Moottorikelkkailu luonnonsuojelualueella

Katselin auringonlaskua luonnonsuojelualueen taake kun horisontin täytti outo meteli. Moottorikelkathan ne sieltä saaren takaa kaahasivat.

Moottorikelkkailu on valitettavasti yleisesti sallittua merkityillä moottorikelkkailureiteillä ja jäällä ellei se aiheuta tarpeetonta häiriötä.

Mitä mieltä olet? Aiheuttaako videossa nähty moottorikelkkailu tarpeetonta häiriötä?

Ympäristöhallinnon sivuilla todetaan seuraavaa:
”Mikäli moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttämisestä maastossa ja moottorikelkkailureiteillä aiheutuu haittaa luonnolle tai muulle ympäristölle, luontaiselinkeinoille, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle edulle taikka yksityiselle edulle, voi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus mainittujen haittojen ehkäisemiseksi tai liikenneturvallisuuden edistämiseksi kieltää niiden käyttämisen tietyllä maa-alueella tai jääpeitteisellä vesialueella taikka rajoittaa sitä.”

Maastoliikennelain mukaan:
”Moottorikäyttöistä ajoneuvoa on maastossa käytettävä siten, että vältetään vahingon ja haitan aiheuttamista luonnolle ja muulle ympäristölle, kiinteistölle ja luontaiselinkeinolle sekä tarpeettoman häiriön aiheuttamista asutukselle ja muulle ympäristölle.”

3 kommenttia artikkeliin ”Moottorikelkkailu luonnonsuojelualueella”

  1. Toi on turhinta hommaa maailmassa ehkä mönkijöiden ja vesiskoottereiden jälkeen. Molemmille laitteille on hyötykäyttönsä. Esim. metsänhoitajille tai poroisännille on varmasti tarvetta noille vehkeille. Mutta tuo sunnuntaipäristely on kyllä ihan sietämättömän turhaa. Bensa on selvästikin liian halpaa ja ilmeisesti luonnonrauhalla ei ole hintaa.

  2. Videon perusteella on mahdotonta sanoa, onko häiriö tarpeetonta.

    Selvää on, että ohi ajavat kelkat aiheuttavat häiriötä ainakin luonnonrauhan kokemiselle, sekä mahdollisesti alueen asukkaille ja eläimistölle. Tästä lienee tutkimuksia.

    Videolla kelkat kulkevat määrätietoisesti yhteen suuntaan. Videopätkän perusteella ei voida sanoa onko kyse matkustamisesta paikasta toiseen, vai päristelystä ympäriinsä. Ensimmäiselle vaihtoehdolle on monin paikoin selvät perusteet, koska mm. moniin saariin ja syrjäisille taloille ei ole talvisaikaan muuta kulkuyhteyttä kuin moottorikelkka tai helikopteri (tai hiihtäminen jos on vähän tavaraa ja paljon aikaa). Tarkempi kannan ottaminen on vaikeaa, koska en tiedä tapahtumapaikasta muuta, kuin että jossain kohti kuvaa on luonnonsuojelualue.

    Luonnonsuojelualueella kelkkailulle olisi mielestäni oltava painavat perusteet. On kuitenkin syytä kysyä kuuluuko saarten välinen vesialue luonnonsuojelualueeseen. Ainakin tuollaisella alueella olisi hyvä olla jonkinlainen nopeusrajoitus. Muutenkin hitaampi ajo kannattaa, sillä se kuluttaa vähemmän polttoainetta ja on turvallisempaa metsän ja asutusalueen lisäksi myös jäällä, jossa puiden sijasta riskinä ovat jään epätasaisuudet ja aukkokohdat.

Kommentointi on suljettu.

Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.