Äänestä ydinvoima historiaan – viisi syytä

Ympäristöjärjestöt käynnistivät tänään Äänestä ydinvoima historiaan –kampanjan. Kampanjassa suomalaiset sitoutuvat äänestämään ensi eduskuntavaaleissa 2011 kansanedustajaa, joka äänestää eduskunnassa ydinvoiman lisärakentamista vastaan. Kampanja jatkuu eduskunnan ydinvoimaäänestykseen asti.

Ympäristöjärjestöt tempaisivat Senaatintorilla
Ympäristöjärjestöt tempaisivat Senaatintorilla

Ohessa viisi syytä sanoa ei ydinvoimalle:

1. Ydinvoiman lisärakentaminen tähtää sähkön vientiin
2. Ydinvoimalla ei juuri vähennetä päästöjä
3. Ydinvoimaan liittyy aina riskejä
4. Kestävät energiaratkaisut tuottavat työpaikkoja
5. Ydinvoiman rakentaminen nostaa suomalaisten sähkölaskuja

Siinä missä viime vuoden aikana uusiutuvien energialähteiden lisäys on ollut kymmeniätuhansia megawatteja, on ydinvoiman kapasiteetti kasvanyt pyöreät nolla megawattia.

Ne, jotka kaikesta huolimatta edelleen pohtiva ydinvoiman lisärakentamista, voivat pohtia, mitä tarkotitaa 100 000 vuotta poliittista vastuuta ydinjätteistä. Ensimmäinen sukupolvi ilmaiseksi, lopuista ei väliä. Äänestäisitkö sinä moista ehdokasta?

Kansalaistoiminta osana ajan ja elämän hallintaa sekä verkkovaikuttamista:

Ajatuspaja Kansalaisfoorumin lehdessä julkaistiin tänään oheinen kirjoitukseni: Kansalaistoiminta osana ajan ja elämän hallintaa. Ehkä tuossa on hyviä vinkkejä itse kullekin järjestötyön parissa tai luottamustehtävissä raatavalle.

Ohessa myös viime viikon pohdintaa kansalaisvaikuttamisesta verkossa Oranssin Valvomo-hankkeen seminaariin yhteydessä: Kansalaisaktiivisuus verkossa.

2 kommenttia artikkeliin ”Äänestä ydinvoima historiaan – viisi syytä”

  1. Ydinvoima kuitenkin vähentää päästöjä jonkin verran. En ymmärrä miksi tämä pitäisi lukea syyksi olla käyttämättä sitä. Päinvastoin! Samoin tuulivoimaa tuetaan 50% hinnasta. Se vasta nostaakin sähkön hintaa!

  2. 1. Ydinvoiman lisärakentaminen tähtää sähkön vientiin

    Jätetään mieluummin ne velat jälkipolvien maksettaviksi, eikös niin?

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja