Kirkko & Kaupunki -kolumni: Parempaa varhaiskasvatusta

Oheinen kolumnini varhaiskasvatuksesta ja päivähoidon resursseista julkaisitiin tällä viikolla Kirkko&Kaupunki -lehdessä.

Parempaa varhaiskasvatusta

Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta antaa paljon.

Silloin kun omalla kohdallani petti kaikki muu ja jouduimme isäni kanssa asunnottomiksi, nappasi hyvinvointivaltion turvaverkko kiinni ja tarjosi ensin asuntolan ja sen jälkeen kaupungin vuokra-asunnon.

Myös kahden pienen lapsen isänä olen päässyt nauttimaan hyvinvointiyhteiskunnasta. Neuvolapalvelut ovat mykistävän hienoja. Pieni vauvamme pääsee tarvittaessa samalla viikolla erikoislääkärin vastaanotolle.

Päivähoito on viimeisin palvelu, jota olemme perheenä hyödyntäneet. Päivähoito ei ole ainoastaan edistänyt lukemattomien lasten kasvua ja kehitystä, vaan sillä on ollut myös iso merkitys naisten työssäkäynnille ja sitä kautta tasa-arvolle.

Huolestuttavaa on kuitenkin se, että lasten oikeuksia hyvään ja turvalliseen päivähoitoon rikotaan nykyisen lainsäädännön puitteissa. Usein ongelmat liittyvät henkilökunnan mitoitukseen.

Ystäväni kertoi, että hänen lapsensa päiväkodissa 27 lapsella on vain kolme hoitajaa. Lain mukaan 3–6-vuotiaita lapsia saa olla seitsemän yhtä aikuista kohti. Toinen kertoi, että päiväkodin pihalla yksi hoitaja valvoi 22 lasta hänen hakiessaan lasta kotiin.

Ongelma on yleisesti tiedossa. Tehyn ja Suomen lastenhoitoalan liiton tekemän kyselyn mukaan 27 prosentilla alan työntekijöistä lasten määrä on ylimitoitettu eikä suhdeluku toteudu.

Tällä hetkellä ei välttämättä pystytä siis varmistamaan edes perusturvallisuutta, puhumattakaan siitä, että löytyisi aikaa järjestää laadukasta varhaiskasvatusta. Päiväkotien henkilökunta on nykyisillä mitoituksilla kohtuuttomien paineiden alla.

Onneksi asialle on tehtävissä jotain. Tulevassa varhaiskasvatuslaissa tulisi kiinnittää huomiota henkilökunnan mitoitukseen, tukkia porsaanreiät ja varmistaa, että lakia noudatetaan jokaisessa kunnassa ja päiväkodissa.

Meidän päättäjien velvollisuus on antaa lapsillemme vähintään se, minkä itsekin saimme. Näin hyvinvointiyhteiskuntamme toimii jatkossakin.

Leo Stranius
leo.stranius@iki.fi
Kirjoittaja on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja, Helsingin kaupunginvaltuutettu ja ympäristöbloggaaja.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja