Ydinjätekiista: Viisi toimenpide-ehdotusta

Olin torstaina (29.3.) YLE:n A-talk -ohjelmassa keskustelemassa ydinjätekiistasta yhdessä ympäristöministeri Ville Niinistön, elinkeinoministeri Jyri Häkämiehen ja Energiateollisuus ry:n Juha Naukkarisen kanssa.

Keskustelun aiheena oli erityisesti Fennovoiman ja Posivan käsillä oleva ydinjätekiista. Erikoista oli, että Fennovoima ei suostunut lainkaan haastatteluun aiheesta. Ohjelma on katsottavissa Areenasta. YLE teki aiheesta myös uutisen: Häkämies kielsi ydinvoimayhtiöitä puhumasta jätteistä.

Koko sotku osoittaa aika hyvin, miten levällään Fennovoiman hanke on. En pitäisi lainkaan mahdottomana, että homma kaatuu vielä omaan mahdottomuuteensa. Tällä viikolla ydinvoimahanke kaatui Bulgarian Belenessä ja Fennovoiman suurin osakas E.ON päätti luopua ydinvoimahankkeista Britanniassa.  Lisäksi Saksa on luopumassa ydinvoiman käytöstä ja Japani harkitsee samaa.

Mikäli Fennovoiman hanke etenee, olisi perusteltua, että rakennuslupa tuotaisiin eduskunnan käsittelyyn. Periaatepäätöksen yhteydessä monet hankkeeseen liittyvät seikat olivat auki ja tilanne on tämän jälkeen muuttunut.

Ydinjäte on ihmisille ja ympäristölle vaarallista seuraavat 200 000 vuotta. Suomeen suunnitellun loppusijoituksen suhteen on vielä monta avointa kysymysmerkkiä. Näyttää siltä, että kuparikapseleiden korroosio voi edetä myös hapettomassa vedessä. Missään maassa ydinjätteen loppusijoituskysymystä ei ole onnistuttu ratkaisemaan.

Kaikkein uskomattomin asia on kuitenkin se, että ydinvoimayhtiöillä ei ole vastuuta loppusijoituksesta sen jälkeen kun luola on suljettu. Tulevat sukupolvet saavat vastuulleen ja hoidettavakseen oman sukupolvemme aiheuttamat jätteet ikuisiksi ajoiksi.

Ydinvoima on auringonlaskun energiantuotantomuoto, joka aiheuttaa vakavia ongelmia aina uraanin louhinnasta jätteen loppusijoitukseen. Vai mitä pitäisi ajatella Talvivaaran kaivoksesta, Japanin ydinkatastrofista ja Suomen ydinjätekiistasta? Vaikka ydinturvallisuuslaki kieltääkin tällä hetkellä ydinjätteen tuonnin ulkomailta Suomeen, on olemassa riski, että Suomesta tehdään vielä Eurooppalaisen ydinjätteen kaatopaikka.

Mitä sitten pitäisi tehdä, jotta ydinjätekiista ratkeaisi? Ohessa viisi toimenpidettä:
– Fennovoiman ja TVO:n hankkeet tulisi pysäyttää
– Fortumille ei tule myöntää periaatepäätöslupaa Loviisan yksiköiden korvaamiseen
– Uraani- ja windfall-vero tulisi ottaa käyttöön mahdollisimman pian
Ydinvastuulakia tulisi tiukentaa
– Olemassa oleville ydinjätteille tulee löytää turvallinen loppusijoituspaikka. Kustannukset tulee saada täysimääräisesti yhtiöiden maksettaviksi seuraavan 200 000 vuoden ajan.

3 kommenttia artikkeliin ”Ydinjätekiista: Viisi toimenpide-ehdotusta”

  1. Posivan Onkalo-hankkeen kohdalla on tärkeää huomata, että kysymys on edelleen prototyypistä, jota ei ole osoitettu turvalliseksi ratkaisuksi. On tärkeää, että näin ei ajatella, jotta rakentamis- ja käyttöönottolupien käsittelyssä arviointi tehdään turvallisuutta, ei yhtiöiden taloustilannetta ajatellen. Viranomaisilla on oltava valmius arvioida koko hanke uudelleen, mikäli turvallisuushuolet antavat siihen aihetta.

    Ruotsista on äskettäin tullut tuoretta tutkimustietoa liittyen kuparin korroosioon. Ydinjäte on tarkoitus sijoittaa Onkaloon kuparikapseleissa:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3386782.ece

    Toinen kysymys on nykyisen välivarastoinnin turvallisuus. Tällä hetkellä välivarastointi tehdään vesiallasvarastoissa: http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/ukk/ydinturvallisuus/ydinjatteet/fi_FI/ydinjate2/

    Union of Concerned Scientists suosittaa, että välivarastointi pitäisi tehdä altaiden sijaan kuivasäiliöissä (dry casks), koska tällainen järjestelmäei tarvitse erillistä jäähdytystä: http://www.ucsusa.org/nuclear_power/nuclear_power_risk/safety/safer-storage-of-spent-fuel.html

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja