Vauvan hoito-opas: Vauvat ja polkupyöräily

Vauvan kanssa pyöräily Kevät ja pyöräilykausi on täällä! Miten lähteä liikkeelle pyörällä vauvan kanssa?

Tähän kysymykseen antaa vastauksen mm. Vauva-lehden välissä jaettu Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vauvan hoito-opas.

Ihmettelin blogissani pari vuotta sitten sitä, että oppaassa oli omistettu oma osuutensa vauvan kanssa autoilulle, mutta ei sanaakaan vauvan kanssa polkupyöräilystä.

Kirjoitukseni johti siihen, että sain pyynnön kirjoittaa seuraavaan painokseen oman osionsa vauvan kanssa pyöräilystä. Tänä vuonna tämä kirjoittamani ohjeistus oli oppaassa jo toista kertaa.

Näin huomattava joukko pienten lasten vanhempia saa tietoa siitä, miten vauvan kanssa voi lähteä liikkeelle pyörällä.

Kevät tulee ja uusi pyöräilykausi on taas alussa. Alla kirjoittamani teksti kokonaisuudessaan.

Innostavia pyöräilykelejä vauvan kanssa tai ilman!

* * *

Vauvan hoito-opas: Vauvat ja polkupyöräily

Monet vanhemmat haluavat liikkua vauvan ja lapsen kanssa polkupyörällä. Onko vauvan kanssa pyöräily mahdollista, ja mitä tulisi ottaa huomioon?

Pyöräily on usein nopein, ekologisin ja turvallisin tapa päästä paikasta toiseen myös vauvan kanssa. Samalla tulee pidettyä yllä omaa fyysistä kuntoa.

Ratkaisuja vauvan kanssa pyöräilyyn on monia. Yleisin tapa on hankkia pyörään asennettava lastenistuin. Toinen vaihtoehto on kuljettaa vauvaa tai lasta pyöräperäkärryssä tai hankkia esimerkiksi niin sanottu laatikkopyörä.

Lasten istuinta valittaessa kannattaa varmistaa, että sen saa kiinnitettyä kunnolla omaan polkupyöräänsä. Lisäksi on hyvä huomioida, että turvamerkinnät ovat asianmukaiset sekä turvavyöt ja säädettävyys mahdollisimman hyviä. Lastenistuinta käytettäessä pyörässä pitää olla tukeva seisontatuki.

Pyöräperäkärry on turvallinen ja sitä on helppo käyttää mallista riippuen myös talvisin. Pyöräperäkärryssä vauva on suojassa viimalta ja siihen voi kiinnittää lämpöpussin. Useimmissa lasten pyöräperäkärryissä on paikka kahdelle lapselle ja mukaan mahtuu myös tavaraa. Joitain pyöräperäkärryjä voi käyttää myös lastenvaunuina, juoksurattaina tai jopa rekenä suksien kanssa. Peräkärryn käyttäminen vaunuina mahdollistaa esimerkiksi sen, että toinen vanhempi voi viedä lapset pyörällä ja toinen hakea julkisilla kulkuneuvoilla.

Laatikkopyörässä on yleensä pyörän etuosassa kuljettajan edessä iso säilytystila (laatikko), johon lapsen (ja muita tavaroita) voi laittaa. Laatikkopyöriä on kaksi- tai kolmipyöräisinä. Monissa laatikkopyörissä on myös laatikkoa peittävä katos, joka suojaa sateelta ja tuulelta. Laatikkopyörää hankkiessa kannattaa varmistaa, että turvaistuimen ja turvavöiden asentaminen on mahdollista.

Lasten istuimessa, peräkärryssä tai laatikkopyörässä vauvaa tai lasta kuljettaessa on hyvä muistaa kypärä. Myös vanhemmilla.

Vauvaa voi kuljettaa turvallisesti lastenistuimessa ja peräkärryssä siinä vaiheessa, kun hän osaa istua ja hänen päähänsä voi laittaa kypärän, yleensä noin puolen vuoden ikäisenä. Laatikkopyörään saa kuitenkin kiinni turvaistuimen tai -kaukalon, joten siinä pienenkin vauvan kuljettaminen on mahdollista.

Ylipäätään vauvan ja lapsen kanssa pyöräillessä on hyvä hankkia sellaiset varusteet, joita voi säätää vauvan koon mukaan.

Ennen pidemmille matkoille lähtemistä on hyvä totutella lyhyillä matkoilla. Muista erityisesti rauhallinen ja ennustettava ajotapa, valot sekä suuntamerkit!

Laatikkopyöristä ja pyöräperäkärryistä löytyy tietoa osoitteesta www.tavarafillari.fi

Innostavia pyöräilykelejä toivotellen

Leo Stranius

Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.