Oheinen kirjoitukseni julkaistiin tällä viikolla Kirkko & Kaupunki -lehdessä.
”Usein on esitetty, että maksuton joukkoliikenne tekisi siitä jotenkin vähemmän arvokasta tai houkuttelevaa. Tähän väitteeseen en usko. Mitä pitäisi ajatella maksuttomasta perusopetuksesta tai kirjastopalveluista? Näitä arvostetaan maailmalla laajasti.”
”Parasta olisi, jos Helsingissä toteutettaisiin maksuttoman joukkoliikenteen kokeilu. Tämä voisi kestää vuoden. Kokeilun päätteeksi voitaisiin järjestää esimerkiksi kunnallinen kansanäänestys käytännön mahdollisesta jatkamisesta.”
* * *
Joukkoliikenteeseen Tallinnan malli
Tallinnassa on käytössä maksuton joukkoliikenne. Voisiko sama olla mahdollista Helsingissä?
Arvioiden mukaan joukkoliikenteen maksuttomuus lisäisi matkoja Helsingissä noin kolmanneksella. Tämä olisi tehokas keino yksityisautoilun haittojen vähentämiseksi yhdessä ruuhkamaksujen kanssa. Yksityisautoilun vähenemisen seurauksena liikenteen tuottamat hiilidioksidipäästöt alenisivat Helsingissä arvioiden mukaan noin kymmenen prosenttia.
Tallinnassa etenkin työssäkäyvät miehet ovat löytäneet joukkoliikenteen. Yksityisautoilu on vähentynyt yhdeksän prosenttia ja keskustassa yksityisautojen määrä on vähentynyt 15 prosenttia. Jos saisimme aikaan vastaavan kehityksen Helsingissä, lisäisi se merkittävästi kaupunkimme viihtyvyyttä.
Käyttäjälleen maksuton joukkoliikenne ei tietenkään ole ilmaista. Kustannuksia syntyy eli jostain täytyy löytää maksaja. Käytännössä ilmainen joukkoliikenne maksettaisiin yhteisistä varoista.
Maksuttoman joukkoliikenteen vuosittaiset kustannukset olisivat Helsingissä noin 140 miljoonaa euroa. Tämä olisi kerättävissä vajaan puolentoista prosentin veroprosentin nostolla. Vaihtoehtoisesti summa saataisiin kasaan myös ruuhkamaksuilla. Kysymys on siitä, miten kaupunkiamme haluamme kehittää ja mitä haluamme siitä maksaa.
Usein on esitetty, että maksuton joukkoliikenne tekisi siitä jotenkin vähemmän arvokasta tai houkuttelevaa. Tähän väitteeseen en usko. Mitä pitäisi ajatella maksuttomasta perusopetuksesta tai kirjastopalveluista? Näitä arvostetaan maailmalla laajasti.
Maksuton joukkoliikenne olisi Helsingille vetovoimatekijä. Maksuton joukkoliikenne olisi siistiä, jotain ainutlaatuista. Lisääntyvä joukkoliikenne lisäisi samalla myös turvallisuutta, vähentäisi onnettomuuksia ja melua sekä parantaisi muun välttämättömän liikenteen sujuvuutta.
Parasta olisi, jos Helsingissä toteutettaisiin maksuttoman joukkoliikenteen kokeilu. Tämä voisi kestää vuoden. Kokeilun päätteeksi voitaisiin järjestää esimerkiksi kunnallinen kansanäänestys käytännön mahdollisesta jatkamisesta.
Leo Stranius
leo.stranius@iki.fi
Kirjoittaja on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja, Helsingin kaupunginvaltuutettu ja ympäristöbloggaaja.
Kaunis ajatus, mutta joukkoliikenteen pitäisi ensin olla sillä tasolla, että se kestäisi tuon kolmanneksen kasvun. Esimerkiksi metron osalta matkustajamäärän lisääntyminen johtaisi ruuhka-aikoina kaaokseen.
Ajattele nyt edes hetki. Ajaako joku todella omalla autolla siksi, että joukkoliikenne maksaa? No ei tietenkään. Maksuton joukkoiikenne lisäisi matkoja, mutta vain kävelyn tai pyöräilyn kustannuksella.