Ekoisi: Polkupyöräilyä kadulla

Kävin vauvan kanssa eilen keskiviikkona (23.5.) parinkymmenen kilometrin pyöräretkellä – ja siinä sivussa Helsingin Polkupyöräilijöiden katuajokurssilla, jossa opeteltiin ajamaan kadulla autojen seassa.

Aiemmin olen kirjoittanut autokaistoilla pyöräilyn puolesta tänne: Pyöräilyä autokaistoilla ja myös edellisessä ekoisi-kirjoituksessa hehkutin pyöräilyn iloa upouuden pyöränistuimen ja vauvan kanssa.

Nyt kun pyörän mukana on vauva, kiinnostaa myös liikenneturvallisuus ihan uudella tavalla.

Kurssin käytännön osuus eli kuuden kilometrin reitti kierteli kantakaupungin hiljaisimmilla kaduilla, joissa ei ole pyörätietä. Silloin kun on pyörätie tai -kaista, ajetaan luonnollisesti sillä.

Lyhyelläkin matkalla tuli heti muutama tyypillinen tilanne vastaan:
– Taksi ohitti meidät kovaa, läheltä ja vaarallisesti.
– Autoilija jäi antamaan meille tietä, vaikka hänellä oli etuajo-oikeus.
– Autoilija ohitti meidän vain tukkiaksemme tiemme kokonaan muutaman sadan metrin päässä.

Mukaan kurssilta saimme lyhyen opasvihkosen, jossa oli hyviä ohjeita kuvineen kadulla ajamiseen. Tässä vihkosta muutamia sääntöjä, jotka kannattaa pitää mielessä:

Ota tilasi kadulla:
– Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin
– Aja samaa linjaa kuin autotkin
– Tee ohittajalle selväksi, ettei samalle kaistalle mahdu
– Päästä autot ohi vain, jos tilaa on tarpeeksi

Muista väistää:
– Väistä oikealta tulevia
– Väistä jalankulkijoita
– Varmista, että väistävä autoilija on nähnyt sinut
– Älä luota sokeasti oikeuksiisi

Huomioi risteykset:
– Kääntyessä näytä suuntamerkki
– Vasemmalle kääntyessäsi ryhmity kaistan vasempaan reunaan ja väistä vastaantulijoita

Muista myös nämä:
– Varo ratikkakiskoja
– Varo mukulakiviä, varsinkin märkinä tai jäisinä
– Bussin tai kuorma-auton kuljettaja ei näe joka suuntaan. Niitä on varmempi olla ohittamatta.
– Pyörätieltä kadulle tai päinvastoin siirtyessä varo!

Katuajokursseja ja -harjoituksia järjestetään joka keskiviikko. Koulutus on maksuton. Kokoontuminen on klo 17.30 Helsingin Narinkkaorilla. Suosittelen lämpimästi. Lisätiedot täällä.

Ekoisi-kirjoitukset ovat luettavissa täällä

Yksi kommentti artikkeliin ”Ekoisi: Polkupyöräilyä kadulla”

Kommentointi on suljettu.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.