Ekoisi: Unelmien Helsinki

Ekovanhemmuuden näkökulmasta Helsinki ja monet muut kunnat voisivat tehdä aika paljon nykyistä enemmän.

Esimerkiksi olisi kiva jos ympäristöasiat huomioitaisiin vahvemmin jo neuvoloissa, päiväkodeissa ja kouluissa sekä varmistettaisiin, että lapsille on tarpeeksi kaupunkimetsiä, kiipeilypuita ja puhtaita luonnonvesiä.

Ohessa on kahdeksan ajatusta, joilla voitaisiin tukea lapsiperheiden ympäristöystävällistä arkea ainakin Helsingissä.

 

– Neuvoloihin tulisi saada lisää resursseja, jotta vanhemmille voitaisiin tarjota myös ympäristöneuvontaa.
– Päiväkodit pitäisi saada kattavammin mukaan Vihreä lippu ja Luonnossa kotonaan -toimintaan.
– Päiväkoteihin ja kouluihin pitäisi saada lisää terveellistä kausi- ja kasvisruokaa.
– Kaupunkiympäristössä voisi olla enemmän metsiä, kiipeilypuita ja puhtaita luonnonvesiä.
– Turvallisia lähileikkipaikkoja pitäisi olla enemmän ja parkkipaikkoja vähemmän.
– Lapsille ja perheille tarvitaan myös lisää epäkaupallisia ja mainosvapaita tiloja.
– Lapsiperheiden turvallisia pyöräilymahdollisuuksia ja lastenvaunuetäisyyden päässä olevia lähipalveluita pitäisi tukea.
– Kaupunki voisi tarjota matalan kynnyksen kotiapua lapsiperheille.

Mitä muuta kaupunki voisi tehdä edistääkseen ekovanhemmuutta?

Edelliset Ekoisi-kirjoitukset löytyvät täältä.

5 kommenttia artikkeliin ”Ekoisi: Unelmien Helsinki”

  1. Tuossahan on ihan hyviä, mutta ehkä huonojakin, ainakin väärin tulkittuna:)

    ”Lapsiperheiden turvallisia pyöräilymahdollisuuksia – – pitäisi tukea.” Minusta tuntuu hiukan siltä, että nykyiset kevyenliikenteen väylät yms. hölmöydet ovat epätoivottu seuraus tällaisesta ajattelusta. Pyöräilyinfra on suunniteltu lasten vauhtia etenevien ehdoilla. En tarkoita, etteikö voitaisi suunnitella myös perheille sopivaa pyöräylyinfraa, mutta pyörillä liikkuva perhe, jossa pienet lapset liikkuvat omilla pyörillä, on pyöräilyinfran kannalta haastava. Lähtökohtaisesti pyörät, ja aikuisia ja lapsia sisältävä perhe, kuuluu ajoradalle, ellei pyörätietä ole. Kovin vähäliikenteisille väylille pyöräteitä eikä varsinkaan kevyenliikenteen väyliä ei kuitenkaan pidä rakentaa. Pyöräkaistoja toki, muttei niitäkään kaikkialle. Itse pidän tärkeämpänä suunnitella pyöräilyinfraa sujuvan työmatka- ja muun asiointi- ja huviliikenteen käyttöön. Toisin päin sanoen, olisin sitä mieltä, että pyöräilyinfran ei tarvitse suunnitella (ainakaan joka paikkaan) siten, että 3 (vai 4 vai 5 vai 6 vai ..11?) vuotiaan uskaltaa päästää pyöräilemään. Nämähän eivät toki ole toisiaan poissulkevia päämääriä, mutta voisi ajatella että pyöräteitä on tällaisen ajattelun takia rakennettu paljon paikkoihin joissa ne haittaavat sujuvaa pyöräilyä ja kävelemistä. Peräpyörät, tavarapyörät, lastenistuimet eivät ”omanlaistaan” infraa kaipaa.

    ”lastenvaunuetäisyyden päässä olevia lähipalveluita pitäisi tukea.” Kun nyt sanoit ”tukea”, etkä ”järjestää”, tarkoittanet palveluja jotka on suomessa jätetty yksityisen sektorin hoidettavaksi. Mitkä ovat mielestäsi ne palvelut, jotka pitäisi olla tällä etäisyydellä? Ruokakauppa, ravintola,…? Tukea voi kai lähinnä kaavoituksella ja suoremmin keinoin. Voisi kuitenkin kysyä, miten monta kertaa viikossa palvelua pitää käyttää, jotta sen pitäisi tältä etäisyydeltä löytyä. Myös julkisia palveluja pitäisi kuitenkin ajatella (ja ehkä ajattelitkin). Lastentarha, alakoulu, leikkipuisto, tottakai, mutta entä yläkoulu, toisen asteen oppilaitokset, kirjasto, jne? Näiltäkin osin voi miettiä, että pitääkö esim. kerran kuussa käytettävän palvelun oikeasti olla lastenvaunuetäisyydellä, ja jos on niin onko se ekologista? Sanoisin, että palvelujen tuominen lähelle ei ole kyllä yksiselitteisesti mitenkään ekologisin vaihtoehto. Hajauttamisellakin on jalanjälkensä.

    ”Lapsille ja perheille tarvitaan myös lisää epäkapuallisia ja mainosvapaita tiloja”. Minusta voisi tiputtaa tuosta pois alun ”lapsille ja perheille” (Vai minkälaisia erityisesti lapsille ja perheille soveltuvia tiloja tarvitaan?)

    Kaikilla ei ole kivaa pihaa jossa lasten kanssa olla. Listaan voisi lisätä, että kaupungin leikkipuistojen ja niiden lelujen yhteiskäyttöä aukioloaikojen ulkopuolella voisi edistää, esim. antamalla lelulaatikon avaimen yksittäiselle asukkaalle tai yhdistykselle joka lupaisi huolehtia leluista aukioloaikojen ulkopuolella niitä käyttäessään. Jotkut puistot taitavat näin toimiakin. Tämänhän on toki tuota epäkaupallisten tilojen lisäämistä tavallaan. Voisikohan Helsingin jo nyt hienoa leikkipuistokonseptia kehittää jotenkin muutenkin?

    • Erinomaiset kommentit Tuomas! Kiitos paljon!

      – Lapsiperheiden turvallisia pyöräilymahdollisuuksia edistetään mielestäni siten, että alennetaan autojen nopeuksia ja vähennetään liikennettä ylipäätään sekä tietysti maalataan katuihin nimen omaan pyöräkaistoja.
      – Lastenvaunuetäisyys tarkoittaa noin 300 metriä ja tässä kyse on tietysti uusien alueiden kaavoituksessa, jossa voi tehdä paljon enemmän ja helpommin kuin olemmassaolevilla alueilla.

      Kiitos hyvistä huomioista!

  2. Omaan kommenttiini jatkoksi, nyt kuntavaalien alla on hyvä miettiä mitä lähipalveluja puolustava ”lähipalveluilla” tarkoitta. Tätä on näköjään ihan selvliteltykin: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/523f51c7-229f-46b4-b811-ea3e9cea6e11

    Kun nyt Leo noita halusit tuettavan niin mikä lähipalvelu on keskimäärin liian kaukana tai huonosti saavutettavissa Helsingissä? Ilta-aikaan olen itse mennyt terveyskeskuspäivystykseen sateella hiukan etäisyyttä kiroillen taksilla lapsen kanssa, mutta ei kai esim. tuollaisen pidäkään olla kaikkialta kaupungista kävelyetäisyydellä.

    Joka tapauksessa, onko joidenkin palveluiden saavutettavuus kävellen tai julkisilla kaupunkien ongelma, vai onko näiden palveluiden saavuttaminen ilman autoa lähinnä haja-asutusalueiden ongelma kuten tuossa THL:nkin paperissa todetaan?

  3. Eikös niitä vaunuja nyt sentään kilsan pari lyki aika helposti? Mulla tosin ei ole siitä mitään kokemusta, koska läytän vain kantoliinaa ja ainakaan sen kanssa parin kilsan kävely ei tunnu vielä missään, vaikka kannossa on reilu 12 kilosen taaperon lisäksi myös tavarat. Helsingin näkökulmasta se 300 metriä voi ehkä olla realistinen, mutta täältä Turusta katsoen se on täyttä utopiaa. Monessa lähiössä matkaa lähimmälle bussipysäkille (saati sitten kauppaan tai muihin palveluihin) on enemmän, eikä ne silti ole saavuttamattomissa, on käytössä sitten vaunut tai liina.

  4. Minusta lastenvaunujen kanssa oli kätevä asioida noin 1,5 km:n päässä sijaitsevassa kaupassa, jossa on automaattiset ovet, lastenvaunujen mentävä tila kassojen ja hyllyjen välissä ja hyllyissä luomuvihanneksia. Sen sijaan ei ollut mukava asioida kauempana kaupungilla ratikalla, jossa on korkeat portaat. Kantoliinan kanssa asiointi oli helpompaa, mutten jaksanut kantaa yli 10 kiloista lasta.

    Hyvät lähipalvelut tarkoittavat minusta sitä, että kaupan lisäksi esimerkiksi posti ja pankkiautomaatti olisivat noin kilometrin säteellä, samoin apteekki. Kaikenlaista asiointia helpottaisi, jos kanssaihmiset suhtautuisivat myönteisesti lastenvaunujen kanssa liikkuvaan äitiin, eivätkä esim. paiskaisi pankin raskasta ovea kiinni suoraan nenän edestä.

    Helsinkiläisten leikkikenttätilanne kuulostaa minusta hyvältä. Täällä meillä saa olla iloinen, jos leikkikentältä ei löydy pullonkorkkeja, lasinsiruja ja koirien jätöksiä. Yhteisistä leluista lienee turha haaveilla. Toisinaan tuntuu siltä, että puisto on pikemminkin nuorison juopottelupaikka kuin lasten leikkipaikka. En oikein tiedä, miten tähän asiaan saisi muutoksen.

    Terveisin Berliinistä, Riikka

Kommentointi on suljettu.

Haluatko olla rikas? Ei kannata hankkia autoa. 

Jos oletetaan, että olisin hankkinut uuden 48 000 euroa (uuden auton keskimääräinen hankintahinta Suomessa) maksavan auton 10 vuoden välein (yhteensä 3 uutta autoa) ja käyttänyt autoiluun vuosittain 6000 euroa, tarkoittaisi se 30 vuoden aikana yhteensä 354 000 euron menoja. Tuolla summalla saa vaikka ihan mukavan asunnon hyvien liikenneyhteyksien päästä. Vaihtoehtoisesti jos auton ja sen käytön sijaan sijoittaisin vastaavan summan kuukausittain 30 vuoden ajan noin kolmen prosentin vuosittaisella tuotto-odotuksella, minulla olisi varallisuutta 570 000 euroa. Auton hankinnnan ja autottomuuden erotus on omassa arjessani tarkoittanut siis noin 924 000 euroa parempaa lopputulosta. 

Toinen tapa tarkastella autoilua on ajankäyttö. Sitä vartenhan auto usein hankintaan, että pääsisi paikasta toiseen mahdollisimman kätevästi/nopeasti ja säästäisi aikaa. Jos ajatellaan, että kuukausipalkkani olisi ollut 30 vuoden aikana keskimäärin 4000 euroa kuukaudessa, niin minun pitäisi tehdä 30 vuoden aikana töitä 88,5 kuukautta tienatakseni rahat autoiluun. Käytännössä 30 vuoden ajan noin 25 % kaikesta työajastani olisi mennyt autoilun kustannuksiin. Kun ei tuhlaa rahojaan autoiluun, voisi saman elintason saavuttaa siis esimerkiksi tekemällä 75-prosenttista työaikaa ja viettää melkein neljäsosan päivistä läheisten kanssa, opiskella uusia tutkintoja tai tehden jotain muuta merkityksellistä, esimerkiksi vapaaehtoistyötä. Eikä tuossa ole tietenkään vielä sitä aikaa mukana, jonka istuu autossa. Jos lisäksi lasketaan, että istuisin autossa keskimäärin tunnin vuorokaudessa, kertyy siitä 30 vuoden aikana melkein 11 000 tuntia (456 vuorokautta), jonka olisi voinut pyöräillä tai kävellä ja näin pitää huolta omasta terveydestään. 

Autosta vapautuvalla ajalla tai rahasummalla ehtii tehdä aika monta vuotta merkityksellisiä asioita ilman painetta taloudellisesta toimeentulosta. Tuolla summalla voi hankkia myös esimerkiksi asunnon sellaisesta paikasta, joka mahdollistaa riippumattomuuden autokeskeisestä elämästä. 

Puhumattakaan niistä ilmasto- ja ympäristöhyödyistä sekä terveyshyödyistä, joita autosta vapaa elämä on minulle tarkoittanut.
Tänään tietokirjavierailu. Vuorossa Ruukki ja Siikajoen lukio. Yritän vakuuttaa lukiolaiset siitä, että 1,5 asteen mukainen ekologinen arki mahdollistaa kaiken sen mielekkään ja mukavan tekemisen, jota ihmiset tyypillisesti tavoittelevat, kun aika ei mene turhan rahan tienaamiseen ja sen tuhlaamiseen vaan omaan hyvinvointiin.

Matkalla kuuntelen Olli Kopakkalan kirjaa Voimaa ja kestävyyttä laiskalle ihmiselle, joka muistuttaa hyvin siitä, että liikunta on yleensä paras lääke kaikkeen. Kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan lääkkeestä, joka parantaa eloonjäämisen todennäköisyyttä 50 % seuraavan 10 vuoden aikana? Liikunta ja sen tuoma hyvä olo ja kasvavat voimavarat eivät välttämättä maksa paljon tai vaadi merkittävää luonnonvarojen kulutusta. Hyvä kunto kuitenkin tukee ja mahdollistaa merkityksellistä tekemistä. 

Kerro ihmeessä jos haluat minut puhumaan kirjoistani ja ekologisesta arjesta paikkakuntasi kirjastoon tai koululle. Tulen mielelläni!
HS Teema 5/2025:
”Eniten tehtävää on poliittisessa näyssä ja kyvykkyydessä. Kun luovumme fossiiliriippuvuudesta, saamme paljon paremman maailman.”
Mikä taho on mielestäsi tänä vuonna esimerkillisellä toiminnallaan edistänyt eläinten hyvinvointia ja oikeuksia? Animaliassa jaetaan Pro Animalia palkinto joka vuosi vuoden eläinmyönteisimmälle teolle. Nyt olisi hyvä hetki tehdä ehdotuksia palkinnon saajaksi!

Täällä edellisten vuosien palkitut
https://animalia.fi/pro-ja-anti-animalia/
Oma koti kullan kallis – katu vielä kalliimpi. Elämä ilman kotia vie ihmiseltä paljon. Se voi viedä turvallisuuden tunteen, terveyden, ihmissuhteet ja lopulta uskon tulevaan. Ilman kotia liian moni jää yksin ja putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle.

Vuonna 2024 asunnottomien määrä lähti kasvuun pitkään jatkuneen positiivisen kehityksen jälkeen. Viime vuonna yksineläviä asunnottomia oli 3 806, pitkäaikaisasunnottomia 1 010 ja asunnottomia perheitä 110. Myös naisten ja nuorten asunnottomuus lisääntyi.

Minäkin olin aikoinaan koditon ja siksi asia koskettaa. Siirtyminen autettavasta auttajaksi tai auttajasta autettavaksi on joskus pienestä kiinni. Asunnottomien olemassaolo ei ole vain järjestyshäiriö. Älä katso ohi. Siksi toivon että käyt lahjoittamassa Sininauhasäätiön Katu ei ole koti -kampanjaan rahaa. Ei jätetä ketään yksin. Yhdessä olemme enemmän. 

https://oma.sininauhasaatio.fi/fundraisers/leo-stranius

#katueiolekoti @sininauhasaatio #omakotikullankallis❤️
Tiedätkö mikä on Suomen yleisin lintu - ja silti yhteiskunnassamme niin näkymätön? Suomessa teurastetaan noin 82 miljoonaa kipeäksi jalostettua tuntevaa ja kokevaa broileria vuosittain.

Suuri osa suomalaisista pitää broileria enemmän ruokana kuin eläimenä. Eettisyys on suomalaisille tärkeää, mutta se ei näy käytännön valinnoissa, paljastaa Animalian tuore Broileribarometri. 

Lähes kaksi kolmesta (65 prosenttia) suomalaisesta pitää broilerinlihaa tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Silti neljä kymmenestä (43 prosenttia) on sitä mieltä, että broilerin jalostus aiheuttaa eläimille kärsimystä ja siihen pitäisi puuttua.  

Kun suomalaiset tekevät broilerinlihan ostopäätöksiä, kotimaisuus nousee ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi. Neljä kymmenestä (40 prosenttia) pitää sitä ratkaisevana syynä broilerinlihan valintaan. Todellisuudessa broilerinlihan tuotantoketju alkaa ulkomailta.

“Broilerinliha on kaikkea muuta kuin kotimaista. Lähes jokaisen Suomessa kasvatettavan broilerin isovanhemmat ovat kuoriutuneet Skotlannissa ja emot Ruotsissa. Suomeen ne saapuvat untuvikoina Ruotsista”, Animalian Tiina Ollila kertoo. 

Vuosittain 82 miljoonaa kuollutta lintua. Pystymme kyllä paremaan kun vaihtoehtoja on tarjolla vaikka kuinka paljon. 

https://animalia.fi/2025/10/06/broileribarometri-suomalaiset-syovat-broileria-vailla-tunnontuskia/
Hyvää Lihatonta lokakuuta! 

#lihatonlokakuu
Porsaiden kirurginen kastraatio aiheuttaa porsaille useita päiviä kestävää kipua. Hallitus haluaa nyt poistaa kiellon uudesta eläinlaista eläinteollisuuden vaatimuksesta. 

Karjuporsaat kastroidaan, jotta lihaan ei muodostuisi niin kutsuttua karjun hajua, jonka osa kokee epämiellyttävänä. 

Animalia luovutti tänään maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Ritva Elomaalle vetoomuksen, jossa vaaditaan kiellon säilyttämistä eläinlaissa. Vetoomuksen oli allekirjoittanut 23 441 henkilöä. 

”Tällä hetkellä eläinteollisuus sanelee sen, mitä lakiin kirjoitetaan eläinten hyvinvoinnista. Tätä ei voi hyväksyä. Eläinten hyvinvointilain ei tule palvella eläinteollisuuden voitontavoittelua”, Animalian toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs sanoo.
Laskin kesällä triathlon-harrastuksen päästöt! Kirjoitukseni aiheesta julkaistiin nyt myös Helsinki Triathlon -seuran sivuilla. Jee!

Tässä viisi asiaa, mihin triathlonharrastajan ja aika monen muunkin liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa ilmastonäkökulmasta kiinnittää huomiota: 

1. Osallistu kisamatkoihin tai treenileireille vain hyvin harkiten, jos lainkaan.

2. Suosi lähialueiden kilpailuja/tapahtumia, kuten HelTri Cupia. Turkuun pääsee junalla ja Tallinnaan lautalla.

3. Tankkaa energiaa ja ravintoa kasvispohjaisesti (kasvispohjainen ruokavalio).

4. Pyöräile harjoituksiin ja harjoituspaikoille tai käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.

5. Hanki käytettyjä varusteita ja käytä olemassa olevat varusteet loppuun.

Entä ne päästöt? Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa, kun olen pyrkinyt tekemään kaikki mahdolliset ilmastoystävälliset valinnat. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat kuitenkin olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. Paljon voi siis omilla valinnoilla vaikuttaa triathlonin-päästöihin.

Seuraavaksi tavoitteenani on laskea lapseni cheerleading-harrastuksen päästöt. 

Koko kirjoitus ja laskelmat täällä: 
https://heltri.fi/triathlonharrastuksen-hiilijalanjalki/

@helsinkitriathlon #triathlon #hiilijalanjälki
Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Huh. Olen tehnyt seitsemän minuutin lihaskuntotreenin nyt joka ikinen aamu yhteensä 1050 kertaa peräkkäin. 

Tammikuun alussa vuonna 2020 aloitin tekemään seitsemän minuutin lihaskuntotreeniä joka aamu. Tätä aiemmin olin tehnyt jumpan tyypillisesti muutaman kerran viikossa. 

Ehdin tuolloin tehdä lihaskuntotreenin joka aamu yhteensä 1022 päivää putkeen kunnes 19.10.2022 olin kuumeessa (38,5) ja jumppa jäi tekemättä. 

Tämän jälkeen olen taas jatkanut treenin tekemistä automaattisesti ja säännöllisesti. Vasta nyt havahduin miettimään ja laskemaan kuinka monta päivää on kertynyt sitten lokakuun 2022. Huomasin, että päivittäinen putki onkin jo venynyt uuteen ennätykseen. 

Treeniä on tehty kodin lisäksi mm yöjunan hytissä, hotellihuoneissa, ystävien ja sukulaisten luona sekä mökkien pihoilla ja laitureilla. Pääsääntöisesti treeni on tehty kotona olohuoneessa, kuten tänään. Myös niinä päivinä kun olen juossut puolimaratonin, maratonin tai suorittanut täydenmatkan triathlonin tai meditoinut muuten koko päivän. Välillä energisenä ja välillä vähän väsyneenä. 

Yhdistävä tekijä on se, että treeni on tehty aina joka aamu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Sillä saan aina pienen aktivoinnin, lisäbuustin ja energiaa päivään. Onni on myös se, että matkalle ei ole sattunut vakavia sairastumisia tai loukkaantumisia. Muutenhan tämä ei olisi ollut mahdollista. 

Vuosien myötä tästä treenistä on tullut automaattinen tapa. Sellainen rutiini, jossa aika työskentelee puolestasi eikä sinua vastaan. Tarvitsisi nähdä erityistä vaivaa, jotta osaisin enää jättää treenin tekemättä. Pienellä investoinnilla voi tehdä ajan kanssa suuria asioita.
Seuraa minua Instagramissa