Ilmastokatu ja ilmastotreeni

ilmastokatu-ilmastotreeni-personal-trainerMinulla on ollut etuoikeus loka-marraskuussa 2016 olla mukana Ilmastokatu-hankkeen Ilmastotreeni-kokeilussa.

Hankkeessa valittiin kuusi perhettä, jotka syventyvät kuukauden ajan oman arkensa ilmastovaikutuksiin ja testasivat ilmastoystävällistä arkea.

Perheet pääsivät kokeilemaan esimerkiksi taittopyörää, sähköautoa, älyenergialaitteita ja erilaisia ruokapaketteja.

Itse olen ollut mukana personal trainerina ja tausta-asiantuntijana yhdessä Sitran Nuppu Stenrosin kanssa.

Kuusi perhettä on tehnyt hienoa työtä pienentääkseen hiilijalanjälkeä. Perheiden tavoitteet voi käydä tsekkaamassa täällä. Olen ollut yllättynyt miten fiksuja ja hyviä tavoitteita ihmiset ovat halunneet itselleen asettaa.

Miltä tuntuu esimerkiksi olla viikko välttäen maatumattoman jätteen tuottamista? Ehkä kaikkein kovin yritys oli Helmin ja Ninon yritys kokeilla zero waste –haastetta. Tätä pitää joskus itsekin kokeilla.

On ollut ilo olla mukana auttamassa tätä. Kiitos hienosta työstä Elina Mattero-Meronen ja Nuppu Stenros!

Esimerkiksi oheisessa videossa on arjen ekovinkit valaistuksen suhteen kohdillaan: ”Tässähän on tietysti paras ratkaisu, kun ei ole lamppua ollenkaan”

Millaista tässä hankkeessa sitten oli olla mukana? Tässä vähän behind the scenes.

Kannattaa käydä tsekkaamassa ilmastoreenin kaikki videot täältä. Ja oman hiilijalanjälkensä voi laskea täällä.

Jos siis haluat henkilökohtaista apua kodin ja arjen ekologisointiin. Ota yhteyttä! 

Ilmastokadun toteuttavat Vantaan ja Helsingin ympäristökeskukset yhdessä Green Building Councilin, HSY:n Ilmastoinfon ja  Aalto-yliopiston kanssa. 

Yksi kommentti artikkeliin ”Ilmastokatu ja ilmastotreeni”

  1. Melko hyvinvoivat ihmiset näyttävät olevan kovin avuttomia, mitä tulee oman elämänsä järjestämiseen. Kehnoa hyvinvointiahan sellainen tila on. Noita uusavuttomia on varmaan Helsingissäkin roppakaupalla. Heitä ei nähtävästi kukaan ole kunnolla kasvattanut ympäristöasioissa , eikä opastanut jo lapsena käsittämään niiden merkitystä ihmiselle. Ehkä juuri suhteellisesta hyvinvoinnista nauttivat ihmiset ovatkin paljon avuttomampia kuin sellaiset, jotka ovat konkreettisesti kokeneet pahoinvoivan elämän.
    Nämä nykyajan ihmiset tarvitsevat ( muka ) jos minkämoisten ”treenareiden ” ( personal trainer, coach …) ynnä muiden sellaisten höpö-höpö ”asiantuntijoiden ” tukea ja avustusta selviytyäkseen ihan normaalin nykyajan elämän tavanomaisista ongelmista ja vaatimuksista .Näin tuollainen jos jonkinlainen muualta Suomeenkin levittäytynyt treenaribusiness kukoistaa. Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa kaikista treenauspalveluista maksaa. Useimman on opittava tulemaan toimeen oman itsensä kekseliäisyydellä. Tämä pätee myöskin kodin ja arjen ekologisoimista koskevissa kysymyksissä.
    No, tämä nyt on vain minun kaukaa katselevan huomiointi, mutta kyllä noita avuttomia avustavia treenareitakin alkaa olla Suomessakin jo liikaa jos minkälaisen humpuukitoiminnan neuvomiseen. Mutta joidenkin mielestä tämäkin homma, ilman varsinaista ammattitaitoakin, on sitä luovuutta ja yritteliäisyyttä …jolle ei saisi laittaa mitään esteitä. Maailmanmeno on todella menossa huolestuttavaan suuntaan, Eikä pelkästään ilmastomuutoksen takia …

    Susien tappamiseenkin Suomessa ollaan jo keksimässsä mitä kummallisempia ja nyt aivan naurettaviakin keinoja. Ikäänkuin muutaman sadan suden olemassaolo olisi yhtä suuri uhka maalle kuin vaikkapa ydinvoimalat, joiden turvallisuudesta ei ole varmuutta. Susista on tehty pakolaisia, joita jahdataan innolla milloin minkäkin ihmisten pelon ja hysterian takia. Nyt on kuulemma keksitty taas uusi syy tappaa susia, kun riistaeläimiksi luokiteltujen susien ( ? ) nk.kannanhoidollinen metsästys ei sekään varsinkaan sutta vihaaville metsästäjille riitä! Susipakolaisia aiotaan nyt alkaa metsästämään ns. ”sosiaaliperusteisten ” kaatolupien avulla!! Aivan uskomattoman raukkamainen idea ! Näilläkin lisäluvilla uskotaan voitavan vähentää susien laitonta tappamista! Tämä on vain luonnonsuojelijoiden silmille heitettyä sumutusta! Näinhän uskoteltiin ”kannanhoidollisella ” susien lahtaamisellakin tehtävän, vaan se ei onnistunutkaan. Nyt sitten keksitään uusien harhautusnimikkeiden alle kätkettyä väkivaltaa luontoa kohtaan. Kunnes Suomessa ei ole enää yhtään sutta jäljellä. Sitten etsitâän jostain ”vihreää treenaajaa ” selittämään, että miten tähän on päädytty…ja neuvomaan susien maahantuontia sieltäpäin maailmaa, jossa niitâ ei vihata nin raivokkaasti kuin Suomessa, jossa vihapuheet ja teot bmuutenkin kukoistavat…sen vapauden nimissä.Roskakulttuurin pyörteissä elävä Suomi ( slusheineen sun muineen ) ei enää osaa elää luonon kanssa sopusoinnussa, vaikka suuri luita treenareita on sille yrittänyt opettaa luontosuhdetta ja sen tärkeyttä…!Suden suojelussa vihreätkâän ”treenarit” eivät ole uskaltaneet tai ehtineet juosta neuvomaan niin nopeasti kuin olisi tarvittu!

Kommentointi on suljettu.

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!