Viisi vinkkiä pimeällä pyöräilyyn

YLE julkaisi verkkosivuillaan artikkelin 12 vinkkiä pimeällä autoiluun. Samalla olisi tietysti ollut hyvä muistaa muitakin liikkujia, kuten kävelijöitä ja pyöräilijöitä.

On kuitenkin turha soimata pimeyttä, jos ei itse ole valmis sytyttämään ensimmäistä kynttilää.

Siispä mietin YLEn innoittamana itse viisi vinkkiä pimeällä pyöräilyyn. Vinkit ovat vasta ensimmäisiä luonnoksia, joten otan enemmän kuin mielelläni vastaan täydennyksiä.

Ohessa viisi vinkkiä pimeällä pyöräilyyn, olkaa hyvä!

1. Käytä ajovaloa sekä edessä että takana. Pyörän valot on asetettava niin, että vaalea valo on suunnattu eteenpäin ja punainen taaksepäin. Varo kuitenkin liian tehokkaita lamppuja, ettet häikäise vastaantulijaa.

2. Huolehdi pyörän heijastimista. Pyörästä tulee löytyä etu-, taka- ja poljinheijastimet sekä sivuheijastimia pinnoihin.

3. Valitse näkyvä vaatetus. Tummat vaatteet näkyvät huonosti. Takissa olevat heijastimet parantavat näkyvyyttä. Esimerkiksi heijastinliivit näkyvät hyvin.

4. Muista tilannenopeus. Pimeässä se tarkoittaa sitä, että pyöräilijän täytyy sovittaa nopeutensa näkyvyyden mukaan. Hiljennä siis vauhtia – ja varo samalla syksyllä tien pintaan tulevaa liukkautta.

5. Niele tosiasiat: Ikääntyminen heikentää hämäränäköä ja hidastaa reaktiokykyä.

Itse käytän pyöränvalona pienikokoista patterista ladattavaa Blackburnin LED-valoa sekä edessä (valkoinen) että takana (punainen). Etuvalo on todella kirjas, mutta kuluu aika nopeasti loppuun. Takavalo sen sijaan pysyy toiminnassa kuukausikaupalla yhdella latauksella. Lisäksi pyörässäni on heijastimet. Heijastinliivejä en ole käyttänyt ja muutenkin vaatetus voisi olla vähän kirkkaampaa tai ainakin useammalla heijastimella varustettu.

Myös Helsinki voisi tehdä paljon edistääkseen pyöräilyä syksyisin. Näitä keinoja olisi liikenteen valvonnan ohella esimerkiksi pyöräkaistojen maalaaminen katuihin, autojen kattonopeuksien alentaminen sekä pyöräkaistojen ja pyöräteiden kunnossapito.

Lisätietoja pyöräilyn turvallisuudesta löytyy myös Liikenneturvan sivuilta.

Yksi kommentti artikkeliin ”Viisi vinkkiä pimeällä pyöräilyyn”

Kommentointi on suljettu.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”
Nyt on aika juhlia, koska tänään siitä tuli totta! Helsinki on hiilivapaa kun Salmisaaren kivihiilivoimala suljettiin. 

Lukemattomat ihmiset ovat vuosia ja vuosikymmeniä tehneet tämän eteen väsymättä töitä. Nöyrä ja iso kiitos teille kaikille. Tiedätte kyllä keitä olette. 💚🌍