Viikkopäiväkirja 12 (19.-25.3.2012)

Maanantai: Kirjoitin aamulla Ekoisi-blogiin vauvajumpasta eli lihaskuntoharjoittelusta vauvan kanssa. Luonto-Liiton toimistolla aloitti kolme uutta harjoittelijaa. Tervetuloa Taija, Pinja ja Ilkka! Aamupäivällä pidimme johtoryhmän kokouksen ja iltapäivällä vedin koko porukan toimistokokousta. Lyhyen venyttelyn jälkeen jätin muut juhlistamaan Birthen syntymäpäivää ja suuntasin eduskuntaan kuuntelemaan Rio+20 –seminaaria ja presidentti Tarja Halosta aiheesta naisten, tyttöjen ja tasa-arvon merkityksestä planeettamme tulevaisuudelle. Päivän päätteeksi osallistuin vielä seminaariin Suomen kehityspoliittisesta toimenpideohjelmasta, jota oli esittelemässä ministeri Heidi Hautala. Muistiinpanot seminaareista löytyy täältä. Illan olin kotona vauvan ja sähköpostien kanssa.

Tiistai: Kävin aamulla juoksemassa ja pyöräilin Kansalaisfoorumin järjestämälle kansalaistoimijoiden aamiaistapaamiselle kuuntelemaan Riika Perhon esitystä aiheesta ”Hyvä vuorovaikuttaja”. Aamupäivällä kokoustimme myös tulevasta kansalaisaloitekampanjasta. Iltapäivällä kävimme Luonto-Liiton porukoiden kanssa läpi budjettiseurantakäytäntöjä. Lisäksi katsoimme Jyrkin kanssa jäsentutkimuksen sekä hoidin sähköposteja ja henkilöstöasioita. Illan olin kotona vauvan ja sähköpostien kanssa.

Keskiviikko: Kävin aamulla juoksemassa ja olin vauvan kanssa sekä kävin läpi Luonto-Liiton jäsenrakennetta. Aamupäivällä olin elämäni ensimmäistä kertaa boulderoimassa eli seinäkiipeilemässä Luonto-Liiton työntekijöiden kanssa. Käsilihakset saivat hyvää treeniä! Iltapäivällä hoidin Luonto-Liiton henkilöstöasioita ja kävin läpi pari tiedotetta. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kuolinsyytutkimusraportin mukaan taannoin tapetun Auli-sudesta löytyi koteloituneita sudenmetsästyksessä käytettäviä hauleja. Anna suden elää! -mielenosoitus lähtee Kolmen sepän patsaalta kohti maa- ja metsätalousministeriötä Helsingissä keskiviikkona 4.4. klo 14.30! Illan olin vauvan kanssa. Samalla kirjoittelin viestin Finnairin uudelle hallitukselle sekä kuuntelin eduskunnan keskustelua lakialoitteesta tasa-arvoisen avioliittolain säätämiseksi. Oma näkemykseni avioliittolakiin on selvä. Kaikilla tulee olla yhtäläiset oikeudet lain edessä. Avioliittolakia on vuosien varrella muutettu lukemattomia kertoja. Nyt on jälleen yhden muutoksen aika.

Torstai: Kävin aamulla juoksemassa ja olin vauvan kanssa. Samalla kirjoittelin vielä blogin tasa-arvoisesta avioliittolaista. Lounaalla kävin Hannun ja Outin kanssa. Iltapäivällä olin Luonto-Liiton palkkakartoitustyöryhmän kokouksessa ja alkuillan istuin talousjaoston kokouksessa. Päivän kohokohtiin kuului hyvin alkanut Luonto-Liiton Kevätseuranta. Ensimmäisen havaintoviikonlopun aikana tehtiin heti havaintoennätys!

Perjantai: Olin aamulla vauvan kanssa ja hoitelin sähköposteja. Luonto-Liiton toimistolle pyöräiltyäni hoitelin talous- ja henkilöstöasioita. Lounaalla kävin puheenjohtaja Tuomon kanssa ja iltapäivällä olimme eduskunnassa seuraamassa Nuorten parlamenttia sekä vietimme toimistolla Pinjan läksiäisiä. Illan istuin Luonto-Liiton hallituksen kokouksessa, jossa pohdimme mm. jäsenhankintaa ja -huoltoa, kävimme läpi tilinpäätöstä sekä viimeistelimme leirilupauksen ja projekti- ja kampanjaohjeistuksen. Illan päätteeksi ihmettelin vielä autojen pysäköintiä Käpylässä.

Lauantai: Olin aamulla vauvan kanssa ja hyppäsin kohti Kuopiota lähtevään junaan. Iltapäivällä olin Lihastautuliiton kevätliittokokouksessa Siilijärvellä puhumassa sosiaalisesti kestävästä kehityksestä. Itse olen määritellyt käsitteen niin, että kyse on ihmisten hyvinvoinnista ekologisissa rajoissa. Kotiin palasin junalla vielä samana iltana. Juna on ihmisen parasta aikaa. Junassa voi tehdä hommia, ottaa rennosti ja lukea.

Sunnuntai: Kävin aamupäivällä juoksemassa 25 km lenkin Vallilan, Kulosaaren, Herttoniemen rannan ja Itäkeskuksen kautta Viikin ja Vanhankaupunginlahden ympäri. Iltapäivällä olin vauvan kanssa. Samalla valmistelin tulevan viikon kirjoituksia ja esityksiä sekä siivosin. Viikonloppuna luin myös Jonathan Safran Foerin kirjan Eläinten syömisestä. Kirjassa ei sinällään ollut mitään uutta. Se kuitenkin muistutti jälleen kerran siitä, miten vastenmielistä, terveydelle haitallista ja ympäristön kannalta tuhoisaa eläinten hyväksikäyttö on. Kirjan valossa lihansyönti tuntuu vastenmieliseltä ja vanhanaikaiselta. Syödä nyt jotain niin brutaalia, rasvaista ja kuluttavaa tilanteessa, jossa se ei ole lainkaan välttämätöntä sekä aiheuttaa samalla eläimille kärsimystä. Mielestäni oikeuteni nauttia eläimen ruumiista on pienempi kuin eläimen oikeus omaan elämään. Pidän siitä, että perheeni ei tarvitse muiden kärsimystä ja kuolemaa elääkseen ja voidakseen hyvin.

Edellinen viikkopäiväkirja on luettavissa täällä: https://leostranius.fi/2012/03/viikkopaivakirja-11-12-18-3-2012/

 

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!