Minulla oli tiistaina 16.6.2015 suuri ilo ja kunnia osallistua satojen muiden kutsuvieraiden kanssa Kehärata-juhlaan.
Pääsimme matkustamaan kautta aikain ensimmäisellä matkustajajunalla Rautatieasemalta kehärataa pitkin Aviapoliksen asemalle. Itselläni oli junassa mukana myös polkupyörä. Hyvin kulki.
Matkustajaliikenteelle Kehärata avautuu 1.7.2015. Ensimmäinen I-juna lähtee liikkeelle klo 3.59 päärautatieasemalta.
Kehärata on noin 18 kilometriä pitkä ja alittaa Helsinki-Vantaan lentokentän kahdeksan kilometrin mittaisessa tunnelissa. Rata yhdistää Vantaankoskenradan ja pääradan sekä avaa raideyhteyden Helsingin keskustan, Helsinki-Vantaan lentoaseman ja muun Suomen välille.
Arvion mukaan junissa tehdään päivittäin noin 150 000 matkaa. Matka-aika lentoasemalle keskustasta tulee olemaan noin puolituntia. Rakennustyöt alkoivat vuonna 2009. Kustannukset ovat olleet yhteensä 738 miljoonaa euroa.
Hienoa, että joukkoliikennettä edistetään. Vaikka onhan se samalla vähän hassua, että nyt lentokentällä pääsee ekologisesti. Ilmasto kiittää.
Seuraavaksi jäädään odottamaan Länsimetroa ja Pisararataa. Ja olisihan se toki upeaa saada massiivisia investointeja myös kävelyyn ja pyöräilyyn.