvoima on suora, helppo ja taloudellinen ratkaisu kaupungin lämmittämiseen. Itse epäilen, että vaikka SimCityssä voisi jättää jo olemassa oleva kaukolämpöverkko kylmäksi voimaloineen, ja siirtyä ydinsähkölämmitykseen rakentamalla maa täyteen ydinvoimaloita kauaksi kaikesta, niin todellisuudessa on montakin syytä miksi näin ei tule käymään. Kaukolämpö Loviisastakin on torpattu kelvottomana, joten kauempaa sitä tuskin onnistuu paremmin rakentamaan. Vähän ihmettelen miksi vihreät, joiden joukossa on näistä energia-asioista paljon tietämystä, eivät näkyvämmin etsi näitä uusia ratkaisuja, kuten tuo lämmön ottaminen merestä ym.

    Ylipäätään ekologinen rakentaminen tarkoittaisi minusta omavaraisuutta – jos resursseja tuodaan muualta säännöllisesti, niin minusta ekologisuus on kaukana. Itsekin siis ehdottelen vain tappioiden hillitsemistä. Ehkä energian puolella omavaraisuus on helpommin saavutettavissa kulutuksen laskiessa, mutta sitten vaikka ravinnon puolella ei. Mitä enemmän rakennetaan omavaratonta kaupunkia ja mitä enemmän väestö kasvaa, sitä enemmän tarvitaan peltoalaa. Pelto on mielestäni pahimmillaan vesistöt sotkeva maa-ala, jolta pidetään elämää myrkyin ja terin poissa, joten siitäkin on ekologisuus kaukana. Nyt sitten vielä metsää menee pelloiksi, jotta ihmiset pääsisivät ajamaan autoillaan pari kilsaa kauppaan jollakin mukaekopolttoaineella. Ehkä ajattelen turhan yksinkertaisesti pinta-aloina asioita, mutta kaupunki ja pelto eivät minusta ole ekoa, joten niiden pysyvästi valtaamaa alaa pitäisi pitää mahdollisimman pienenä, jotta muulle jäisi tilaa. Ei ole ainakaan varaa viljellä biopolttoaineita vain sen takia, että kaupungissa ihmiset eivät voi kulkea jalkaisin edes pieniä matkoja tai käyttää julkisia. Ehkä joku keksii miten yhdistää tiiviin kaupungin ruuantuotantoon ja vähentää täten tarvetta raivata lisää peltoa. Kasvisdieetti taitaisi helpottaa tuota tehtävää, kun katoilla on helpompaa kasvattaa porkkanoita kuin lehmiä.

    Vihreiden naimalakko ei toiminut, joten yllätysvauvatkin torppaava panolakkokaan tuskin saisi tulta alleen, ja talouskin vaatii tekijöitä kaupunkiin jopa ulkomailta. Sitten vielä tehokkuus ja markkinatalous tuo työt sinne missä tuottavuus on korkeinta ja jossa turhiin kuluihin menee vähiten rahaa, eli kaupunkiin. Tässä päätyy taas tähän kasvun tuomaan umpikujaan. Jos politiikka ei pysty koko laivaa kääntämään hetkessä, niin ainakin sillä pystyisi hidastamaan kehitystä ja yrittämään käännöstä. Kuitenkin jos sen aikoo tehdä edustuksellisen demokratian puitteissa, niin pitää pystyä takaamaan äänestäjille toimeentulo, joten pelkällä ei-linjalla ei pitkälle pötki.

  3. Kaupunkitilaa vapautuu valtavasti, jos nykyisestä yksityisautoilusta päästään siirtymään itsekseen ajaviin robottiautoihin. Jos nämä olisivat vielä yhteisomistuksessa, tarvittaisiin ehkä viidesosa nykyisestä automäärästä. Jokaisella autoa tarvitsevalla ei enää tarvitsisikaan olla omaa, vaan voisi ottaa jonon ensimmäisen. Ja jos jono olisi tyhjä, voisi tilata lähimmän vapaan auton paikalle. VTT:llä on kovasti kehitetty tällaista mallia, varhaisempi versio samasta ideasta ovat Eero Paloheimon vaakahissit.

    Tämä palauttaisi myös autoilun siihen mihin se on tarkoitettu: paikasta toiseen liikkumiseen siinä tapauksessa, että muut liikkumisvaihtoehdot ovat liian hankalia. Auton omistamiseen liittyvä tunneside poistuisi. Ja voi mitä kaikkea ihanaa niillä pihoilla voisi olla, jotka nyt ovat parkkipaikkojen peittämiä.

Kommentointi on suljettu.

Haluatko olla rikas? Ei kannata hankkia autoa. 

Jos oletetaan, että olisin hankkinut uuden 48 000 euroa (uuden auton keskimääräinen hankintahinta Suomessa) maksavan auton 10 vuoden välein (yhteensä 3 uutta autoa) ja käyttänyt autoiluun vuosittain 6000 euroa, tarkoittaisi se 30 vuoden aikana yhteensä 354 000 euron menoja. Tuolla summalla saa vaikka ihan mukavan asunnon hyvien liikenneyhteyksien päästä. Vaihtoehtoisesti jos auton ja sen käytön sijaan sijoittaisin vastaavan summan kuukausittain 30 vuoden ajan noin kolmen prosentin vuosittaisella tuotto-odotuksella, minulla olisi varallisuutta 570 000 euroa. Auton hankinnnan ja autottomuuden erotus on omassa arjessani tarkoittanut siis noin 924 000 euroa parempaa lopputulosta. 

Toinen tapa tarkastella autoilua on ajankäyttö. Sitä vartenhan auto usein hankintaan, että pääsisi paikasta toiseen mahdollisimman kätevästi/nopeasti ja säästäisi aikaa. Jos ajatellaan, että kuukausipalkkani olisi ollut 30 vuoden aikana keskimäärin 4000 euroa kuukaudessa, niin minun pitäisi tehdä 30 vuoden aikana töitä 88,5 kuukautta tienatakseni rahat autoiluun. Käytännössä 30 vuoden ajan noin 25 % kaikesta työajastani olisi mennyt autoilun kustannuksiin. Kun ei tuhlaa rahojaan autoiluun, voisi saman elintason saavuttaa siis esimerkiksi tekemällä 75-prosenttista työaikaa ja viettää melkein neljäsosan päivistä läheisten kanssa, opiskella uusia tutkintoja tai tehden jotain muuta merkityksellistä, esimerkiksi vapaaehtoistyötä. Eikä tuossa ole tietenkään vielä sitä aikaa mukana, jonka istuu autossa. Jos lisäksi lasketaan, että istuisin autossa keskimäärin tunnin vuorokaudessa, kertyy siitä 30 vuoden aikana melkein 11 000 tuntia (456 vuorokautta), jonka olisi voinut pyöräillä tai kävellä ja näin pitää huolta omasta terveydestään. 

Autosta vapautuvalla ajalla tai rahasummalla ehtii tehdä aika monta vuotta merkityksellisiä asioita ilman painetta taloudellisesta toimeentulosta. Tuolla summalla voi hankkia myös esimerkiksi asunnon sellaisesta paikasta, joka mahdollistaa riippumattomuuden autokeskeisestä elämästä. 

Puhumattakaan niistä ilmasto- ja ympäristöhyödyistä sekä terveyshyödyistä, joita autosta vapaa elämä on minulle tarkoittanut.
Tänään tietokirjavierailu. Vuorossa Ruukki ja Siikajoen lukio. Yritän vakuuttaa lukiolaiset siitä, että 1,5 asteen mukainen ekologinen arki mahdollistaa kaiken sen mielekkään ja mukavan tekemisen, jota ihmiset tyypillisesti tavoittelevat, kun aika ei mene turhan rahan tienaamiseen ja sen tuhlaamiseen vaan omaan hyvinvointiin.

Matkalla kuuntelen Olli Kopakkalan kirjaa Voimaa ja kestävyyttä laiskalle ihmiselle, joka muistuttaa hyvin siitä, että liikunta on yleensä paras lääke kaikkeen. Kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan lääkkeestä, joka parantaa eloonjäämisen todennäköisyyttä 50 % seuraavan 10 vuoden aikana? Liikunta ja sen tuoma hyvä olo ja kasvavat voimavarat eivät välttämättä maksa paljon tai vaadi merkittävää luonnonvarojen kulutusta. Hyvä kunto kuitenkin tukee ja mahdollistaa merkityksellistä tekemistä. 

Kerro ihmeessä jos haluat minut puhumaan kirjoistani ja ekologisesta arjesta paikkakuntasi kirjastoon tai koululle. Tulen mielelläni!
HS Teema 5/2025:
”Eniten tehtävää on poliittisessa näyssä ja kyvykkyydessä. Kun luovumme fossiiliriippuvuudesta, saamme paljon paremman maailman.”
Mikä taho on mielestäsi tänä vuonna esimerkillisellä toiminnallaan edistänyt eläinten hyvinvointia ja oikeuksia? Animaliassa jaetaan Pro Animalia palkinto joka vuosi vuoden eläinmyönteisimmälle teolle. Nyt olisi hyvä hetki tehdä ehdotuksia palkinnon saajaksi!

Täällä edellisten vuosien palkitut
https://animalia.fi/pro-ja-anti-animalia/
Oma koti kullan kallis – katu vielä kalliimpi. Elämä ilman kotia vie ihmiseltä paljon. Se voi viedä turvallisuuden tunteen, terveyden, ihmissuhteet ja lopulta uskon tulevaan. Ilman kotia liian moni jää yksin ja putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle.

Vuonna 2024 asunnottomien määrä lähti kasvuun pitkään jatkuneen positiivisen kehityksen jälkeen. Viime vuonna yksineläviä asunnottomia oli 3 806, pitkäaikaisasunnottomia 1 010 ja asunnottomia perheitä 110. Myös naisten ja nuorten asunnottomuus lisääntyi.

Minäkin olin aikoinaan koditon ja siksi asia koskettaa. Siirtyminen autettavasta auttajaksi tai auttajasta autettavaksi on joskus pienestä kiinni. Asunnottomien olemassaolo ei ole vain järjestyshäiriö. Älä katso ohi. Siksi toivon että käyt lahjoittamassa Sininauhasäätiön Katu ei ole koti -kampanjaan rahaa. Ei jätetä ketään yksin. Yhdessä olemme enemmän. 

https://oma.sininauhasaatio.fi/fundraisers/leo-stranius

#katueiolekoti @sininauhasaatio #omakotikullankallis❤️
Tiedätkö mikä on Suomen yleisin lintu - ja silti yhteiskunnassamme niin näkymätön? Suomessa teurastetaan noin 82 miljoonaa kipeäksi jalostettua tuntevaa ja kokevaa broileria vuosittain.

Suuri osa suomalaisista pitää broileria enemmän ruokana kuin eläimenä. Eettisyys on suomalaisille tärkeää, mutta se ei näy käytännön valinnoissa, paljastaa Animalian tuore Broileribarometri. 

Lähes kaksi kolmesta (65 prosenttia) suomalaisesta pitää broilerinlihaa tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Silti neljä kymmenestä (43 prosenttia) on sitä mieltä, että broilerin jalostus aiheuttaa eläimille kärsimystä ja siihen pitäisi puuttua.  

Kun suomalaiset tekevät broilerinlihan ostopäätöksiä, kotimaisuus nousee ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi. Neljä kymmenestä (40 prosenttia) pitää sitä ratkaisevana syynä broilerinlihan valintaan. Todellisuudessa broilerinlihan tuotantoketju alkaa ulkomailta.

“Broilerinliha on kaikkea muuta kuin kotimaista. Lähes jokaisen Suomessa kasvatettavan broilerin isovanhemmat ovat kuoriutuneet Skotlannissa ja emot Ruotsissa. Suomeen ne saapuvat untuvikoina Ruotsista”, Animalian Tiina Ollila kertoo. 

Vuosittain 82 miljoonaa kuollutta lintua. Pystymme kyllä paremaan kun vaihtoehtoja on tarjolla vaikka kuinka paljon. 

https://animalia.fi/2025/10/06/broileribarometri-suomalaiset-syovat-broileria-vailla-tunnontuskia/
Hyvää Lihatonta lokakuuta! 

#lihatonlokakuu
Porsaiden kirurginen kastraatio aiheuttaa porsaille useita päiviä kestävää kipua. Hallitus haluaa nyt poistaa kiellon uudesta eläinlaista eläinteollisuuden vaatimuksesta. 

Karjuporsaat kastroidaan, jotta lihaan ei muodostuisi niin kutsuttua karjun hajua, jonka osa kokee epämiellyttävänä. 

Animalia luovutti tänään maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Ritva Elomaalle vetoomuksen, jossa vaaditaan kiellon säilyttämistä eläinlaissa. Vetoomuksen oli allekirjoittanut 23 441 henkilöä. 

”Tällä hetkellä eläinteollisuus sanelee sen, mitä lakiin kirjoitetaan eläinten hyvinvoinnista. Tätä ei voi hyväksyä. Eläinten hyvinvointilain ei tule palvella eläinteollisuuden voitontavoittelua”, Animalian toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs sanoo.
Laskin kesällä triathlon-harrastuksen päästöt! Kirjoitukseni aiheesta julkaistiin nyt myös Helsinki Triathlon -seuran sivuilla. Jee!

Tässä viisi asiaa, mihin triathlonharrastajan ja aika monen muunkin liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa ilmastonäkökulmasta kiinnittää huomiota: 

1. Osallistu kisamatkoihin tai treenileireille vain hyvin harkiten, jos lainkaan.

2. Suosi lähialueiden kilpailuja/tapahtumia, kuten HelTri Cupia. Turkuun pääsee junalla ja Tallinnaan lautalla.

3. Tankkaa energiaa ja ravintoa kasvispohjaisesti (kasvispohjainen ruokavalio).

4. Pyöräile harjoituksiin ja harjoituspaikoille tai käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.

5. Hanki käytettyjä varusteita ja käytä olemassa olevat varusteet loppuun.

Entä ne päästöt? Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa, kun olen pyrkinyt tekemään kaikki mahdolliset ilmastoystävälliset valinnat. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat kuitenkin olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. Paljon voi siis omilla valinnoilla vaikuttaa triathlonin-päästöihin.

Seuraavaksi tavoitteenani on laskea lapseni cheerleading-harrastuksen päästöt. 

Koko kirjoitus ja laskelmat täällä: 
https://heltri.fi/triathlonharrastuksen-hiilijalanjalki/

@helsinkitriathlon #triathlon #hiilijalanjälki
Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Huh. Olen tehnyt seitsemän minuutin lihaskuntotreenin nyt joka ikinen aamu yhteensä 1050 kertaa peräkkäin. 

Tammikuun alussa vuonna 2020 aloitin tekemään seitsemän minuutin lihaskuntotreeniä joka aamu. Tätä aiemmin olin tehnyt jumpan tyypillisesti muutaman kerran viikossa. 

Ehdin tuolloin tehdä lihaskuntotreenin joka aamu yhteensä 1022 päivää putkeen kunnes 19.10.2022 olin kuumeessa (38,5) ja jumppa jäi tekemättä. 

Tämän jälkeen olen taas jatkanut treenin tekemistä automaattisesti ja säännöllisesti. Vasta nyt havahduin miettimään ja laskemaan kuinka monta päivää on kertynyt sitten lokakuun 2022. Huomasin, että päivittäinen putki onkin jo venynyt uuteen ennätykseen. 

Treeniä on tehty kodin lisäksi mm yöjunan hytissä, hotellihuoneissa, ystävien ja sukulaisten luona sekä mökkien pihoilla ja laitureilla. Pääsääntöisesti treeni on tehty kotona olohuoneessa, kuten tänään. Myös niinä päivinä kun olen juossut puolimaratonin, maratonin tai suorittanut täydenmatkan triathlonin tai meditoinut muuten koko päivän. Välillä energisenä ja välillä vähän väsyneenä. 

Yhdistävä tekijä on se, että treeni on tehty aina joka aamu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Sillä saan aina pienen aktivoinnin, lisäbuustin ja energiaa päivään. Onni on myös se, että matkalle ei ole sattunut vakavia sairastumisia tai loukkaantumisia. Muutenhan tämä ei olisi ollut mahdollista. 

Vuosien myötä tästä treenistä on tullut automaattinen tapa. Sellainen rutiini, jossa aika työskentelee puolestasi eikä sinua vastaan. Tarvitsisi nähdä erityistä vaivaa, jotta osaisin enää jättää treenin tekemättä. Pienellä investoinnilla voi tehdä ajan kanssa suuria asioita.
Seuraa minua Instagramissa