Helsinki-päivän kunniaksi pyöräilijöille avataan Kiasmalta Ruoholahteen kulkeva 1,3 kilometrin mittainen Baana.
Helsingin tavoite on lisätä pyöräilyn osuutta nykyisestä noin 9 prosentista 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Seuraavaksi pitäisi saada Baana jatkumaan ainakin itäpäästä radan ali ja hoitaa Hämeentielle pyöräkaistat.
Lueskelin Helsinki-päivän aamulla Pyöräilykuntien verkoston Poljin-lehteä. Lukemattomien kuntien ja eri järjestöjen ohella myös Luonto-Liitto on mukana verkostossa.
Pääkirjoituksessa päätoimittaja Matti Hirvonen viittaa Kuopiossa tehtyyn tutkimukseen, jossa kaupungin 6096 henkilöstä 366 pyöräilee töihin päivittäin yhdeksän kuukauden ajan vuodessa. Tästä seuraa kaupungille noin 0,6 miljoonan euron säästöt.
Henkeä kohden yhdeksän kuukauden vuosittainen pyöräily tarkoittaa noin 1500 euroa vuosisäästöä. Esimerkiksi Luonto-Liiton toimistolla vähintään neljä henkilöä pyöräilee työmatkansa säännöllisesti. Kuopion tutkimusta käyttäen tämäkin tarkoittaa järjestölle jo noin 6000 euron säästöä vaikka Kuopion käyttämää laskelmaa nyt tuskin ihan näin suoraviivaisesti voi soveltaa.
Myöhemmin lehdessä viitataan kuitenkin myös ruotsalaistutkimukseen, jonka mukaan pyöräilyyn käytetty euro tuo yhteiskunnalle takaisin kolme euroa.
Erityisen kiinnostava oli uutinen Lahden tavoitteesta kaksinkertaistaa pyöräilijöiden määrä. Tällä hetkellä Lahdessa kaupungin sisäisistä matkoista 14 prosenttia tehdään pyörällä. Esimerkkiä on lähdetty hakemaan mm. Malmöstä, jossa 30 prosenttia matkoista tehdään polkupyörällä.
Malmössä on esimerkiksi tehty seuraavia toimenpiteitä:
– Pyöräilijöille on järjestetty katutilaa kaventamalla autoväyliä.
– Kymmeniin risteyksiin on asennettu vihreän valon pyöräilijöille takaavat sensorit.
– Kävelijät ja pyöräilijät on erotettu omille väylilleen.
– Suojateiden eteen on rakennettu töyssyjä.
– Pyöriä varten on rakennettu parkkialueita.
– Auton parkkipaikkoja on poistettu ja laitettu tilalle pyörätelineitä.
Olen itsekin käynyt Malmössä pyöräilemässä ja täytyy myöntää, että pyöräilyolosuhteet kaupungissa ovat lähes Kööpenhaminan ja Amsterdamin tasoa.
Hyvää Helsinki-päivää ja pyöräilyn superpäivää kaikille! Itse aion osallistua ainakin Baanan avajaisiin.