Vauvan hoito-opas: Miten vauvan kanssa pyörällä?

Vauvan hoito-opasLueskelin hoitovapaalla Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hämeen piirin Kotineuvola Oy:n yhteistyössä Vauva-lehden kanssa tekemää Vauvan hoito-opasta.

Eihän tämä nyt omalta osaltani enää ajankohtainen ole, kun lapsi on jo selvästi taapero-iässä. Siitä huolimatta oli kiva lukea jälkikäteen, mitä olisi pitänyt tehdä ja miten toimia.

Yksi osuus kuitenkin pisti silmään. Hoito-oppaassa oli omistettu kokonainen osuus aiheelle ”Lapset turvalliset autoon”. Ihan hyvä. Kyllähän monet vanhemmat ottavat riskin ja kuljettavat vauvaa autossa.

Itse olisin kuitenkin kaivannut ohjeita siitä, miten vauvan kanssa kannattaa liikkua bussilla, junalla tai polkupyörällä. Vai onko oletuksena/suosituksena, että kaikki vauvat kulkevat matkansa vain autolla?

On kuitenkin turha soimata pimeyttä, jos ei ole valmis itse sytyttämään ensimmäistä kynttilää. Jos MLL ja Vauva-lehti eivät sitä tee, niin teen ohjeistuksen itse.

Tässä ohjeet vauvan kuljettamiseksi esimerkiksi pyörällä:

Pyöränistuin– Vauvaa voi kuljettaa pyörällä siinä vaiheessa, kun hän osaa istua ja hänen päähänsä voi laittaa kypärän, yleensä noin 6 kk iässä.
– Pyörällä kulkemiseen vauvan kanssa on monta vaihtoehtoa: pyöräperäkärry, laatikkopyörä tai lastenistuin.
– Hanki kypärä mieluimmin uutena, mikäli et ole varma, että käytetty kypärä ei ole menettänyt suojaominaisuuksiaan.
– Säädä lastenistuin ja kypärä vauvalle sopivaksi – eli hanki mieluimmin sellaiset varusteet, joita voi säätää vauvan koon mukaan.
– Huolehdi sään mukaisesta pukeutumisesta ja suojaa vauvan kasvoja mahdollisuuksien mukaan viimalta.
– Aja rauhallisesti ja liikennesääntöjen mukaan.

Mitä muuta vauvan kanssa pyöräilyssä olisi syytä muistaa?

Vauvan hoito-opas oli yhdeksästoista painos. Hei MLL ja Vauva, saisiko seuraavaan painokseen mukaan myös vähän ympäristönäkökulmaa: kestovaippoja, pyörällä tai joukkoliikenteellä liikkumista ja sen sellaista?

Omista pyöräilykokemuksista ja varusteistani voi lukea täältä: Ekoisi: Pyöränistuin vapauttaa.

4 kommenttia artikkeliin ”Vauvan hoito-opas: Miten vauvan kanssa pyörällä?”

  1. Minulle tuli mieleeni tähän lisätä itse vauvan kanssa bussimatkustamiseen kuulemani neuvo: Bussissa kannattaa matkustaa niillä paikoilla, jotka ovat selkä menosuuntaan. Näin jos vauva matkustaa vanhempansa sylissä ja bussi tekee äkkijarrutuksen, vauva ja vanhempi menevät painovoimaisesti selkänojaa vastaan. Näin välttyy onnettomuustilanteessa siltä, että vauva jäisi vanhemman painon ja jonkun edessä olevan suojakaiteen/seinämän/penkin väliin.

  2. Kiinnostava postaus!

    Nuo uusimmatkin MLL:n oppaat edellyttävät tosiaan kriittiistä lukutaitoa. Sinänsä arvokkaiden lapsen kuuntelemista jne. tukevien ajatusten lisäksi esimerkiksi viimeksi 5-vuotistarkastuksen yhteydessä meille jaettu Lapsi eri ikävuosina -sarjan ”Puuhapoika, touhutyttö” -opasvihkonen http://kauppa.mll.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=30098 on varsin normittava ja ennakko-oletuksia jakava lapsille tarjotuissa sukupuolirooleissa:

    ”Tyttöjen ja poikien lempileikit eroavat toisistaan. Tytöt leikkivät mielellään kotia ja pukeutuvat vanhoihin vaatteisiin. Pojat rakentavat majoja, ratsastavat harjanvarrella lännenmiehenä ja vakoilevat salapoliiseina. Hajotettavat ja uudelleen rakennettavat kapineet kiinnostavat poikia: vanha käytöstä poistettu radio on oikea aarre! Oikeat työkalut houkuttelevat nikkaroimaan.” (s. 19)

    Siis lähes kaikki mielenkiintoinen on varattu pojille! Ja miten niin pojat eivät tykkää pukeutua erikoisesti leikkiessään… Oppaisiin jäänee katkelmia menneiltä vuosikymmeniltä, kun niitä uudistetaan osittain useamman kirjoittajan toimesta. Lähdeluetteloitakin kannattaa kurkata.

    Alkuperäiseen aiheeseen: Pienten lasten vanhempia kiinnostanee paljon turvallisuusnäkökohdat, joilla moni varmaan perustelee myös oman auton hankkimista kun perheenlisäystä on tulossa. Onkohan olemassa esim. tutkimustietoa onnettomuusalttiudesta /-tilastoista, kun vauvaa kuljetetaan joukkoliikennevälineissä, kuten vaunuilla bussissa?

    Esikoistaan odottaville erilaiset kootut vinkit lapsen kanssa arjessa liikkumisessa turvallisesti ja sujuvasti julkisilla voisivat ehkä tulla tarpeeseen!

Kommentointi on suljettu.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.