Kunnallisvaalien myötä olen osallistunut Käpylän ja Kumpulan paikallisiin vaalitilaisuuksiin ja paneelikeskusteluihin.
Kumpulan vaalipaneelissa keskustelua herätti erityisesti Vallilanlaakson joukkoliikennekatu, jonka kaupunginvaltuusto lyttäsi viime kesäkuussa.
Asian pitäisi olla loppuunkäsitelty, mutta selvästi löytyy tahoja, jotka haluavat edelleen katua. Myös Helsingin Sanomien vaalikoneessa kysyttiin, mitä hankkeelle pitäisi tehdä.
Itse olen sitä mieltä, että joukkoliikennekatua Vallilanlaakson halki ei kannata rakentaa. Suosittua puistoaluetta ei ole syytä halkaista joukkoliikennekadulla. En pidä myöskään siitä ajatuksesta, että vanhaan ratapohjaan tehtäisiin maisemoitu ratikkareitti.
Pitäisin alueen mieluiten siis sellaisenaan, koska kyse on kulttuurihistoriallisesti tärkeästä virkistyskohteesta alueen asukkaille ja erityisesti lapsiperheille ja ulkoilijoille.
Hanketta on perusteltu sillä, että näin yhteys Pasilasta Kumpulan kampukselle nopeutuisi. Vaikka joukkoliikennekatu rakennettaisiinkin vanhan radan päälle, muuttaisi se käsitykseni mukaan alueen luonnetta merkittävästi. Samalla katu toisi mukanaan vääjäämättä muuta autoliikennettä. Jatkossa haluttaisiin rakentaa ehkä myös Hermannin rantatien jatko Mäkelänkadulle ja Pasilaan, kuten tuolloin kaupunginhallituksen varajäsenenä toiminut Vesa Peipinen kirjoitti.
Toisaalta myös Kalasataman uusi asuinalue tarvitsee joukkoliikenneyhteydet Pasilaan. Vanhaan ratapohjaan voidaan rakentaa keskustassa sijaitsevan pyöräilybaanan kaltainen kävely- ja pyöräilyväylä. Lisäksi Kalasatamasta voisi rakentaa myös metron alueen ali Pasilaan. Silloin metropysäkin voisi tehdä myös esimerkiksi Kätilöopiston kulmalle.
Yleisesti joukkoliikennettä pitää edistää Helsingissä lippujen hintoja laskemalla ja kokeilemalla maksuttomuutta Tallinnan esimerkkiä seuraten. Myös bussien valoetuuksia pitää kehittää.
Asiasta paljon lisää Puistojen puolesta sivulla.