Viikkopäiväkirja 9 (28.2.-6.3.2011)

Maanantai: Kävin aamulla juoksemassa ja pyöräilin Luonto-Liiton toimistolle. Ennen hommien aloittamista tutustuin viikonloppuna julkaistuun Kokoomuksen vaaliohjelmaan ja minut kuvattiin Kaisa Lekan vaalivideoon. Olen inspiroituneena seurannut Kaisan pyöräretkiä. Kaisa näyttää omalla esimerkillä millaista on tulevaisuuden hiilineutraali ja ekologinen lomamatkailu.

Lounaalla kävin Maria Vuorelman ja Samuli Sinisalon kanssa 10:10-kampanjaan liittyen. Iltapäivällä vedin Luonto-Liiton toimistokokousta ja istuin VR:n ilmastonmuutosaiheisen kirjoituskilpailun palkintoraadin kokouksessa, jossa valitsimme kilpailun voittajat. Täytyy sanoa, että 4-5-luokkalaisten kirjoitustaso on aivan huikaiseva. Illalla kävin vielä puheenjohtaja Anni Sinnemäen vaalikampanjan avajaisissa.

Tiistai: Kävin aamulla juoksemassa ja valmistauduin Suomen Työväen Säästöpankin STS-killan vaalipaneeliin ja verkkovaikuttamista koskevan selvityksen julkistamistilaisuuteen. Lounaan jälkeen kävin Allianssin Nuorisotyön Kultainen kypärä -palkinnon julkaisutilaisuudessa. Nuorisomyönteisimpänä kansanedustajana palkittiin Paavo Arhinmäki. Tilaisuuden jälkeen sidoin symbolisen nauhan opiskelijoiden järjestämässä tempauksessa opintotuen sitomiseksi indeksiin (lisää aiheesta täältä) ja osallistuin STS-killan vaalipaneeliin Kampin palvelukeskuksessa. Tämän jälkeen siirryin Vanhalle ylioppilastalolle seuraamaan Kepan järjestämää vaalikeskustelua. Illan istuin Suomen luonnonsuojeluliiton ja Luonto-Liiton ilmastopeli-illassa. Samalla käynnistyi myös Ei pöllöjä eduskuntaan -kampanja.

Keskiviikko: Kävin läpi sähköposteja ja valmistauduin verkkovaikuttamista koskevan selvityksen julkaisutilaisuuteen. Luovitin selvityksen ja sen 13 toimenpidesuositusta oikeusministeri Tuija Braxille. Tiedote tilaisuudesta ja itse selvitys löytyy oikeusministeriön sivuilta. Tilaisuuden aluksi en malttanut olla mainitsematta Turun herkullista verkkovaikuttamisesimerkkiä. Aamulla julkaistiin myös juttu, jossa YLE:n Uusi musta kysyi minulta tulenko hulluksi eduskunnassa. Ohessa vastaus: Tuleeko ekojeesus hulluksi eduskunnassa? Lounaan jälkeen kävin aurinkoisella iltapäiväluistelulla Luonto-Liiton toimistojengin kanssa. Suosittelen lämpimästi! Luistelun jälkeen kävin toimistolla ja pyöräilin alkuillaksi Harjun Nuorisotalolle puhumaan Helsingin Vihreiden Nuorten uusien iltaan onnellisuudesta, kohtuullisuudesta ja ekologisuudesta. Illan päätteeksi valmistelin vielä muistion apulaisoikeusasiamiehelle ajankohtaisista ympäristökysymyksistä.

Torstai: Kävin aamulla juoksemassa ja pyöräilin eduskuntatalolle. Tapasimme ympäristöjärjestöedustajien kanssa eduskunnan apulaisoikeusasiamiestä. Päivällä viimeistelin tulevia vaalikampanjavideoita yhdessä Peggyn, Annukan ja Päivin kanssa. Joku oli tehnyt myös erinomaisen ehdotuksen vaali-ilmeestä minulle. Luonto-Liitossa juhlimme metsävastaavan syntymäpäiviä ja alkuillasta piipahdin Vihreiden puoluetoimistolla tapaamassa puoluejohtoa ja muita ehdokkaita. Välissä näpyttelin sähköposteja sen minkä ehdin.

Perjantai: Viimeistelin aamulla nuorisotutkimusverkostolle artikkelin nuorten ja tulevien sukupolvien vaikutusmahdollisuuksien edistämisestä. Aamupäiväksi pyöräilin Luonto-Liiton toimistolle. Vuorossa oli toimistopäivä. Käytännössä oli siis koko päivä aikaa jutella ihmisten kanssa ja käydä läpi viikon aikana kertyneitä sähköposteja. Alkuillasta johdin puhetta Suomen degrowth-verkoston kokouksessa, jossa ideoimme mm. tulevaa Suomen sosiaalifoorumin seminaaria. Illalla kävimme Annukan kanssa syömässä Meze pointissa ja katsoimme elokuvan Kuninkaan puhe. Kyseessä oli vaikuttava ja pieni tarina ystävyydestä sekä itsensä voittamisesta. Pyöräilymatkalla kotiin piipahdimme vielä Taideteollisen korkeakoulun ekojuhlissa.

Lauantai: Vietimme Annukan kanssa leppoisaa lomapäivää. Nukuimme pitkään ja kävimme yläkerrassa Jukan, Elinan, Kuuran ja Piin luona aamubrunssilla. Iltapäivällä kävimme kaupassa, teimme ruokaa, otimme päivätorkut sekä vaihdoimme kukille mullat ja siivosimme. Illalla kävin vielä juoksemassa.

Sunnuntai: Kirjoitin aamupäivällä pari kolumnia ja kävin pihamme laskiaisriehassa. Tämän jälkeen pyöräilin toiselle puolelle Käpylää Pohjolan aukiolle jakamaan yhdessä Käpylän Vihreiden kanssa vaaliesitteitä ja ilmapalloja. Näin tuli samalla pilotoitua omaa katukampanjakestävyyttä. Hyvältä tuntui. Iltapäivän ja illan valmistelin tulevan viikon esityksiä ja kirjoituksia sekä tein muita vaalivalmisteluun liittyviä hommia.

Kuntoilu ja työtunnit: Viikon aikana kävin juoksemassa 4 kertaa (yhteensä 40 km) ja pyöräilin 75 km sekä tein kerran lihaskuntoharjoittelua. Työtunteja ja yhteiskunnallista vapaaehtoistyötä kertyi viikon aikana yhteensä 84,5 tuntia, josta eduskuntavaalityötä oli yhteensä 30 tuntia.

Kiitollisuus: Olen kiitollinen Annukalle, Peggylle ja kaikille muille tukiryhmäläisille avusta eduskuntavaalien suhteen. Lisäksi olen kiitollinen useista hyvistä jutuista ja uutisista viikon varrella. Erityisen kiitollinen siitä, että minulla on mahdollisuus tuntea niin monia hienoja naisia, jotka olivat päässeet Helsingin Sanomien sunnuntaisivujen sadan parhaan naisen listalle.

Oppiminen: Viikon aikana olen oppinut paljon itsensä voittamisesta. Olen huomannut, että ihmisiä ei kannata esimerkiksi toimistolla mennä heti vaivaamaan kun he astuvat sisään. Olen oppinut paljon katukampanjoinnista, videoiden ja kuvien tekemisestä sekä vaalipaneeleista, ihmisten kohtaamisesta ja vaalikoneista. Lisäksi olen oppinut, että mitä paremmin asiat on mietitty, suunniteltu ja ohjeistettu, sen paremmin ihmisten antama panos voidaan hyödyntää.

Edellinen viikkopäiväkirja on luettavissa täältä: Viikkopäiväkirja 8.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!