Joukkoliikenteeseen Tallinnan malli

Leo-Stranius-kasvokuvaOheinen kirjoitukseni julkaistiin tällä viikolla Kirkko & Kaupunki -lehdessä.

”Usein on esitetty, että maksuton joukkoliikenne tekisi siitä jotenkin vähemmän arvokasta tai houkuttelevaa. Tähän väitteeseen en usko. Mitä pitäisi ajatella maksuttomasta perusopetuksesta tai kirjastopalveluista? Näitä arvostetaan maailmalla laajasti.”

”Parasta olisi, jos Helsingissä toteutettaisiin maksuttoman joukkoliikenteen kokeilu. Tämä voisi kestää vuoden. Kokeilun päätteeksi voitaisiin järjestää esimerkiksi kunnallinen kansanäänestys käytännön mahdollisesta jatkamisesta.”

* * *

Joukkoliikenteeseen Tallinnan malli

Tallinnassa on käytössä maksuton joukkoliikenne. Voisiko sama olla mahdollista Helsingissä?

Arvioiden mukaan joukkoliikenteen maksuttomuus lisäisi matkoja Helsingissä noin kolmanneksella. Tämä olisi tehokas keino yksityisautoilun haittojen vähentämiseksi yhdessä ruuhkamaksujen kanssa. Yksityisautoilun vähenemisen seurauksena liikenteen tuottamat hiilidioksidipäästöt alenisivat Helsingissä arvioiden mukaan noin kymmenen prosenttia.

Tallinnassa etenkin työssäkäyvät miehet ovat löytäneet joukkoliikenteen. Yksityisautoilu on vähentynyt yhdeksän prosenttia ja keskustassa yksityisautojen määrä on vähentynyt 15 prosenttia. Jos saisimme aikaan vastaavan kehityksen Helsingissä, lisäisi se merkittävästi kaupunkimme viihtyvyyttä.

Käyttäjälleen maksuton joukkoliikenne ei tietenkään ole ilmaista. Kustannuksia syntyy eli jostain täytyy löytää maksaja. Käytännössä ilmainen joukkoliikenne maksettaisiin yhteisistä varoista.

Maksuttoman joukkoliikenteen vuosittaiset kustannukset olisivat Helsingissä noin 140 miljoonaa euroa. Tämä olisi kerättävissä vajaan puolentoista prosentin veroprosentin nostolla. Vaihtoehtoisesti summa saataisiin kasaan myös ruuhkamaksuilla. Kysymys on siitä, miten kaupunkiamme haluamme kehittää ja mitä haluamme siitä maksaa.

Usein on esitetty, että maksuton joukkoliikenne tekisi siitä jotenkin vähemmän arvokasta tai houkuttelevaa. Tähän väitteeseen en usko. Mitä pitäisi ajatella maksuttomasta perusopetuksesta tai kirjastopalveluista? Näitä arvostetaan maailmalla laajasti.

Maksuton joukkoliikenne olisi Helsingille vetovoimatekijä. Maksuton joukkoliikenne olisi siistiä, jotain ainutlaatuista. Lisääntyvä joukkoliikenne lisäisi samalla myös turvallisuutta, vähentäisi onnettomuuksia ja melua sekä parantaisi muun välttämättömän liikenteen sujuvuutta.

Parasta olisi, jos Helsingissä toteutettaisiin maksuttoman joukkoliikenteen kokeilu. Tämä voisi kestää vuoden. Kokeilun päätteeksi voitaisiin järjestää esimerkiksi kunnallinen kansanäänestys käytännön mahdollisesta jatkamisesta.

Leo Stranius
leo.stranius@iki.fi
Kirjoittaja on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja, Helsingin kaupunginvaltuutettu ja ympäristöbloggaaja.

2 kommenttia artikkeliin ”Joukkoliikenteeseen Tallinnan malli”

  1. Kaunis ajatus, mutta joukkoliikenteen pitäisi ensin olla sillä tasolla, että se kestäisi tuon kolmanneksen kasvun. Esimerkiksi metron osalta matkustajamäärän lisääntyminen johtaisi ruuhka-aikoina kaaokseen.

  2. Ajattele nyt edes hetki. Ajaako joku todella omalla autolla siksi, että joukkoliikenne maksaa? No ei tietenkään. Maksuton joukkoiikenne lisäisi matkoja, mutta vain kävelyn tai pyöräilyn kustannuksella.

Kommentointi on suljettu.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”