Viisi työkalua päättäjille ja yrityksille vastuullisen kulutuksen edistämiseksi

Kärsivätkö ihmiset jo kulutushäpeästä? Voisiko päättäjät ja yritykset laittaa vauhtia siirtymisessä vastuulliseen kuluttamiseen?

Black Fridayn ja Älä osta mitään -päivän yhdeydessä on ilahduttavasti puhuttu tänä vuonna kulutuskulttuurista. Siitä, että ilmastokriisin ja luontokadon kannalta meidän ei tulisi jatkaa nykymenoa vaan löytää tilalle jotain parempaa.

Parempi arki ei ole kaukana. Aika monet ovat jo huomanneet, että ostaminen ei tee onnelliseksi. Hyvinvointi koostuu jostain ihan muusta kuin tavarasta. Tarpeeton shoppailu on noloa.

Helposti kulutuskriittinen keskustelu typistyy kuitenkin keskusteluksi yksilön valinnoista.

Tärkeää olisi kääntää katseet yhteiskunnallisiin rakenteisiin eli poliittisiin päättäjiin ja yrityksiin, jotka ruokkivat planeetan kannalta kestämätöntä kuluttamista. Ihmiset ostavat sitä, mikä on halpaa ja saatavilla. Hinnoitteluun ja saatavuuteen taas vaikutetaan päättäjien ja yritysten toimilla.

Seuraavassa viisi vinkkiä päättäjille ja vastuullisille yrityksille:

Vastuullisen kuluttamisen työkalut päättäjille:

  • Ekologinen verouudistus eli verotuksen painopisteen siirtäminen luonnonvarojen käytön verotukseen.
  • Haittavero ja korkeammat alv-luokat ilmastolle ja ympäristölle haitallisille tuotteille.
  • Hiilitullit maille ja maista tuleville tuotteille, jotka eivät ole sitoutuneet 1,5 asteen tavoitteeseen.
  • Tuotteisiin pakolliset hiilijalanjäljet.
  • Ilmastolle ja ympäristölle haitallisen mainonnan kieltäminen.

Vastuullisen kuluttamisen työkalut yrityksille:

  • Oman liiketoimintamallin kriittinen arvointi ja muuttaminen ilmastoa ja luontoa haittaavasta toiminnasta niitä vahvistavaksi.
  • Vastuullisuuden kirjaaminen yhtiöjärjestykseen.
  • Ilmastotieteeseen perustuviin tavoitteisiin (Science Based Target) sitoutuminen.
  • Hiilineutraliuslupauksen tekeminen ja luonnon monimuotoisuuden kannalta nettopositiivisuustavoitteen asettaminen. Koko arvoketjussa.
  • Hinnoittelun muuttaminen niin, että ympäristölle kestäviä ratkaisuja halpuutetaan. Black Friday -kampanjoista ja muista vastaavista pidättäytyminen ja osallistuminen Älä osta mitään -päivän viettoon.

Ehkä ensimmäistä kertaa Black Friday mainokset näyttävät tänä vuonna monien mielestä nololta ja myötähäpeää herättäviltä. Näyttäisi siltä, että lentohäpeän ohella on heikkoja signaaleja kulutushäpeän syntymisestä. On yksinkertaisesti noloa shoppailla alennusmyynneissä.

Vastuullisuutta viestivä yritys ei voi samaan aikaan olla mukana ylikulutusjuhlassa eikä ilmastokriisistä puhuva päättäjä voi sivuuttaa sitä, että luonnonvarojen kulutukseen pitää puuttua pikaisesti.


4 kommenttia artikkeliin ”Viisi työkalua päättäjille ja yrityksille vastuullisen kulutuksen edistämiseksi”

  1. Leo,
    nyt puheessasi on aika lailla asiaa. Varmaankin noita ympäristön/ ilmaston kannalta vastuullisen kuluttamisen työkaluja on on paljon enemmän, mutta hyvä on aloittaa vaikka näistä.
    Kaipaisin silti tässäkin yhteydessä tuolle vastuullisuus -käsitteelle tarkempaa määrittelyä, sen kun voi käsittää niin monella tavalla. Yksi selitys on tietysti tuo mainitsemasi luontoa ja ilmastoa haittaavan toiminnan muuttaminen niitä vahvistavaksi. Tämä koskee yhtälailla niin kuluttajia kuin yrityksiä…ja ennenkaikkea poliittisten päättäjien toteuttamaa ympäristö/ilmastopolitiikkaa. Tuon hiilineutraalisuuslupauksen pitäisi muuttua poliittisessa toiminnassakin käytännössä hiilivapaan ( carbon free) yhteiskunnan rakentamiseksi.
    Puhut rajoitetusti yhteiskunnallisista rakenteista, joita olisivat mielestâsi vain poliittiset päättäjät ja yritykset. Näitä rakenteita muutetaan poliittisten päättäjien toimesta, sillä yhteiskunta on läpeensä poliittinen kokonaisuus.Rakenteet koskevat koko yhteiskuntaa ja sen toimintaa, talous mukaan lukien .

    Vastaa
  2. Oma Black Weekini meni maaliin, koska kuuntelin rytmimusaa enemmän kuin aikoihin ja erityisesti Black Fridayna raikasi musiikin ilosanoma, lähinnä tumma jazz. Summa summarum – äläostamitään-viikkoni poikikin täydet 100% säästöt, joten säästin vielä enemmän kuin huikeissa 20-30% alennuksissa luvattiin, mitä tulvi liikkeiltä joka puolella telkkarista, radiosta, luuriin ja mailiinkin. Hieno viikko ja viimeistään ensi vuonna tämä otetaan uusiksi!

    Vastaa
  3. Hyvä Pieni Ihminen,
    Olipa Sinulla tosi järkevä Black Friday 100 prosentin säästöineen ! Synkän ” mustuuden ” vallitessa ympärillä välillä onkin hyvä pikkuisen hellittää musiikin ilosanoman myötä, siis ottaa asiat kevyemmin niiden synkkyydestä huolimatta.
    Meilläpäin ei ollut onneksi kovaa paasaamista turhan kuluttamisen puolesta, ja monelle talventuloon tottumattomalle ” kulutushysteerikolle ” sääolosuhteet muodostuivat esteeksi . Black Friday jäi sivuseikaksi. Ja Black Fridaystä muodostui todellinen ” White Friday ” kun maisemat olivat muuttuneet yhtäkkiä valkoisiksi, ihan kuin joulukortissa. Vähempikin olisi kyllä riittänyt , kun tuli lunta roppakaupalla yhdellä kertaa. Olisitte voineet säästää vähän ” valkoista kultaa ” itsellänne siellä Pohjolassa. Mutta luontohan se tämänkin asian lopulta päättää.

    Vastaa
  4. Heipsan Eeva,
    Joo, näinhän se menee. Me saatiin myös tänne Hesoihin vihdoin lunta ja pirteä pakkassää. Eihän se oikein järkevältä kuulosta, että Keski-Euroopassa on ensilumi ennen Suomea, mutta näin se vaan meni tänä vuonna.

    Kuulema eilen oli vielä SUPERCYBERBLACKMONDAY mainosmiesten ja -naisten ja muidenkin iloksi, jolloin olikin hyvä pyöräyttää uudet supersoulit levylautaselle. Nautinnollista kulutusjuhlaa itse kullekin valitsemallaan toimialalla!

    Vastaa

Jätä kommentti