Lentoliikenteen loppu – junaliikenteen alku

Finncomm ilmoitti maanantaina (2.8.) lopettavansa lentoliikenteen Poriin, Seinäjoelle ja Jyväskylään. Hyvä, sillä lentäminen on ympäristön kannalta kaikkein haitallisin liikkumismuoto. Lyhyempiä mantereen tai maiden sisäisiä lentoja ei välttämättä tarvittaisi lainkaan, jos junayhteydet toimisivat kunnolla.

Junalla pääsee. Kuva: VR

Valtion tuoreessa budjettiesityksessä Seinäjoen ja Mikkelin lentokenttien ylläpitoon ja investointeihin ollaan osoittamassa 2,7 miljoonaa euroa. Nyt nämä rahat voi laittaa kyseisten kaupunkin kevyen- ja joukkoliikenteen edistämiseen sekä rataverkon parannustöihin.

On ollut surullista seurata, kuinka liikenneministeri Anu Vehviläinen on peräänkuuluttanut valtion tukitoimia kannattamattomille reiteille. Vanhan maailman sijaan kannattaisi katsoa tulevaisuuteen ja puhua parempien junayhteyksien puolesta.

Kotimaan lentoreittien tilalle tarvitaan nopeammat, tiheämmin kulkevat ja halvemmat junayhteydet. VR:n hinnoittelua voisi kehittää esimerkiksi siten, että viimeisiä vapaita junapaikkoja myytäisiin alennuksella. Lisäksi tulisi panostaa lähiliikenneyhteyksiin. Kannattamattomien lentoreittien ja lentokenttien tukemisen voisi lopettaa kokonaan.

Junalla matkustaminen on lentämiseen verrattuna ympäristöystävällinen tapa liikkua. Junalla pääsee myös suoraan ydinkeskustaan ja matkan aikana voi tehdä melkein mitä tahansa rentoutumisen ja työskentelyn välillä – toisin kuin lentokoneessa.

3 kommenttia artikkeliin ”Lentoliikenteen loppu – junaliikenteen alku”

  1. Suomen sisäisessä lentoliikenteessä on sellainen hauska piirre, että peruskoulun matematiikan pyöristyssäännöillä laskettuna kotimaan matkoilla ei matkusteta ollenkaan lentokoneella vaan ainoastaan lentokoneelle! Reilusti yli 50% matka-ajasta menee siis molemmissa päissä siirtymiin kentälle ja odotteluun kentällä. Se itse lentomatka vie sitten reilusti alle puolet matka-ajasta.

    Suomen sisäisessä junaliikenteessä ei tosiaan samaa ongelmaa ole juna-asemien paremman sijainnin vuoksi. Junalla voi ihan oikeasti matkustaa ja se tylsä junalle matkustaminen pyöristyy merkityksettömäksi.

  2. Tosiaan, junalla pääsisi yhtä nopeasti, kun vaan vähän parannettaisiin reittejä. Porin ja Tampereen välillä pitäisi ainakin kerran päivässä olla sellainen yhteys, joka ei pysähtyisi missään, ja siitä suora vaihtoyhteys ilman odotteluja Helsinkiin menevään suoraan Pendolinoon. Ja avot, ollaan Helsingin keskustassa!
    Markun pointti on myös erinomainen. Mutta kun se on vaan niin paljon hienompaa ökyillä käyttäen taksia ja lentokonetta, jos työnantaja tai asiakkaat maksaa…;)

  3. Lentämistä tukisi raideyhteyden liittäminen ainakin Vantaan lentokentän yhteyteen. Matka-aika ja helppous päästä kaupungin keskustaan muuttuisi kertaheitolla.

Kommentointi on suljettu.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”
Nyt on aika juhlia, koska tänään siitä tuli totta! Helsinki on hiilivapaa kun Salmisaaren kivihiilivoimala suljettiin. 

Lukemattomat ihmiset ovat vuosia ja vuosikymmeniä tehneet tämän eteen väsymättä töitä. Nöyrä ja iso kiitos teille kaikille. Tiedätte kyllä keitä olette. 💚🌍