Vapaus valita ruuhkamaksut

Maantaina osallistuin Säätytalossa ruuhkamaksutyöryhmän viimeiseen kokoukseen. Vuoden mittaan konsulteilla teetetty selvitys osoittaa sen, minkä tiedämme jo kokemuksen perusteella muista maista muutenkin.

– Ruuhkamaksut lisäävät liikennejärjestelmän toimivuutta ja vähentävät ruuhkia
– Ruuhkamaksut lisäävät joukkoliikenteen käyttöä
– Liikenneonnettomuudet vähenevät
– Kasvihuonekaasupäästöt, hiukkaspäästöt ja muut ympäristövaikutukset vähenevät
– Maankäyttöön liittyvät vaikutukset ovat myönteisiä
– Ruuhkamaksujen käyttöönotto on yhteiskuntatalouden kannalta erittäin kannattavaa

Näitä asioita ei kuitenkaan voida työtä ohjaavan liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Juhani Tervalan mielestä kirjoittaa johtopäätöksiin. Saattaisi ilmeisesti käydä niin, että päätöksentekijät huomaisivat kuinka hyvästä jutusta on kyse.

Päivällä valmistelin puhetta YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonille. Tapaan hänen yhdessä muiden kansalaisjärjestöedustajien kanssa keskiviikkoaamuna. Suomen luonnonsuojeluliitto tiedotti aiheesta maanantaina:

Suomen luonnonsuojeluliitto odottaa Ban Ki-moonilta ja Suomelta ilmastojohtajuutta

Illalla osallistuin Vapaus Valita toisin -työryhmän kokoukseen. Uusia tuulia on tulossa lauantaina 13.6. Kulttuuritalolla. Pysy kuulolla.

2 kommenttia artikkeliin ”Vapaus valita ruuhkamaksut”

  1. Hei Leo,

    Kerro mielipiteesi että mihin mielestäsi pitäisi tietullit laittaa?
    Olisiko parempi jos olisi ns. dynaaminen ruuhkamaksu, esim. aamu- ja iltapäivällä perittäisiin ruuhkamaksuja työmatkaliikenteellä. Silloin kuin ruuhkaa ei olisi niin tietulli olisi pois käytöstä. Esim. itse yritän välttää esim. hkin keskustaan ajamista juuri työmatkaliikenneaikoihin. Esim. jos vien jotain Helsingin keskustaan omalla autolla, pyrin sen tekemään illalla koska itse en pidä siitä että istun keskellä ruuhkaa.

    Pitäisi rakentaa ja kehittää junaparkkeja, johon pitkämatkalaiset voisivat jättää oman kulkuneuvon ja kaupunkialueella he liikkuisivat julkisella liikenteellä. Junaparkkeja on nyt jo käytössä mutta tuolle pitäisi antaa ns. porkkana eikä keppiä, eli tuetaan pitkämatkalaisia sillä että he mielellään jättäisivät auton parkkiin, eikä tekisi ruuhkaa.

    Itse olen ahkera auton käyttäjä ja ymmärrän autolijoita siinä että aina tuo ei ole yksinkertainen asia luopua auton käytöstä, eikä pidäkkään luopua koska monella ei yksinkertaisesti aikataulut ja hermot kestä julkista liikennettä. Esim. tuttu yritti liikkua Kirkkonummelta Helsinkiin käyttäen julkista liikennettä, johon olisi mennyt 4-tuntia ja ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin käyttää yhdistettyä liikkumismuoto, eli omaa autoa ja julkista liikennettä.

    Hyvää kesää sinulle.

  2. Moi Arska

    Kiitos viestistäsi!

    Kaikkein tehokkain malli näyttäisi olevan satelliiittipaikannukseen perustuva järjestelmä, jossa maksetaan ajettujen kilometrien mukaan. Olen kirjoitellut eri malleista hiukan SLL:n ilmastoblogissa: http://ilmastoblogi.wordpress.com/2009/03/27/matkaperusteinen-ruuhkamaksumalli-tehokkain/

    Nyt selvitetyissä malleissa lähdetään siitä, että ruuhkamaksuja ei kerätä iltaisin ja viikonloppuisin. Tämä on tietysti säädettävissä sen mukaan, miten halutaan toimia. Käytännössä maksu voidaan hyvin sitoa kellonaikaan ja paikkaan, ei kuitenkaan todelliseen ruuhkaisuuteen.

    Parhain terveisin
    -Leo

Kommentointi on suljettu.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”
Nyt on aika juhlia, koska tänään siitä tuli totta! Helsinki on hiilivapaa kun Salmisaaren kivihiilivoimala suljettiin. 

Lukemattomat ihmiset ovat vuosia ja vuosikymmeniä tehneet tämän eteen väsymättä töitä. Nöyrä ja iso kiitos teille kaikille. Tiedätte kyllä keitä olette. 💚🌍