Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee keskiviikkona 27.4.2016 Hämeentien liikennesuunnitelmaa.
Suunnitelman mukaan Hämeentielle rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet sekä parannetaan bussi- ja raitioliikenteen edellytyksiä. Muutoksen myötä henkilöautoliikenteen läpiajo kielletään Hakaniemen torin ja Helsinginkadun välisellä osuudella.
Suunnitelman toteuttaminen maksaa yhteensä noin 14,1 miljoonaa euroa.
Suunnitelman toteuttaminen on järkevää ja tulen äänestämään kaupunginvaltuustossa sen puolesta.
Käytännössä joukkoliikenne nopeutuu ja kustannukset laskevat, pyöräilyolosuhteet Hämeentiellä paranevat dramaattisesti ja kadusta tulee ylipäätään miellyttävämpi. Vaikka henkilöautoliikenteen läpiajo kielletään, ei muutos aiheuta edes autoilulle merkittävää haittaa.
Ohessa vielä Helsingin Polkupyöräilijöiden keräämää faktaa Hämeentien liikennesuunnitelmasta:
Joukkoliikenne:
– Joukkoliikenne nopeutuu merkittävästi. Ratikat 2-3 minuuttia, bussit minuutin.
– Joukkoliikenteen kustannukset laskevat ainakin 500 000 vuodessa, luultavasti yli miljoonan, kun liikenne nopeutuu.
– Vaihtomahdollisuudet bussien ja metron välissä Kurvissa paranevat jonkin verran. Toisaalta osa metrosisäänkäynneistä poistuu.
Henkilöautoilu:
– Henkilöautolla saa ajaa kaikkiin kadun varren kiinteistöihin. Ainoastaan läpiajo kielletään.
– Henkilöautoliikenteen matkat pidentyvät keskimäärin 28 sekuntia, mikä on vähäinen haitta verrattuna hyötyihin.
– Sörnäisten rantatien liikennemäärä kasvaa, mutta pysyy silti pienempänä kuin mitä se oli 2000-luvun alussa. Merkittäviä ruuhkia ei siis tule.
Huoltoliikenne:
– Huoltoajo pääsee kaikkien liikkeiden luokse.
– Lisätään lastauspaikkoja, joihin sopii 12 metrin ajoneuvo.
Pyöräily:
– Pyörätiet ovat Kööpenhaminan tyyppiset ns. kolmitasopyörätiet, jotka on eroteltu reunakivellä sekä bussikaistasta että jalkakäytävästä
– Hämeentie olisi simuloinneissa yksi merkittävimpiä pyöräväyliä Helsingissä, jos siellä olisi laadukkaat pyörätiet.
– Nykyisellään Hämeentie on vaarallinen pyöräilijöille, eivätkä monet uskalla ajaa bussikaistalla.
Kävely:
– Kadunvarresta tulee miellyttävämpi, kun liikenne vähenee. Hämeentie voi lunastaa potentiaalinsa Kallion pääkatuna.
– Suurimmalla osalla matkaa jalkakäytävät levenevät.
Kannatus:
– Suunnitelman tueksi on kerätty kuntalaisaloite, jonka on allekirjoittanut 12 000 helsinkiläistä.
– Suuri osa kadun varren yrittäjistä kannattaa liikennesuunnitelmaa tukevaa kuntalaisaloitetta, mukaan lukien halli- ja torikauppiaiden yhdistys. Koko kannattajalista tässä: http://hameentie.fi/tietoa-kampanjasta/
Muuta:
– Hämeentien liikennesuunnitelma maksaa itsensä takaisin kaupungille suorina säästöinä, toisin kuin juuri mikään muu liikennehanke.
– Ratikkakiskot pitää lähitulevaisuudessa joka tapauksessa uusia. Suunnitelmassa niiden paikka muuttuu, ja siksi ratkaisu on syytä tehdä nyt eikä lykätä sitä.
***