Osallistuin aamulla YLE:n aamu-tv:n keskusteluun Kööpenhaminan ilmastokokouksesta yhdessä Kehys ry:n pääsihteeri Rilli Lappalaisen kanssa. Meidän jälkeemme lähetyksessä oli myös ympäristöministeri Lehtomäki.
EU:n nykyinen 20/30 prosentin päätöstävähennystavoite on vaatimaton. Varsinkin kun ottaa huomioon, että EU:n päästöt ovat jo nyt reilusti alle vuoden 1990 tason. Sama vaatimattomuus koskee Yhdysvaltojen esittämää päästövähennystavoitetta. Paljon parempaan pitäisi pystyä. Muuten sopimuksella voi pyyhkiä takamusta.
Kehitysmaat saadaan sopimuksen taakse sillä, että teollisuusmaat sitoutuvat 40 prosentin päästövähennystavoitteisiin vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Näin meillä olisi edes teoreettiset mahdollisuudet pitää lämpeneminen alle kahdessa asteessa. Lisäksi teollisuusmailta tarvitaan rahoitusta. Tämän rahoituksen pitää tulla nykyisen kehitysavun päälle. Toivottavasti tulevasta EU:n huippukokouksesta löytyy vauhtia Kööpenhaminaan.
Myös Suomen olisi aika lyödä omat korttinsa pöytään. Monet maat ovat tehneet ehdotuksia ja sitoumuksia päästöväehnnystavoitteiksi viimeisen viikon aikana. Milloin Suomi tekee oman siirtonsa? Toistaiseksi Suomi on niittänyt kyseenalaista mainetta metsien nielulaskentaan liittyen. Tällä lohkesi jopa Päivän fossiili -palkinto Kööpenhaminan ilmastokokouksen avauspäivänä.
Syntyykö Kööpenhaminassa sitten sopimusta? Toivottavasti. Huonoa sopimusta ei kuitenkaan kannata tehdä. Mikäli hyvään lopputulokseen ei päästä, tulee asia korjata kevään kuukausien aikana. Lapsemme tuskin antaisivat anteeksi sitä, että tyrimme silloin, kun meillä oli kaikki tieto ja ymmärrys sekä teknologia ja taloudelliset edellytykset tehdä tarvittavat poliittiset päätökset. Tarvitaan vain hitunen poliittista tahtoa. Kyllä se siitä!
Climate Action Networkin video kolmannen päivän neuvotteluista on katsottavissa täällä. Erityisesti keskustelu on herättänyt Tanskan vuotanut sopimusluonnosteksti, jota myös Maan ystävät ehätti kommentoimaan. Tanskan poliisikin on päässyt jo vauhtiin ja ratsasi aamuyöllä aktivistien majoitustilat.
Itse lähden kohti Kööpenhaminaan huomenna torstaina. Ensin junalla Turkuun, sieltä laivalla Tukholmaan, josta matka jatkuu jälleen junalla suoraan Kööpenhaminaan.