Finncomm ilmoitti maanantaina (2.8.) lopettavansa lentoliikenteen Poriin, Seinäjoelle ja Jyväskylään. Hyvä, sillä lentäminen on ympäristön kannalta kaikkein haitallisin liikkumismuoto. Lyhyempiä mantereen tai maiden sisäisiä lentoja ei välttämättä tarvittaisi lainkaan, jos junayhteydet toimisivat kunnolla.
Valtion tuoreessa budjettiesityksessä Seinäjoen ja Mikkelin lentokenttien ylläpitoon ja investointeihin ollaan osoittamassa 2,7 miljoonaa euroa. Nyt nämä rahat voi laittaa kyseisten kaupunkin kevyen- ja joukkoliikenteen edistämiseen sekä rataverkon parannustöihin.
On ollut surullista seurata, kuinka liikenneministeri Anu Vehviläinen on peräänkuuluttanut valtion tukitoimia kannattamattomille reiteille. Vanhan maailman sijaan kannattaisi katsoa tulevaisuuteen ja puhua parempien junayhteyksien puolesta.
Kotimaan lentoreittien tilalle tarvitaan nopeammat, tiheämmin kulkevat ja halvemmat junayhteydet. VR:n hinnoittelua voisi kehittää esimerkiksi siten, että viimeisiä vapaita junapaikkoja myytäisiin alennuksella. Lisäksi tulisi panostaa lähiliikenneyhteyksiin. Kannattamattomien lentoreittien ja lentokenttien tukemisen voisi lopettaa kokonaan.
Junalla matkustaminen on lentämiseen verrattuna ympäristöystävällinen tapa liikkua. Junalla pääsee myös suoraan ydinkeskustaan ja matkan aikana voi tehdä melkein mitä tahansa rentoutumisen ja työskentelyn välillä – toisin kuin lentokoneessa.
Suomen sisäisessä lentoliikenteessä on sellainen hauska piirre, että peruskoulun matematiikan pyöristyssäännöillä laskettuna kotimaan matkoilla ei matkusteta ollenkaan lentokoneella vaan ainoastaan lentokoneelle! Reilusti yli 50% matka-ajasta menee siis molemmissa päissä siirtymiin kentälle ja odotteluun kentällä. Se itse lentomatka vie sitten reilusti alle puolet matka-ajasta.
Suomen sisäisessä junaliikenteessä ei tosiaan samaa ongelmaa ole juna-asemien paremman sijainnin vuoksi. Junalla voi ihan oikeasti matkustaa ja se tylsä junalle matkustaminen pyöristyy merkityksettömäksi.
Tosiaan, junalla pääsisi yhtä nopeasti, kun vaan vähän parannettaisiin reittejä. Porin ja Tampereen välillä pitäisi ainakin kerran päivässä olla sellainen yhteys, joka ei pysähtyisi missään, ja siitä suora vaihtoyhteys ilman odotteluja Helsinkiin menevään suoraan Pendolinoon. Ja avot, ollaan Helsingin keskustassa!
Markun pointti on myös erinomainen. Mutta kun se on vaan niin paljon hienompaa ökyillä käyttäen taksia ja lentokonetta, jos työnantaja tai asiakkaat maksaa…;)
Lentämistä tukisi raideyhteyden liittäminen ainakin Vantaan lentokentän yhteyteen. Matka-aika ja helppous päästä kaupungin keskustaan muuttuisi kertaheitolla.