Elintarvikkeiden hiilijalanjälkimerkintä

Istuin koko aamupäivän (11.5.) ympäristöministeriön ja MTT:n järjestämässä työpajassa pohtimassa elintarvikkeiden hiilijalanjälkimerkintää. Elintarvikkeista aiheutuu ENVIMAT-selvityksen mukaan yksityisen kulutuksen kasvihuonekaasupäästöistä peräti 24 prosenttia ja kaikista ympäristövaikutuksista 39 prosenttia.

Elintarvikkeiden hiilijalanjälkimerkki voisi näyttää tältä

Suuri osa suomalaisista olisi valmis toimimaan ympäristön hyväksi ruokavalintojen kautta. Eurobarometrin mukaan yli 70 % eurooppalaisista haluaisi hiilijalanjäljen pakolliseksi tuotteisiin. Aiheesta on kirjoittanut mm. MTT:n vanhempi tutkija Juha-Matti Katajajuuri: Saadaanko elintarvikkeiden jalanjäljet pakkauksiin?

Itse näen elintarvikkeiden hiilijalanjälkimerkinnälle kolme perustetta:

1. Kuluttajien oikeus tietoon. Ihmisillä pitäisi olla oikeus tietää, millaiset ovat hänen hankintojensa ilmasto- ja muut ympäristövaikutukset siinä missä tieto hinnasta ja ravintosisällöstäkin on tarjolla. Kyse on valinnan vapaudesta.

2. Tuottajien oikeus tietoon. Kun tuottajat joutuvat selvittämään oman tuoteketjun eri osa-alueiden ilmastovaikutukset, auttaa se heitä optimoimaan ja kehittämään tuotantoprosessia vähäpäästöisempään suuntaan. Se mitä et mitata, et voi hallita.

3. Kuluttajien ja tuottajien ohjaus. Hiilijalanjälkimerkki ohjaisi tiedostavien kuluttajien ostoskäyttäytymistä ilmastoystävällisempään suuntaan. Suurempi vaikutus tulisi kuitenkin sitä kautta, että merkki ohjaisi tuottajia tekemään parempi tuotteita. Esimerkiksi kodinkoneiden energiamerkinnät ovat aiheuttaneet sen, että markkinoilta ovat käytännössä poistuneet kaikkein huonoimmat laitteet.

Työpajassa pohdittiin eri sidosryhmien kesken kymmentä erilaista merkkimallia kuluttajien, käytännön toteutettavuuden sekä ympäristölle ja yrityksille saavutettavan hyödyn näkökulmasta. Kaikkein käyttökelpoisimmaksi merkiksi osoittautui liikennevalomalli, jossa olisi mukana myös grammamerkintänä tuotteen aiheuttamat päästöt. Elinkaarilaskentaan perustuvat ilmastovaikutukset sijoitettaisiin siis väriskaalalle tuotteen hiilijalanjäljen perusteella. Kaikkein heikoimmaksi vaihtoehdoksi koettiin hiilineutraalisuutta kuvaava merkki.

Erityisesti keskustelua herätti se, tulisiko liikennevalomallin vertailun koskea kaikkia elintarvikkeita vai tehtäisiinkö vertailu tiettyjen tuoteryhmien sisällä. Molemmissa vaihtoehdoissa on omat puolensa. Olisi myös hyvä jos merkissä olisi mukana vertailu keskimääräisiin suomalaisen päiväpäästöihin GDA-merkintöjen tapaan. Lisäksi paljon kasvihuonekaasupäästöjä aiheuttavien ruoka-aineiden pakkauksiin voitaisiin painaa varaoitus tai huomiota herättävä tietoisku esimerkiksi tupakka-askien tapaan.

2 kommenttia artikkeliin ”Elintarvikkeiden hiilijalanjälkimerkintä”

  1. Tällainen merkintä olisi varmasti hyvä idea, mutta sen pitäisi ehdottomasti pitää sisällään maankäyttöön liittyvät hiilipäästöt. Näitä ei ymmärtääkseni tänä päivänä yleensä lasketa mukaan vaikka ne ovat usein se kaikkein suurin hiilivuoto. Ts. jos metsää raivataan pelloksi, kiertoon vapautuu hiiltä monta kymmentä tonnia jokaista hehtaaria kohden (tarkka luku riippuu toki siitä missä päin pelto on). Sitä pitäisi vielä pohtia, että kuinka pitkälle ajanjaksolle tuollaiset kertapäästöt tulee jakaa.

Kommentointi on suljettu.

Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.