Ympäristölautakunta 11 / 25.06.2013

Leo Stranius ja hiilinieluYmpäristölautakunta kokoontui tänään (25.6.2013) kevätkauden viimeiseen kokoukseen

Kokous oli ohi alle tunnissa. Esityslistalla oli kuitenkin muutama kiinnostava asia.

Esimerkiksi Meira Oy:n Vallilassa sijaitsevan kahvipaahtimon ympäristölupaan vaadittiin tarkennuksia. Monet tuntevat paikan sympaattisesta kahvin tuoksusta.

Tämän lisäksi merkittiin tiedoksi selvitys helsinkiläisten asenteista lokkeja ja hanhia kohtaan, annettiin kaupunginhallitukselle lausunto Helsinki-Vantaan lentokentän melusta sekä  keskusteltiin juuri julkaistun selvityksen pohjalta elintarvikehuoneistossa käytettävän jään hygieenisestä laadusta pääkaupunkiseudulla vuonna 2012.

Alla esityslista ja päätökset kokonaisuudessaan.

YMPÄRISTÖJOHTAJA

1 Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

2 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä: http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-06-25_Ylk_11_El/AFAD274F-57E0-44BC-B155-5A9E80ECF518/Ilmoitusasiat.html

3 Vahingonkorvausvaatimus hylätyn broilerinlihaerän hävittämistä koskevassa asiassa

Ympäristölautakunta päätti hylätä PNM-Pan Nordic Meat Oy:n esittämän 2351,65 euron vahingonkorvausvaatimuksen.

4 Ympäristökeskuksen elintarvike-, vesi- ja ympäristönäytteiden tutkimuspalveluiden tilaaminen

Ympäristölautakunta päätti tilata ympäristökeskuksen elintarvike-, vesi- ja ympäristönäytteiden tutkimuspalvelut MetropoliLab Oy:ltä.

YMPÄRISTÖNSUOJELU- JA TUTKIMUSYKSIKKÖ

1 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-06-25_Ylk_11_El/18D78E5F-0BF9-48C3-9F37-3A12017B972D/Ilmoitusasiat.html

2 Lausunnon antaminen Erottajan katuaukion asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12165

Ympäristölautakunta päätti, että lausunnon asiasta antaa ympäristökeskus.

3 Lausunnon antaminen Oulunkylän, Jokiniementie 11:n ja puistoalueen asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12201

Ympäristölautakunta päätti, että lausunnon asiasta antaa ympäristökeskus

4 Lausunnon antaminen Tapulikaupungin Maatullinpuiston eteläosan asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12191

Ympäristölautakunta päätti, että lausunto tuodaan ympäristölautakunnan seuraavaan kokoukseen.

5 Lausunnon antaminen Vuosaarentie 3 asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12188

Ympäristölautakunta päätti, että lausunnon asiasta antaa ympäristökeskus.

6 Lausunto kaupunginhallitukselle Helsinki-Vantaan lentoaseman liikenteen meluntorjunnan toimintasuunnitelmasta

Esityksen mukaan. Lausunto täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-06-25_Ylk_11_El/ECE1C3D8-5592-4A5B-83D8-8BC28310F479/Lausunto_kaupunginhallitukselle_Helsinki-Vantaan_l.html

YMPÄRISTÖVALVONTAYKSIKKÖ

1 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-06-25_Ylk_11_El/B8465958-E7FE-4BC9-A5FC-35539CDE8FD9/Ilmoitusasiat.html

2 Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen hallintopakkopäätös

Ympäristölautakunta päätti merkitä tiedoksi.

Helsingin Jollaksessa asuva henkilö on 23.4.2013 lähettämässään kirjeessä vaatinut Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta (ELY-keskus) kieltämään puolustusvoimien Santahaminan ampuma- ja harjoitusalueella tapahtuvan ampumatoiminnan kokonaan tai rajoittamaan sitä ennen varsinaista ympäristölupapäätöstä. Asiassa on aiemmin annettu Uudenmaan ELY-keskuksen päätökset 20.12.2010 ja 24.4.2012. Vaatimusta on perusteltu toiminnasta aiheutuvilla meluhaitoilla ja pohjavesien suojelulla. ELY-keskus on hylännyt vaatimukset.

3 Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Solvik Holdingsin ympäristölupahakemuksen raukeamisesta

Ympäristölautakunta päätti merkitä tiedoksi Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöksen 29.5.2013, nro 101/2013/1, Solvik Holdingsin ympäristönsuojelulain 35 §:n mukaisen lupahakemuksen raukeamisesta.

4 Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Helsingin kaupungin rakennusviraston ympäristölupahakemuksesta

Ympäristölautakunta päätti merkitä tiedoksi Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöksen 10.6.2013, nro 112/2013/1, joka koski Helsingin kaupungin rakennusviraston ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaista ympäristölupahakemusta muun muassa maa- ja kiviainesten, mineraalisten purkujätemateriaalien ja tuhkapitoisen maa-aineksen välivarastointia ja esikäsittelyä Kivikossa. Lisäksi haettiin toiminnan aloittamista muutoksenhausta huolimatta.

5 Hiekoitussepeli Tiiliruukinpuistossa

Ympäristölautakunta päätti, että Tammisalon Tiiliruukinpuistossa ei ole todettavissa puistoon kulkeutuneesta hiekoitussepelistä aiheutuvaa jätelain 72 §:ssä tarkoitetun roskaamiskiellon rikkomista, joten jätelain 75 §:n mukaista määräystä roskaantuneen alueen siivoamiseksi ei voi antaa.

Edelleen ympäristölautakunta päätti hylätä kuntalaisen vaatimuksen Tiiliruukinpuiston kadunpuoleisen reunan käyttämiseen hiekoitussepelin sekaisen lumen läjitykseen talviaikana perusteettomana.

Lopuksi ympäristölautakunta päätti hylätä kuntalaisen vaatimukset asian tutkimisesta Helsingin kaupungista riippumattoman tahon toimesta sekä asianosaisten rankaisemisesta taloudellista etua tavoittelevasta ja tuottamuksellisesta toiminnasta perusteettomina.

6 Määräyksen antaminen koskien vesihuoltolaitoksen vesi- ja viemäriverkostoon liittymistä

Ympäristölautakunta päätti määrätä ********** liittämään omistamansa talon osoitteessa Viskaalintie vesihuoltolaitoksen vesi- ja viemäriverkostoon 31.12.2013 mennessä tai hakemaan vapautusta liittymisvelvollisuudesta.

7 Meira Oy:n hakemus toistaiseksi voimassaolevan ympäristöluvan lupamääräysten tarkistamiseksi

Meira Oy:n toiminta täyttää ympäristölupamääräysten tarkistamishakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää ympäristönsuojelulain vaatimukset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa maaperän pilaantumista eikä kohtuutonta rasitusta naapureille. (YSL 55 §)

Yksityiskohtaisesti täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-06-25_Ylk_11_El/1C1F1D69-7336-48BA-A450-E0B16CCD99BE/Meira_Oyn_hakemus_toistaiseksi_voimassaolevan_ympa.html

8 Ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto kaupunginhallitukselle Villingin vesiosuuskunnan toiminta-alueen hyväksymisestä

Ympäristölautakunta päätti puoltaa Villingin vesiosuuskunnan ehdotusta toiminta-alueekseen.

YMPÄRISTÖTERVEYSYKSIKKÖ

1 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-06-25_Ylk_11_El/7CB3F643-1AB0-48F9-B482-47BF647FAB97/Ilmoitusasiat.html

2 Elintarvikehuoneistossa käytettävän jään hygieeninen laatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2012

Ympäristölautakunta päätti merkitä tiedoksi julkaisun: Elintarvikehuoneistoissa käytettävän jään hygieeninen laatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2012: http://www.hel.fi/hel2/ymk/julkaisut/2013/julkaisu_12_13_net.pdf

Projektissa tutkittiin 290 näytettä, jotka oli otettu 205 eri elintarvikehuoneistosta. Otetuista näytteistä 245 (85 %) täytti ja 45 (15 %) ei täyttänyt talousvesiasetuksen mikrobiologisia laatuvaatimuksia ja -suosituksia.

3 Helsingin hovioikeuden päätös elintarvikekuljetusyrityksen edustajan elintarvikerikkomustuomiota koskevassa asiassa

Ympäristölautakunta päätti merkitä tiedoksi Helsingin hovioikeuden 4.3.2013 antaman päätöksen (diaarinumero R 12/614) koskien elintarvikekuljetusyrityksen edustajan elintarvikerikkomustuomiota koskevaa valitusta.

PUHEENJOHTAJA

1 Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

YMPÄRISTÖJOHTAJA

5 Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin