Ekoisi: Unelmien Helsinki

Ekovanhemmuuden näkökulmasta Helsinki ja monet muut kunnat voisivat tehdä aika paljon nykyistä enemmän.

Esimerkiksi olisi kiva jos ympäristöasiat huomioitaisiin vahvemmin jo neuvoloissa, päiväkodeissa ja kouluissa sekä varmistettaisiin, että lapsille on tarpeeksi kaupunkimetsiä, kiipeilypuita ja puhtaita luonnonvesiä.

Ohessa on kahdeksan ajatusta, joilla voitaisiin tukea lapsiperheiden ympäristöystävällistä arkea ainakin Helsingissä.

 

– Neuvoloihin tulisi saada lisää resursseja, jotta vanhemmille voitaisiin tarjota myös ympäristöneuvontaa.
– Päiväkodit pitäisi saada kattavammin mukaan Vihreä lippu ja Luonnossa kotonaan -toimintaan.
– Päiväkoteihin ja kouluihin pitäisi saada lisää terveellistä kausi- ja kasvisruokaa.
– Kaupunkiympäristössä voisi olla enemmän metsiä, kiipeilypuita ja puhtaita luonnonvesiä.
– Turvallisia lähileikkipaikkoja pitäisi olla enemmän ja parkkipaikkoja vähemmän.
– Lapsille ja perheille tarvitaan myös lisää epäkaupallisia ja mainosvapaita tiloja.
– Lapsiperheiden turvallisia pyöräilymahdollisuuksia ja lastenvaunuetäisyyden päässä olevia lähipalveluita pitäisi tukea.
– Kaupunki voisi tarjota matalan kynnyksen kotiapua lapsiperheille.

Mitä muuta kaupunki voisi tehdä edistääkseen ekovanhemmuutta?

Edelliset Ekoisi-kirjoitukset löytyvät täältä.

5 kommenttia artikkeliin ”Ekoisi: Unelmien Helsinki”

  1. Tuossahan on ihan hyviä, mutta ehkä huonojakin, ainakin väärin tulkittuna:)

    ”Lapsiperheiden turvallisia pyöräilymahdollisuuksia – – pitäisi tukea.” Minusta tuntuu hiukan siltä, että nykyiset kevyenliikenteen väylät yms. hölmöydet ovat epätoivottu seuraus tällaisesta ajattelusta. Pyöräilyinfra on suunniteltu lasten vauhtia etenevien ehdoilla. En tarkoita, etteikö voitaisi suunnitella myös perheille sopivaa pyöräylyinfraa, mutta pyörillä liikkuva perhe, jossa pienet lapset liikkuvat omilla pyörillä, on pyöräilyinfran kannalta haastava. Lähtökohtaisesti pyörät, ja aikuisia ja lapsia sisältävä perhe, kuuluu ajoradalle, ellei pyörätietä ole. Kovin vähäliikenteisille väylille pyöräteitä eikä varsinkaan kevyenliikenteen väyliä ei kuitenkaan pidä rakentaa. Pyöräkaistoja toki, muttei niitäkään kaikkialle. Itse pidän tärkeämpänä suunnitella pyöräilyinfraa sujuvan työmatka- ja muun asiointi- ja huviliikenteen käyttöön. Toisin päin sanoen, olisin sitä mieltä, että pyöräilyinfran ei tarvitse suunnitella (ainakaan joka paikkaan) siten, että 3 (vai 4 vai 5 vai 6 vai ..11?) vuotiaan uskaltaa päästää pyöräilemään. Nämähän eivät toki ole toisiaan poissulkevia päämääriä, mutta voisi ajatella että pyöräteitä on tällaisen ajattelun takia rakennettu paljon paikkoihin joissa ne haittaavat sujuvaa pyöräilyä ja kävelemistä. Peräpyörät, tavarapyörät, lastenistuimet eivät ”omanlaistaan” infraa kaipaa.

    ”lastenvaunuetäisyyden päässä olevia lähipalveluita pitäisi tukea.” Kun nyt sanoit ”tukea”, etkä ”järjestää”, tarkoittanet palveluja jotka on suomessa jätetty yksityisen sektorin hoidettavaksi. Mitkä ovat mielestäsi ne palvelut, jotka pitäisi olla tällä etäisyydellä? Ruokakauppa, ravintola,…? Tukea voi kai lähinnä kaavoituksella ja suoremmin keinoin. Voisi kuitenkin kysyä, miten monta kertaa viikossa palvelua pitää käyttää, jotta sen pitäisi tältä etäisyydeltä löytyä. Myös julkisia palveluja pitäisi kuitenkin ajatella (ja ehkä ajattelitkin). Lastentarha, alakoulu, leikkipuisto, tottakai, mutta entä yläkoulu, toisen asteen oppilaitokset, kirjasto, jne? Näiltäkin osin voi miettiä, että pitääkö esim. kerran kuussa käytettävän palvelun oikeasti olla lastenvaunuetäisyydellä, ja jos on niin onko se ekologista? Sanoisin, että palvelujen tuominen lähelle ei ole kyllä yksiselitteisesti mitenkään ekologisin vaihtoehto. Hajauttamisellakin on jalanjälkensä.

    ”Lapsille ja perheille tarvitaan myös lisää epäkapuallisia ja mainosvapaita tiloja”. Minusta voisi tiputtaa tuosta pois alun ”lapsille ja perheille” (Vai minkälaisia erityisesti lapsille ja perheille soveltuvia tiloja tarvitaan?)

    Kaikilla ei ole kivaa pihaa jossa lasten kanssa olla. Listaan voisi lisätä, että kaupungin leikkipuistojen ja niiden lelujen yhteiskäyttöä aukioloaikojen ulkopuolella voisi edistää, esim. antamalla lelulaatikon avaimen yksittäiselle asukkaalle tai yhdistykselle joka lupaisi huolehtia leluista aukioloaikojen ulkopuolella niitä käyttäessään. Jotkut puistot taitavat näin toimiakin. Tämänhän on toki tuota epäkaupallisten tilojen lisäämistä tavallaan. Voisikohan Helsingin jo nyt hienoa leikkipuistokonseptia kehittää jotenkin muutenkin?

    Vastaa
    • Erinomaiset kommentit Tuomas! Kiitos paljon!

      – Lapsiperheiden turvallisia pyöräilymahdollisuuksia edistetään mielestäni siten, että alennetaan autojen nopeuksia ja vähennetään liikennettä ylipäätään sekä tietysti maalataan katuihin nimen omaan pyöräkaistoja.
      – Lastenvaunuetäisyys tarkoittaa noin 300 metriä ja tässä kyse on tietysti uusien alueiden kaavoituksessa, jossa voi tehdä paljon enemmän ja helpommin kuin olemmassaolevilla alueilla.

      Kiitos hyvistä huomioista!

      Vastaa
  2. Omaan kommenttiini jatkoksi, nyt kuntavaalien alla on hyvä miettiä mitä lähipalveluja puolustava ”lähipalveluilla” tarkoitta. Tätä on näköjään ihan selvliteltykin: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/523f51c7-229f-46b4-b811-ea3e9cea6e11

    Kun nyt Leo noita halusit tuettavan niin mikä lähipalvelu on keskimäärin liian kaukana tai huonosti saavutettavissa Helsingissä? Ilta-aikaan olen itse mennyt terveyskeskuspäivystykseen sateella hiukan etäisyyttä kiroillen taksilla lapsen kanssa, mutta ei kai esim. tuollaisen pidäkään olla kaikkialta kaupungista kävelyetäisyydellä.

    Joka tapauksessa, onko joidenkin palveluiden saavutettavuus kävellen tai julkisilla kaupunkien ongelma, vai onko näiden palveluiden saavuttaminen ilman autoa lähinnä haja-asutusalueiden ongelma kuten tuossa THL:nkin paperissa todetaan?

    Vastaa
  3. Eikös niitä vaunuja nyt sentään kilsan pari lyki aika helposti? Mulla tosin ei ole siitä mitään kokemusta, koska läytän vain kantoliinaa ja ainakaan sen kanssa parin kilsan kävely ei tunnu vielä missään, vaikka kannossa on reilu 12 kilosen taaperon lisäksi myös tavarat. Helsingin näkökulmasta se 300 metriä voi ehkä olla realistinen, mutta täältä Turusta katsoen se on täyttä utopiaa. Monessa lähiössä matkaa lähimmälle bussipysäkille (saati sitten kauppaan tai muihin palveluihin) on enemmän, eikä ne silti ole saavuttamattomissa, on käytössä sitten vaunut tai liina.

    Vastaa
  4. Minusta lastenvaunujen kanssa oli kätevä asioida noin 1,5 km:n päässä sijaitsevassa kaupassa, jossa on automaattiset ovet, lastenvaunujen mentävä tila kassojen ja hyllyjen välissä ja hyllyissä luomuvihanneksia. Sen sijaan ei ollut mukava asioida kauempana kaupungilla ratikalla, jossa on korkeat portaat. Kantoliinan kanssa asiointi oli helpompaa, mutten jaksanut kantaa yli 10 kiloista lasta.

    Hyvät lähipalvelut tarkoittavat minusta sitä, että kaupan lisäksi esimerkiksi posti ja pankkiautomaatti olisivat noin kilometrin säteellä, samoin apteekki. Kaikenlaista asiointia helpottaisi, jos kanssaihmiset suhtautuisivat myönteisesti lastenvaunujen kanssa liikkuvaan äitiin, eivätkä esim. paiskaisi pankin raskasta ovea kiinni suoraan nenän edestä.

    Helsinkiläisten leikkikenttätilanne kuulostaa minusta hyvältä. Täällä meillä saa olla iloinen, jos leikkikentältä ei löydy pullonkorkkeja, lasinsiruja ja koirien jätöksiä. Yhteisistä leluista lienee turha haaveilla. Toisinaan tuntuu siltä, että puisto on pikemminkin nuorison juopottelupaikka kuin lasten leikkipaikka. En oikein tiedä, miten tähän asiaan saisi muutoksen.

    Terveisin Berliinistä, Riikka

    Vastaa

Jätä kommentti

Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli
Rauhaa ja hyvää uutta vuotta kaikille! 

Mennyt vuosi onkin ollut aikamoinen. Teimme Third Rockissa noin sadalle yritykselle tai organisaatiolle noin 180 projektia. Palkkasimme seitsemän uutta asiantuntijaa ja liikevaihto kasvoi noin 50 % edellisestä vuodesta.

Omassa elämässä vuosi 2024 oli kaikkien aikojen paras liikuntavuosi. Kesäloman aluksi tein omatoimisen triathlonin täysmatkan, jota varten oli harjoiteltu koko alkuvuosi. Loppukesästä tein vielä pari puolimatkaa ja syksyllä 50-vuotissynttäripäivönä 50 km juoksun. Lisäksi vuoden aikana juoksin 12 puolimaratonia. Kuntoilua kertyi yhteensä 840 tuntia, keskimäärin noin 16 tuntia viikossa. 

Alkuvuonna ilmestyi 101 onnen päivää kirja ja joulun alla posti toi kotiin uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki, joka ilmestyy heti tammikuun alussa 2025. Uusi ilmastoteos on viides kirjani. 

50-vuotissyntymäpäiväjuhlien järjestämisen sijaan päätin, että käyn seuraavan vuoden ajan joka viikko lounaalla ystävieni kanssa keskustelemaan elämän tarkoituksesta.

Kuntapolitiikan luottamustehtäviä varavaltuutetun lisäksi on ollut HSY:n ja Uudenmaan liiton hallituksissa sekä Uudenmaan liiton maakunnan yhteistyöryhmässä. Lisäksi olen saanut tehdä hiukan vapaaehtoistyötä eläinten oikeuksien puolesta Animalian hallituksessa. Kirsi Vuorisen kanssa olemme tehneet vuoden aikana yhteensä 21 jaksoa kestävyysmuutos-podcastia. 

Kaiken kaikkiaan vuoden aikana kertyi 929 kokousta ja 67 kotimaan matkapäivää. Ei yhtään laiva- tai lentomatkaa. Yhteensä 208 luettua tai kuunneltua kirjaa. Lisäksi lahjoitimme puolison kanssa vuoden aikana 9065 euroa eli noin kahdeksan prosenttia nettotuloistamme hyväntekeväisyyteen. Päivittäiset Duolingo-harjoitukset ruotsin ja espanjan osalta vaihtuivat nuottien harjoittelemiseen. Duolingo-harjoituksen tein jokapäivä ja putki on jatkunut nyt 1688 päivää. 

Kaiken kaikkiaan tämä on ollut henkilökohtaisesti erinomainen vuosi kun ei ole ollut kiire mihinkään ja on saanut tehdä juuri niitä asioita, joita on halunnutkin tehdä. Vuoden vaihteen saan olla Kolilla perheen ja ystävien kanssa.
Kyllä Turussakin osataan tehdä hyvää pyöräkatua!
Hyvää joulua!
Posti toi kotiovelle parhaan joululahjan! Uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki - miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi. 

Unboxing-videon kuvasi ja editoi 10-vuotias lapseni. 

#unboxing #parempiarki #kirja @gummeruskustannus
Tietokirjailija ja vaikuttaja Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi(Gummerus) on konkreettinen opaskirja, joka auttaa valitsemaan viisaammin ja voimaan paremmin. Kirjassaan Stranius havainnollistaa esimerkein, miksi tiivis asuminen, minimalistinen kuluttaminen, vegaaninen ruokavalio ja muut ilmastoystävälliset valinnat eivät merkitse raskasta ja kurjaa elämää, vaan tekevät hyvää meille itsellemme.

Mitä hyötyä on siitä, että omistaa vain vähän tavaraa? Miten tehdä ilmastoystävällinen pikalounas etätyöpäivän keskellä? Miten arvioida oman toiminnan päästöjä ja vaikuttavuutta? Leo Stranius antaa uutuuskirjassaan 1,5 astetta parempi arki välineitä oman hiilijalanjäljen pienentämiseen avaamalla konkreettisia hiililaskelmia arjen eri valinnoista.

”1,5 asteen kanssa linjassa oleva arki on monella tavalla hyvää. Kun elää omien arvojensa mukaan ja tekee itseään suurempia ja planeetan kannalta merkityksellisiä asioita, kasvattaa henkistä hyvinvointiaan ja vahvistaa omaa mielenterveyttään. Näin ei tarvitse elää jatkuvassa ristiriidassa sen kanssa mitä tietää ja mitä tekee”, Stranius kirjoittaa kirjassaan.

Straniuksen mukaan päästötavoitteiden mukainen arki tuo elämään levollisuutta ja onnellisuutta. Myös henkilökohtainen varallisuus kasvaa, kun kuluttaa vähemmän.

”Monet asiat ovat paljon yksinkertaisempia ja helpompia, kun turhat asiat rajautuvat arjesta kokonaan pois häiritsemästä. Ravintolassa ja kaupassa valinnat ovat selkeitä. Lomamatkat ja siirtyminen paikasta toiseen tapahtuvat selkeiden periaatteiden mukaan. Yksinkertaisuus, tehokkuus ja taloudellisuus sekä terveellisyys yhdistyvät kauniilla tavalla hyväksi kokonaisuudeksi”, Stranius kirjoittaa.

”Voisiko 1,5 asteen ilmastoystävällinen arki näyttää yhä useammalle houkuttelevammalta, jos se kehystettäisiin hyveellisyyden ja pyyteettömyyden sijaan oman edun tavoittelulla? Itsekkyydellä. Siitähän tässä kaikessa lopulta on kysymys: siitä, että meillä kaikilla olisi paljon nykyistä parempi elämä.”
Mistä voimaa vastuullisuustyöhön multikriisien aikakaudella? Tietysti työskentelystä planeetan puolesta! Aika hieno loikka ollaan tehty Third Rockissa viimeisen reilun neljän vuoden aikana. 

”Third Rock on muuttunut neljässä vuodessa kolmen ihmisen pienestä ja intohimoisesta vastuullisuuspalveluita tarjoavasta yrityksestä jo 17 asiantuntijan vaikuttavaksi yhteisöksi. Vuoden 2024 aikana olemme palvelleet peräti 96 yritystä tai organisaatiota 156 projektin muodossa.”

https://thirdrock.fi/mista-voimaa-vastuullistyohon-multikriisien-aikakaudella/
Jes! Tulin katsoneeksi liikuntatilastoja ja täytyy sanoa, että kylläpäs tämä on ollut hyvä kuntoiluvuosi! 

Eilisen pyörätreenin myötä tuli täyteen tälle vuodelle 7300 kilsaa satulassa eli saman verran kuin viime vuonna yhteensä. Tämä on enemmän kuin mitä olen ikinä aiemmin yhden vuoden aikana pyöräillyt. Toki kuitenkin huomioiden, että tuosta 2760 km on sisäpyörätreeniä. 

Lisäksi takana on tänä vuonna jo nyt 238 km uintia (myös enemmän kuin ikinä aiemmin yhden vuoden aikana) ja 1064 km juoksua sekä 195 tuntia lihaskuntotreeniä tai venyttelyä. Nämä pitävät sisällään myös yhden täydenmatkan triathlonin, kaksi puolimatkan triathlonia, yhden maratonin/ultrajuoksun (50 km) ja 12 puolimaratonia. 

Yhteensä treeniä, kuntoilua tai hyötyliikuntaa on kertynyt tänä vuonna tähän päivään mennessä noin 781 tuntia eli noin 16,5 tuntia viikossa tai noin 2 h 22 min keskimäärin joka päivä. 

#triathlon #helsinkitriathlon @helsinkitriathlon
Hyvää kiertotalousmaanantaita! Uuden sijaan kannattaa vuokrata, korjata ja käyttää uudelleen! 

Tänä vuonna kampanjassa on mukana Third Rock Finland, allekirjoittanut sekä noin 140 tahoa Suomesta. Globaalisti kampanjassa on mukana yli 1300 tahoa.

#circularmonday @circularmonday
Turkistarhaton Suomi on lähempänä kuin koskaan aiemmin. Tämän tavoitteen puolesta Animalia on tehnyt tehokasta työtä jo pitkään. 

Turkistarhat aiheuttavat turhaa kärsimystä villieläimille ja ylimääräistä ympäristökuormitusta. Lisäksi turkistarhat aiheuttavat jatkuvan pandemiariskin. 

#peopleofanimalia #animaliary @animaliary