Tekniikka & Talous Energia-blogi: Maratonneuvottelut alkavat: EU ratkaisee tulevan ilmastosopimuksen kohtalon

Leo_Stranius_180_104792aOheinen kirjoitukseni EU:n ilmastopolitiikasta julkaistiin 17.12.2013 Tekniikka & Talous-lehden Energia-blogissa.

Maratonneuvottelut alkavat: EU ratkaisee tulevan ilmastosopimuksen kohtalon

Kansainväliset ilmastoneuvottelut etenevät tuskastuttavan hitaasti.

Viimeksi Puolassa Varsovassa neuvottelut jumittivat keskeisissä, rahoitusta ja päästövähennyksiä koskevissa kysymyksissä paikallaan.

Parin vuoden päästä Pariisissa pitäisi päästä sopuun kunnianhimoisesta, oikeudenmukaisesta ja laillisesti sitovasti ilmastosopimuksesta. Monilla on varmasti pelkona, että Pariisissa 2015 tapahtuu Kööpenhaminan ilmastokokouksessa 2009 koetun kaltainen mahalasku.

Euroopan unioni valmisteleekin parhaillaan uusia ilmastotavoitteitaan vuodelle 2030. Keskustelua käydään päästövähennystavoitteen lisäksi siitä, tulisiko myös uusiutuvien energialähteiden osuudelle ja energiatehokkuudelle asettaa sitovia tavoitteita.

Joidenkin mielestä pelkkä päästövähennystavoite riittää, ja sen saavuttamista tavoitellaan päästökaupalla. Argumenttina on, että mitä vähemmän ohjauskeinoja on ja mitä teknologianeutraalimpaa politiikkaa harjoitetaan, sen paremmin markkinat toimivat. Päällekkäisestä sääntelystä puhuttaessa unohtuu kuitenkin usein fossiilisten polttoaineiden tuet, joista ihan ensimmäiseksi pitäisi päästä eroon.

Valitettavasti pelkkä päästökauppa ei ole myöskään onnistunut ohjaamaan taloutta vähähiiliseen suuntaan. Päästöoikeuksia on jaettu ilmaiseksi ja liikaa, ja päästöoikeuden hinta on jäänyt liian alhaiseksi mm. talouden laskusuhdanteesta johtuen. Joulukuussa 2013 Euroopan parlamentti päättikin laastaroida nykyistä päästökauppajärjestelmää ja vähentää päästöoikeuksien määrää. Tämä tapahtui jäädyttämällä markkinoilta noin 900 miljoonan tonnin päästöoikeudet jaettavaksi vasta lähempänä vuotta 2020.

Päästöt pudonneet jo 18 prosenttia

EU on joka tapauksessa sitoutunut vähentämään päästöjä 80-95 prosenttia vuoteen 2050 mennessä vuoden 1990 tasosta. Tällä hetkellä päästöt ovat noin 18 prosenttia alhaisemmalla tasolla kuin vuonna 1990. Päästöjen vähennys on ollut osittain mahdollista vain siitä syystä, että päästökaupan rinnalla on ollut sitova tavoite uusiutuvien energialähteiden lisäämiseksi. On selvää, että pidemmän tähtäimen tavoitteet vaativat tuekseen monia ohjauskeinoja ja välitavoitteita.

Ennakkotietojen mukaan EU on valmistellut vuodelle 2030 vaatimatonta 40 prosentin päästövähennystavoitetta. Todellisuudessa kunnianhimon pitäisi olla jossain 55-60 prosentin tuntumassa. Kaiken lisäksi nykyiseltä epäonnistuneelta päästömarkkinakaudelta on siirtymässä niin paljon ylijäämäkiintiöitä, että ne heikentävät merkittävästi vuoden 2030 tavoitetta. Mahdollinen 40 prosentin päästövähennystavoite vuodelle 2030 olisi lähes sama, mihin ollaan jo nyt menossa ilman uusia toimia. Tällä kehityksellä ei päästä vuonna 2050 lähellekään edes 80 prosentin päästövähennyksiä.

Jokainen tietää, että esimerkiksi maratonia ei juosta harjoittelematta.

Tavoitteeseen pääseminen edellyttää välitavoitteita ja harjoitusohjelman kurinalaista noudattamista. Hyvä harjoitteluohjelma taas koostuu kilometritavoitteiden lisäksi lihaskuntoharjoitteiden, muun liikunnan, venyttelyn ja hyvän ravinnon kokonaisuudesta. Eikä henkistäkään valmistautumista sovi unohtaa.

EU:n päästövähennystavoitteisiin pääseminen on kuin maraton-juoksu sillä erotuksella, että epäonnistumiseen ei ole varaa. Toki maratonistakin voi hyväkuntoinen selvitä harjoittelematta ja valmistautumatta, mutta kannattaako EU:n ottaa ilmastopolitiikan suhteen sitä riskiä.

Vuoden 2050 tavoitteita ei saavuteta fossiilisilla polttoaineilla

Päästövähennystavoitteeseen, aivan kuten mihin tahansa vaativaan tavoitteeseen, pääseminen edellyttää monia samaan suuntaan vaikuttavia toimia. Kolme tai kaksi sitovaa tavoitetta on kustannustehokkaampaa kuin pelkkä päästötavoite. Asettamalla sitovat tavoitteet energiansäästölle ja uusiutuvien energialähteiden käytölle luomme samalla myös työllisyyttä, parannamme energiaomavaraisuutta ja vähennämme monia muita ympäristöongelmia, kuten hiukkaspäästöjä, päästövähennystavoitteiden edistämisen lisäksi. Sitova päästövähennystavoite voidaan sovittaa niin, kuten aiemminkin, että se on linjassa uusiutuvien tavoitteen kanssa.

Näin voidaan päättää, halutaanko päästökaupalla vielä lisää päästövähennyksiä niiden lisäksi, jotka uusiutuvia lisäämällä tulevat.

Pelkkä päästövähennystavoite saattaisi houkutella esimerkiksi korvaamaan kivihiiltä vain maakaasulla, joka lyhyellä tähtäimellä toki vähentää päästöjä. On kuitenkin katsottava samalla pidemmälle. Vuoden 2050 päästövähennystavoitetta ei toteuteta maakaasulla tai millään muulla fossiilisella polttoaineella. Pidemmän tähtäimen päästövähennystavoite kannattaa rakentaa energiansäästön ja uusiutuvien energialähteiden varaan. Tästä syystä myöskään EU:n ilmasto- ja energiapolitiikka ei voi olla teknologianeutraalia. Tulevaisuus on aurinkoenergian, tuulivoiman sekä kestävyyskriteerit täyttävän vesivoiman ja bioenergian.

Öljyhiekka, liuskekaasu ja öljyliuske eivät tule kyseeseen tilanteessa, jossa meidän on joka tapauksessa jätettävä suurin osa jo nyt tunnetuista ja energiayhtiöiden hallussa olevista fossiilisista polttoaineista käyttämättä. Ongelmana kun ei ole se, että öljy tai fossiiliset polttoaineet uhkaisivat loppua. Ongelma on se, että niitä, erityisesti kivihiiltä, on aivan liikaa, ja että meidän pitää löytää keino estää öljy- ja energiayhtiöitä käyttämästä edes nykyisiä omistuksessaan olevia fossiilisia polttoainevarantoja.

Kansainvälisiin ilmastoneuvotteluihin on turha lähteä ilman uutta neuvotteluvaraa. Seuraavassa ilmastoneuvotteluiden osapuolikokouksessa Perussa 2014 EU:n tulisi esittää avauksia esimerkiksi ilmastonmuutoksen haittojen ja menetysten korvaamiseksi ilmastonmuutoksesta eniten kärsiville maille.

Nykyiset sitoumukset eivät riitä ilmastokriisin pysäyttämiseen eivätkä muiden maiden mukaan saamiseksi. Mikäli EU pystyy kuitenkin asettamaan omat vuoden 2030 tavoitteensa kohdilleen ja luomaan tavoitteeseen pääsemiseksi uskottavan suunnitelman eli harjoitusohjelman, joka pitää sisällään monipuolisen keinovalikoiman, on muiden sen jälkeen vaikea jäädä kotisohvalle katsomaan televisiota. Ennen vuoden vaihdetta voi vielä hetken lomailla ja palautua. Maratonjuoksuun valmistautuminen alkaa heti tammikuussa.

Leo Stranius on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja ja ympäristöbloggaaja. Hänen ajatuksiaan voi seurata osoitteesta www.leostranius.fi

3 kommenttia artikkeliin ”Tekniikka & Talous Energia-blogi: Maratonneuvottelut alkavat: EU ratkaisee tulevan ilmastosopimuksen kohtalon”

  1. Itseltä ainakin alkaa mennä usko siihen, että kasvamalla, olkoonkin se sitten vihreää kasvua, tästä mihinkään ihmeempään tulokseen päästäisiin. Yksinkertaisesti yhtälö, jossa väestö kasvaa väkisin vähintään 9-10 miljardiin (vuonna 2024 jo 8 miljardia) hyvinkin nopeasti ja elintasoa nostetaan tarpeettoman korkeaksi, ei tule toimimaan. Itse jos olisin päättämässä, niin ensin panostaisin ihmisten asemaan ja vähemmän miettisin teknologisia askeleita, ihan siitä syystä, että liika on liikaa, vaikka olisivatkin entiseen nähden kehitystä oikeaan suuntaan. Keskittymällä energiantuotannon hiilidioksidiin unohtaa monta muuta asiaa, jotka ovat tuhoisia ja nopeampia vaikutuksiltaan, vaikka ovatkin yhteydessä myös energiantuotantoon. Suurin osa ilmastopuheestakin on vain energiantuotantoa, eikä maankäyttö, liikenne, ravinto tai ylipäätään se, miksi energiaa kulutetaan niin paljon saa sijaa. Ydinvoimalobby, joka näyttää politiikassa uskovan loputtomaan kasvuun, unohtaa sen, että suurin osa taloudellisesta toiminnasta tarvitsee öljyä, tai sitä korvaavaa notkeaa uusiutuvaa, aina ruuantuotannosta lähtien, eikä sen korvaaminen sähköllä onnistu. Ja vaikka onnistuisi, niin kulutus on silti kestämättömällä tasolla. Samalla unohtavat sen kuka oikeastaan haluaa, ettei fossiilisista haluta siirtyä nopeasti pois ja kehittää korvaavia. Menee sitten kyllä vihreilläkin mittakaavat sekaisin, kun lentoliikennettä lisätään valtion voimin ilman näkyvää vastarintaa, mutta lähimetsien rakentaminen perustellaan ratikoilla. Tai sähköauton markkinointi ekotekona.

    Itse pitäisin ykkösasiana syntyvyyden laskua köyhissä maissa ja meillä rikkaissa sitten kulutuksen laskua ja sen ympäristövaikutusten rajua leikkaamista, joka ei vielä minusta tarvitse tarkoittaa mitään äärimmäistä asketismia, kunhan ihmiset vain selvittävät onko vihreänä markkinoitu aidosti kestävää ja ostavat sitäkin vain tarpeeksi. Auton ja teollisen lihansyönnin välttäminen tekisi jo valtavan eron sukupolvien välillä. Taloudenhan ei tarvitse kasvaa, jos ihmiset pitävät omasta taloudestaan huolta ja tyytyvät elintasoon, joka on kestävä ympäristön ja heidän oman talouden kannalta. Ei vain onnistu, jos poliitikot lähtevät siitä, että kaikki haluavat nostaa omaa elintasoaan välittämättä muusta.

    Tehokkaimmat keinot syntyvyyden laskuun lienee tyttöjen pitäminen koulussa, naisten aseman parantaminen kaikin tavoin ja se, että he ottavat perheissä ja kulttuureissa sen aseman, että voivat vedota iltaisin päänsärkyyn. Ei siis ihan eugeniikkaa, vaikka yleensä syntyvyyden hallinta sellaiseksi leimataan. Tämä asia vain ei tule oikein koskaan kerrottua ympäristöasioiden kannalta, joka toisi ehkä lisää uskottavuutta kehitysyhteistyölle, johon laitettuja panoksia pitäisi noista syistä rajusti kasvattaa. Ei se talouskaan lähde sitten kasvamaan, jos väestönkasvu ei ole hallittua ja mikään muukaan ei oikein kehity eteenpäin. Kun sitten on taitettu pahimmat köyhyyden ongelmat ja saatu syntyvyys alas, siten että synnyttäjät saavat päättää montako ja milloin jos ollenkaan, niin sitten tulee vaikein kohta, jossa pitäisi pysäyttää talous kestävälle tasolle, joka ei länsimaissa ole onnistunut.

    Tässä kohtaa sitten pitäisi kaikin tavoin pitää taloudellinen eriarvoisuus pienenä, jotta mitään turhaa ihmisten välistä kilpailua velkavetoisine kulutusjuhlineen ei pääsisi syntymään. Nyt jos katsoo Suomen tilannetta, niin pahoin pelkään, että turha velkaantuminen ja kuluttaminen vain lisääntyy, varsinkin sitten kun leikataan lisää vajeita pois. Tässä kohtaa tärkeintä olisi mennä symbolisten asioiden taakse politiikan ytimeen, jossa eriarvoisuutta tehtaillaan. Miten saada kehittyvätkään uskomaan, että ylimääräinen hyvä onkin paha, kun ei se täälläkään montaa näytä kiinnostavan, vaikka tutkitut vaikutukset terveyteen tai talouteen heille selvittäisi. Ainoa mikä synnyttää poliittista intoa on näköjään autoverotus, eli olemme jo USA:n tilanteessa, jossa äänet saa lupaamalla halpaa bensaa.

    Kaikkeen tähän liittyy sitten vielä tuo kapitalismin kirous, jossa ihmisiltä yksityistetään omavaraisuus väkivalloin pois, eikä edes EU ole tässä mikään puhdas pulmunen. Sama kirous tekee pelkästä markkinavetoisesta kehitystyöstä lopulta omaan jalkaan ampumista, kun jossain vaiheessa kapitalismi pettää lupauksensa paremmasta huomisesta rajojen tullessa vastaan. Vaikka urbanisoituminen leikkaakin syntyvyyttä, niin ihmisten karkottaminen slummeihin ei ole urbanisoitumista. Sitten ihmetellään miksi ihmiset haluavat maksaa kalliisti siitä, että yrittävät esimerkiksi Välimeren yli mitä ihmeellisimmin virityksin. Jos väkivaltaa haluaa tuomita, niin tuomitsee vaikka eurooppalaiset kalastuslaivastot, jotka ryöstävät kalakannat muualla, vaikka särkeä riittäisi täälläkin. Tai ihan sitten suomalaiset firmat puuplantaaseineen, joiden tieltä ihmiset siirretään pois.

    Kolmas aihe onkin sitten se, mitä tapahtuu muulle luonnolle. Miten saada joku välittämään siitä, että lajeja menee sukupuuttoon, kun ihmiset opetetaan näkemään luonto vain rahana? Kallio sepelinä, puut karsittuina pinoissa, joet padottuina…Eikä edes se näytä herättävän huolta, että ihmisten on pakko ymmärtää, että kun jotakin kantaa kuluttaa joka vuosi liikaa, niin jonain vuonna se ihan oikeasti romahtaa siten, että vain vahvimmat saavat siitä osansa, kuten käy teollisten kalastuslaivastojen tyhjentäessä maailman meriä kaukana kotoaan muiden rannoilla. Tai milloin viimeksi on puhuttu julkisuudessa yleisestä saastumisesta kunnolla, tai siitä, että käytetään myrkkyjä jotka leviävät ilmassa niin, että ne mitataan jääkarhujen verestä tuhansien kilometrien päässä. Tuo luontosuhde on ainakin itselleni se suurin ristiriita Suomessa, koska kun itse menen koskemattomaan luontoon, niin siellä ei tarvitse miettiä onko yksittäinen teos muiden joukossa kaunis tai merkityksellinen, tai onko kulttuuri toimiva; asioita joita mietin sitten kaupungissa ollessani koko ajan.

  2. Leo Stranius on aivan oikeassa, että fossiilisista meidän tulee päästä eroon, mutta hän ei ole hahmottanut vielä suomalaisen energiamaailman kokonaisuutta.
    Meillähän ei ole mahdollisuutta päästä mataliin päästöarvoihin muuta kautta kuin lopettamalla kaikkinainen polttaminen ja korvaamalla näin menetetty energia sähköenergialla.
    Me emme voi päästöminimiä etsiessämme polttaa myöskään puuta lämmöksi, koska koko energiapuuvaramme me tarvitsemme muutaman kymmenen vuotta liikennepolttoaineina. Sen jälkeen liikennekin hoidetaan sähköenergialla.

    Tämä välttämätön energiamaailman muutos merkitsee sitä, että sähköenergian kulutus kasvaa todella merkittävästi. Vuosisatamme jälkipuoliskolla se voisi olla suuruusluokassa 150-170 TWh, vaikka tekisimme kaikkemme energian säästämiseksi ja energiatehokkuuden lisäämiseksi.

    On aika helppo todeta, että tuollaisiin kulutuslukemiin ei voida päästä nykyisin tiedossa olevilla uusiutuvien käytöllä, vaan tarvitsemme vielä yhden sukupolven verran ydinenergiaa nopeuttamaan tätä päästöttömyyden saavuttamista.

    Päästöminimiin pyrkien

    Pertti Rantala, DI
    Hyvinkää

Kommentointi on suljettu.

Huh. Olen tehnyt seitsemän minuutin lihaskuntotreenin nyt joka ikinen aamu yhteensä 1050 kertaa peräkkäin. 

Tammikuun alussa vuonna 2020 aloitin tekemään seitsemän minuutin lihaskuntotreeniä joka aamu. Tätä aiemmin olin tehnyt jumpan tyypillisesti muutaman kerran viikossa. 

Ehdin tuolloin tehdä lihaskuntotreenin joka aamu yhteensä 1022 päivää putkeen kunnes 19.10.2022 olin kuumeessa (38,5) ja jumppa jäi tekemättä. 

Tämän jälkeen olen taas jatkanut treenin tekemistä automaattisesti ja säännöllisesti. Vasta nyt havahduin miettimään ja laskemaan kuinka monta päivää on kertynyt sitten lokakuun 2022. Huomasin, että päivittäinen putki onkin jo venynyt uuteen ennätykseen. 

Treeniä on tehty kodin lisäksi mm yöjunan hytissä, hotellihuoneissa, ystävien ja sukulaisten luona sekä mökkien pihoilla ja laitureilla. Pääsääntöisesti treeni on tehty kotona olohuoneessa, kuten tänään. Myös niinä päivinä kun olen juossut puolimaratonin, maratonin tai suorittanut täydenmatkan triathlonin tai meditoinut muuten koko päivän. Välillä energisenä ja välillä vähän väsyneenä. 

Yhdistävä tekijä on se, että treeni on tehty aina joka aamu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Sillä saan aina pienen aktivoinnin, lisäbuustin ja energiaa päivään. Onni on myös se, että matkalle ei ole sattunut vakavia sairastumisia tai loukkaantumisia. Muutenhan tämä ei olisi ollut mahdollista. 

Vuosien myötä tästä treenistä on tullut automaattinen tapa. Sellainen rutiini, jossa aika työskentelee puolestasi eikä sinua vastaan. Tarvitsisi nähdä erityistä vaivaa, jotta osaisin enää jättää treenin tekemättä. Pienellä investoinnilla voi tehdä ajan kanssa suuria asioita.
Voiko kirjoja kuunnella tai lukea liikaa? 

Viime vuonna huomasin, että yllättävän harvassa (tieto)kirjassa, joita kuuntelin oli kovin paljon mitään uutta. Tuntui, että vaikka kuuntelin itselleni vieraasta tai uudesta aiheesta kirjoja, toistivat ne samoja kaavoja, esimerkkejä ja tutkimuksia. Ja sama koski vähän romaanejakin. Juonen käänteet ja draaman kaari kävivät vähän turhan tutuiksi. 

Haluaisin kuitenkin kovasti nauttia hyvästä kirjallisuudesta. Tästä syystä mieleeni tuli ajatus, että tänä vuonna kuuntelen aiempina vuosina erityisen hyviksi kirjoiksi listaamiani kirjoja uudestaan. Kävin siis läpi kaikki kuuntelemani kirjat ja poimin sieltä noin 50 teosta. Keväällä kuuntelin nämä kaikki uudestaan. 

Joukossa on paljon hyviä kirjoja! Sellaisia, joita olen kuunnellut useamminkin kuin kaksi kertaa. Jotkut aiemmin hyviltä kuulostaneet kirjat taas eivät enää olleet yhtään niin mielenkiintoisia kuin ensimmäisellä kerralla. Kirjan sisältö kun luonnollisesti puhuttelee eri tavalla eri hetkissä ja elämäntilanteissa. Jos jotain pitää tämän pohjalta suositella, niin tässä on seitsemän kirjaa, jotka itselläni ovat kestäneet useamman kuuntelukerran ja joita kannattaa kuunnella tai lukea vaikka tämän syksyn aikana (jos et jostain syystä ole jo lukenut/kuunnellut näitä)

-Yuval Noah Harari: 21 oppituntia maailman tilasta
-Rutger Bregman: Hyvän historia
-Rutger Bregman: Moraalinen kunnianhimo
-James Clear: Pura rutiinit atomeiksi
-Hans Rosling: Faktojen maailma
-Malcolm Gladwell: Kuka menestyy ja miksi
-Berthold Gunster: Flip

Ehkä hiukan surullisena huomaan, että tähän listalle ei päässyt yhtään romaania, yhtään kotimaista kirjaa eikä yhtään muita kuin miesten kirjoittamia kirjoja.

Toki näiden lisäksi on paljon paperikirjoja ja klassikoita, jotka ovat kestäneet hyvin aikaa ja joita olen lukenut monta kertaa. Tässä esimerkiksi listaus aiemmin 10 merkityksellisestä kirjasta omassa elämässäni: 

https://leostranius.fi/2022/09/10-merkityksellista-kirjaa-elamani-aikana/
Paljonko tekoälyhaku aiheuttaa päästöjä? Googlen mukaan yksi tekstipohjainen tekoälyhaku aiheuttaa noin 0,03 gCO2e päästöt ja vastaavasti yksi ChatGPT-haku aiheuttaa noin 0,04 gCO2e päästöt. Kuvan tuottaminen saattaa kuluttaa jopa 100 kertaa ja viiden sekunnin HD videoklippi lähes 60 000 kertaa enemmän energiaa kuin tekstihaku.

Googlen laskelmasta näyttää kuitenkin puuttuvan mm verkko-operaattorin päästöt, käyttäjän koneen energiankulutus ja erityisen merkittävänä tekijänä tekoälyn koulutukseen käytetty energia. 

Lisäksi on hyvä muistaa, että Googlen ja monien muiden teknologiayhtiöiden alustoilla edelleen jaetaan ilmastonmuutoksen kieltämiseen tai vähättelyyn liittyvää sisältöä ja tarjotaan alustaa fossiiliyhtiöiden mainonnalle. 

Täällä tarkemmin: 
https://leostranius.fi

EDIT: Tässä oleva kuvituskuva on Purkutaidenäyttelystä 2025 Toni Esselin installaatiosta Hostile architecture.
Miksi urheilen niin paljon? Tätä kysymystä olen viime vuosina kysynyt usein itseltäni, kun olen huomannut liikuntamäärieni nousseen yli 15 tuntiin viikossa. Eikö vähempikin riittäisi? Kansalliset liikuntasuositukset kun täyttyisivät jo 2,5 tunnin viikoittaisella liikunnalla. 

Suurin syy suurille treenimäärille on liikunnan tuottama välitön vaikutus hyvinvointiin ja onnellisuuteen sekä siihen, että hyvässä kunnossa jaksaa paremmin tehdä itselle merkityksellisiä asioita. On palkitsevaa kehittää hyviä rutiineja ja tapoja juuri liikunnan kaltaiseen harrastukseen monen muun tekemisen sijaan. Vaikka omia sairastumisia ei tietenkään voi valita tai hallita niin hyvässä kunnossa sairastumisen tai onnettumuuksien riski on tilastollisesti pienempi. Lisäksi olen huomannut, että itselläni on motivoivaa nähdä miten päivittäiset liikuntasuoritukset kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenten myötä. 

Itseäni liikunnassa motivoi välittömän hyvänolon lisäksi erityisesti kertynyt ja kasautuva hyöty. Kun pitää kirjaa päivittäisistä harjoituksista ja liikuntamääristä, huomaa, että esimerkiksi vuosien ja vuosikymmenten myötä niistä kertyy aikamoinen kokonaisuus. Varsinkin loppuvuosi tuntuu itselläni olevan aina vähän ”sadonkorjuujuhlaa” kun erilaiset määrät ja tavoitteet tulevat täyteen. 

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa olin juuri käynyt juoksemassa vuoden 10. puolimaratonin. Olen nyt juossut vuoden 2020-jälkeen joka vuosi vähintään tuon 10 puolikasta ja yhteensä 83 puolimaratonia. Vuodesta 2010 lähtien niitä on kertynyt yhteensä 130. Tai tällä hetkellä olen pyöräillyt tänä vuonna yhteensä noin 5700 kilometriä ja vuodesta 2020 lähtien yhteensä 40 161 km eli juuri sopivasti maapallon ympärysmittaa vastaavan matkan. Tieto näistä kasautuvista tunneista, kilometreistä ja juoksukerroista tekee minut onnelliseksi. Se tuottaa hyvää oloa, aikaa ja terveyttä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kirjoittelin tästä aiheesta vähän enemmän www.leostranius.fi
Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Seuraa minua Instagramissa