Nopeusrajoitusten alentaminen osassa Kumpulaa ja Käpylää toteutuu!

30 kmh nopeausrajoitusKeskustelin talvella Käpylän ja Kumpulan alueen liikennesuunnittelupäällikön kanssa mahdollisuudesta alentaa kotikatuni nopeusrajoitusta nykyisestä neljästäkympistä kolmeenkymppiin.

Sain viime viikon lopulla mieluisaa postia kaupunkisuunnitteluvirastosta. Liikennesuunnittelupäällikkö oli tehnyt asiasta päätöksen:

”Rajoitetaan suurin sallittu nopeus 30 km:iin/h Sofianlehdonkadulla, Vähäkyröntiellä, Isoniitynkadulla ja Kalervonkadun Koskelantien etelänpuoleisella osuudella. Kalervonkadun ja Vähänkyröntien risteyksessä näkemät ovat poikkeuksellisen huonot ajoradan vieressä olevan tiheän kuusiaidan johdosta. Kielletään pysäköinti tämän takia risteyksen läheisyydessä.”

Miksi nopeusrajoituksia kannattaa alentaa? Olen kirjoittanut aiheesta aiemminkin, mutta tässä vielä kertauksena:

Miksi nopeusrajoituksia kannattaa alentaa?

1. Vähentää liikenteen päästöjä
2. Vähentää liikenteen meluhaittoja
3. Lisää joukkoliikenteen ja pyöräilyn houkuttelevuutta
4. Parantaa liikenneturvallisuutta

Kiitos liikennesuunnittelupäällikölle viisaasta päätöksestä!

Suosittelen lämpimästi muitakin ottamaan suoraan yhteyttä viranhaltijoihin ja poliittisiin päättäjiin. Esimerkiksi Helsingin alue- ja liikennesuunnittelusta vastaavien viranhaltijoiden yhteystiedot löytyvät täältä.

4 kommenttia artikkeliin ”Nopeusrajoitusten alentaminen osassa Kumpulaa ja Käpylää toteutuu!”

  1. Hieno juttu ja kiitos kun taistelet paremman kaupungin puolesta
    Kylläkin kiertoliittymien, nopeusnäyttöjen yms. tultua olen ollut entistä enmmän sitä mieltä, että pelkät rajoitukset eivät riitä ja osan tyypeistä ne saavat jopa agressiivisemmiksi ja ilman valvontaa vähemmän lainkuuliaisiksi. Siksi tälle päätökselle hieno jatko olisi muuttaa liikenneympäristöä fyysisesti turvallisemmaksi töyssyin ja nopeusnäytöin.

    Alueen liikenneturvallisuuden isoin ongelma on Koskelantie ja seuraava Mäkelänkatu. Koskelantielle kaipaisin nopeusnäyttöjä ja valvontaa Valvontaa erityisesti liikennevaloihin.

  2. Miten nopeusrajoitukset vähentää liikenteen päästöjä ja minkälainen päästövähennys tuosta 40 -> 30 nyt tulee? Yleensä nopeutta lasketaan sen takia, että alueella liikkujille on turvallisempaa, että rajoitus on 30.

    Ja miten nopeusrajoitukset lisää joukkoliikenteen ja pyöräilyn houkuttelevuutta? Helsinki-Vantaa-Espoo- akselilla ihmiset valitsevat jo joukkoliikenteen yhä useammin silloin, kun se on järkevämpää ja autoja omistetaan paljon vähemmän kuin sellaisilla alueilla, joissa joukkoliikennettä ei ole. Kuitenkin monien työpaikka sijaitsee kotiin nähden sellaisessa paikassa, että autolla pääsee puolet nopeammin kuin julkisilla tai pyörällä.

    • Polttoaineen kulutus vähenee kun ajonopeus laskee. Joukkoliikenne ja pyöräily on turvallisempaa ja nopeampaa suhteessa yksityisautoiluun, kun nopeusrajoituksia alennetaan.

  3. Muutoin olen Leon kanssa samaa mieltä, mutta en usko polttoaineen kulutuksen pienenevän kyseisellä nopeuden laskemisella.

    Maantienopeuksilla pienenevä ilmanvastus vähentää kulutusta, mutta tasanopeudella nykyisten autojen pienin kulutus taitaa asettua 50 km/h tuntumaan ilmanvastuksen ja moottorin tyhjäkäyntihäviöiden takia.

    Toki alempi nopeus vähentää kiihdyttämisen tarvetta, joten nopeuden muutoksen vaikutus kulutukseen riippuu pysähtelytiheydestäkin.

Kommentointi on suljettu.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”
Nyt on aika juhlia, koska tänään siitä tuli totta! Helsinki on hiilivapaa kun Salmisaaren kivihiilivoimala suljettiin. 

Lukemattomat ihmiset ovat vuosia ja vuosikymmeniä tehneet tämän eteen väsymättä töitä. Nöyrä ja iso kiitos teille kaikille. Tiedätte kyllä keitä olette. 💚🌍