Raide-Jokeri uhkaa tuhota osan Patterimäen tulevasta luonnonsuojelualueesta

raide-jokeri-ja-patterimakiJohdin puhetta tiistaina 24.1.2017 ympäristölautakunnan kokouksessa. Lautakunnassa oli käsittelyssä mm. Patterimäen Raide-Jokerin asemakaava.

Patterimäki on merkitty Helsingin uuden yleiskaavan kaupunkiluonto -liitekartassa suojeltavaksi alueeksi. Tällä merkinnällä on merkitty Helsingin luonnonsuojeluohjelmassa 2015–2024 esitetyt alueet.

Raide-Jokeri taas on Helsingin Itäkeskuksesta Oulunkylän ja Pitäjänmäen kautta Espoon Keilaniemeen kulkeva pikaraitiotieyhteys. Kyseessä on koko Helsingin lähivuosien keskeinen joukkoliikennehanke.

Maankäytön kannalta Raide-Jokeri mahdollistaa täydennysrakentamista radan ympäristössä. Lisäksi Raide-Jokeri parantaa poikittaisen liikenteen palvelutasoa ja lisää joukkoliikenteen luotettavuutta. Hankkeella on positiivisia vaikutuksia myös kasvihuonekaasupäästöihin ja ilmanlaatuun.

Patterinmäki on korkea kalliomäki, jonka laella on monipuolista ketokasvillisuutta. Mäen rinteillä on erilaisia metsiä pohjoisosan kankaista eteläosan lehtoihin. Kallion länsiosassa on maisemallisestikin komea, yli 10 m korkea ja lähes pystysuoraan kohoava kalliojyrkänne.

Raide-Jokeri sukeltaa Patterimäen kohdalla tunneliin. Ongelmana on kuitenkin, että tunnelin myötä Patterimäen länsirinteen kallio aluskasvillisuuksineen uhkaa tuhoutua. Kaupunkisuunnittelussa ei ole huomioitu kunnolla sitä, että alue on merkitty luonnonsuojeluohjelmaan.

Tässä vaiheessa voi olla enää aika vaikea muuttaa Raide-Jokerin linjausta. Esityksestäni lautakunta päätti kuitenkin yksimielisesti lausua Patterimäen asemakaavasta seuraavaa:

”Raide-Jokeri kulkee Patterimäen länsipuolella osittain luonnonsuojeluohjelman alueella. Ympäristölautakunnan mielestä olisi tärkeää vielä selvittää mahdollisuuksia, joilla perustettavalle luonnonsuojelualueelle tulisi Raide-Jokerista mahdollisimman vähän haittoja.”

Seuraavaksi asiaa käsitellään vielä kaupunkisuunnittelulautakunnassa sekä aikanaan kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa. Toivottavasti Patterimäen upealle alueelle löytyy vielä muitakin puolustajia kuin ympäristölautakunta.

***

PS. Kaupungin budjettineuvotteluissa viime vuoden lopulla Vihreä valtuustoryhmä sai esityksestäni neuvoteltua ympäristökeskukselle 200 000 euron ylimääräisen rahan.

Lisämääräraha päätettiin 24.1.2017 lautakunnassa kohdentaa viiteen vuonna 2017 toteutettavaan toimenpiteeseen.

– Uhanalaiset luontotyypit -kartoitus (50 000 euroa)
– Ilmanlaatumittaukset kaupunkibulevardien suunnittelun tueksi (50 000 euroa)
– Ilmastoriskien ja haavoittuvuuden arviointi -selvitys (35 000 euroa)
– Purojen soveltuvuustarkastelu hulevesien vastaanottoon (35 000 euroa)
– Kaupungin rakennusten energiankulutuksen ja -tehokkuus-potentiaalin kartoitus (30 000 euroa)

Lisäpanostukset ovat pieniä, mutta on toki symbolisesti tärkeää, että luonnonsuojelutyöhön saatiin edes hiukan lisärahoitusta. Nykyisen rakentamispaineen alla luontoarvot pitäisi huomioida entistä tarkemmin ja paremmin.

Yksi kommentti artikkeliin ”Raide-Jokeri uhkaa tuhota osan Patterimäen tulevasta luonnonsuojelualueesta”

  1. Nämä raidejokerit jyräävät alleen kaiken mitä eteen tulee. Niiden tarkoitus ei olekaan parantaa nykyisiä liikenneyhteyksiä, vaan saada reitin ympäristöt ja viheralueet rakennettua täyteen uuusia lähiöitä ja asuinalueita.

    Raidejokerilinjan rakentaminen on lähes puolen miljardin euron investointi, vaikka busseilla on jo väylät valmiina. Bussiväylien liikenteen parantaminen olisi vienyt vain murto-osan raskaan raideliikenteen kustannuksista.

Kommentointi on suljettu.

Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.