Miten varaudut talouden romahdukseen?

Vihreän Langan toimittaja Vesa Sisättö kysyi alkuviikosta minulta, miten varaudun talouden romahdukseen.

Tietysti voi ajatella, että nyt on sopiva hetki pyrkiä lisäämään omavaraisuutta, kouluttautua, harjoitella uusia selviytymistaitoja tai vaikka sijoittaa kaikki rahat romahtaneisiin osakkeisiin uutta nousukautta silmälläpitäen.

Parasta talouden romahtamisessa on se, että luonnonvarojen kulutus vähenee sekä avautuu uusia mahdollisuuksia toisenlaisen politiikan tekemiselle ja uusien taitojen hankkimiselle.

Mikäli pystyy järjestämään oman elämänsä siten, että on vapaa turhasta kulutuspakosta, tulee toimeen pienillä tuloilla sekä varmistaa, että ympärillä on sosiaalinen tukiverkko, ei talouden romahtamisesta tarvitse todennäköisesti paljon huolehtia.

Mikäli taas elää talouskasvun ja kulutuksen oravanpyörässä, on toki syytä isoon huoleen. Ja jos systeemi nyt romahtaa täysin, vain hyvin harva meistä on oikeasti täysin riippumaton tilanteesta.

Tässä vastaukseni toimittajan kysymykseen: Miten varaudut talouden romahdukseen?

”Henkilökohtaisesti en mitenkään. Olen vapaa kasvupakosta. Muuten kannustan ihmisiä vähentämään kulutusta niin paljon kuin mahdollista. Talouskasvun sijaan kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten ihmisten hyvinvointi turvataan ekologisissa rajoissa ilman talouskasvua.”

On ongelmallista, että yhteiskunnan hyvinvointilupaus on rakennettu jatkuvan talouskasvun varaan vaikka on selvää, että välillä käsillä on myös talouden laskukausia. Kyse on huonosta valmistautumisesta ja politiikan teon laiskuudesta.

Mahdollisuuksia parempaan on vaikka millä mitalla. Työaikaa lyhentämällä, työtä tasaisemmin jakamalla, perustulolla sekä veropolitiikkaa muuttamalla olisi mahdollista turvata hyvinvointipalvelut myös matalamman talouskasvun tai laskevan talouden oloissa ilman, että julkinen sektori velkaantuu hallitsemattomasti ja työttömyys lisääntyy.

Lisäksi on paljon helpompi keksiä tapoja, joilla kaikki ovat onnellisia vähemmän luonnonvaroja kuormittavassa yhteiskunnassa kuin keksiä keinoja, kuinka voimme kuluttaa neljän viiden maapallon verran yhdellä maapallolla.

Oletko itse varautunut talouden romahtamiseen?

2 kommenttia artikkeliin ”Miten varaudut talouden romahdukseen?”

  1. Hei Leo,

    on totta, että jos yksilö pystyy järjestämään elämänsä ja elämänarvonsa kuvaamallasi tavalla, ei rahatalouden romahduskaan ole hänelle suuri kysymys. Vallitsevista yhteiskunnallisista valtasuhteista johtuen hyvin harva siihen itsenäisesti kuitenkaan vielä tällä hetkellä pystyy.

    Olen samaa mieltä myös siitä, ettei yhteiskunnan hyvinvointitakuuta tulisi rakentaa materiaalisen talouskasvun varaan. Kuitenkin näin tehdään huomaamatta, kun hyvinvointivaltion rahoituksen väitetään vaativan nimellisen kasvun (rahavirtojen lisääntyminen) lisäksi myös materiaalista kasvua (paperikoneiden lisääntyminen).

    Tässä piilee kuitenkin kategoriavirhe. Erityisen selvästi se tulee näkyviin, kun tarkastellaan hyvinvointipalveluiden rahoitusta. On nimittäin niin, että nykymuotoisessa rahatalousjärjestelmässä valtion rahoitusmahdollisuudet ovat todellisuudessa paljon joustavammat kuin tällä hetkellä ymmärretään. Koska valtiot kuluttavat aina omassa valuutassaan, jonka liikkeellelaskusta ne myös vastaavat, ei velkaantuminen ole niille lähtökohtaisesti ongelma. Valtion valuutan arvon takaa aina se, että valtion asettamat verot voidaan maksaa ainoastaan valtion valuutassa. Veroja tarvitaan myös kokonaiskysynnän säätelyssä, mutta todellista rahoituksellista tehtävää ne hoitavat vain tietyissä institutionaalisissa olosuhteissa (valitettavasti euroalueella).

    Jos institutionaalisia rajoitteita ei ole ja valtio on taloudellisesti sekä talouspoliittisesti suvereeni, ei sen tarvitse perustaa kulutussuunnitelmansa odotetuille verotuloille, vaan se voi määrittää kulutuksensa yhteiskuntapoliittisten tarpeiden näkökulmasta. Taloudellisesti suvereeni valtio ei voi siis koskaan velkaantua holtittomasti. Se voi kuitenkin kuluttaa ja verottaa holtittomasti, jolloin talouden inflaatiopaineet ja materiaalinen kulutus voivat kasvaa talouden ja ympäristön kestokyvyn kannalta liian suuriksi.

    Tärkeää on siis ymmärtää, että valtion kulutus ei ole riippuvaista yrityksiltä ja kotitalouksilta kerättävistä veroista. Siksi paperikoneiden tuottaminen ei ole edellytys hyvinvointipalveluiden tuottamiselle..Mitoittamalla oikein kulutuksen määrän ja laadun sekä kohdistamalla verotuksen oikein, valtio voi yhtä aikaa pienentää materiaalista kulutusta ja turvata hyvinvointipalvelut. Nähdäkseni degrowth-liikkeeltä on puuttunut konkreettinen suunnitelma tällaisen yhteiskunnallisen mallin totetuttamiseksi. Esittämistäni havainnoista saattaisi olla apua tällaisen rakentamisessa.

    Lisää perusteluja ja analyysia rahatalousjärjestelmästä löytyy blogistamme (rahajatalous.wordpress.com).

  2. Kiitokset Leolle postauksesta,

    ja Jussille kommentista. Olisin maininnut funktionaalisen rahoituksen mahdollisuuksista, mutta nyt pääsen keskitymään muihin mieleen nouseviin ajatuksiin. On selkeää, että meidän täytyy muuttaa talouden rakenteita, ja perinpohjaisesti. Luonto ei kestä – missään mielessä – nykyistä kehitystä.

    Minusta on mielenkiintoista, kuinka talousjärjestelmän romahdus nähdään mahdollisuutena. Sitä se on, mutta todella suurin varauksin. On tärkeä kysyä, kenellä on oikeasti mahdollisuuksia kouluttautua, hankkia uusia selviytymistaitoja jne. Kuten Leo asian ilmaisee:

    ”Mikäli pystyy järjestämään oman elämänsä siten, että on vapaa turhasta kulutuspakosta, tulee toimeen pienillä tuloilla sekä varmistaa, että ympärillä on sosiaalinen tukiverkko, ei talouden romahtamisesta tarvitse todennäköisesti paljon huolehtia.”

    Nimenomaan. Valitettavasti tuo ei ole kaikille mahdollista. Meillä on jo nyt köyhyyttä, ihmisiä, joilla ei ole rahaa lääkkeisiinsä, päivästä päivään selviämistä, mielenterveysongelmia jne. On todennäköistä, että ne, joilla on jo nyt paljon, voivat ”jättäytyä oravanpyörän ulkopuolelle”, sijoittaa osakkeisiin, kouluttautua. Mutta talouskriisin suurimmat kärsijät ovat ne, joille kulutustason laskemisen diskurssi on jo nyt käsittämättömän elitististä.

    Emme voi antaa yhteiskunnalliselle romahdukselle yksilöllisiä selviytymismalleja, vaikka on totta, että meidän yksilöllinen tulkintamme asioiden tilasta on olennainen. Mutta talouden romahtamisen kuvaaminen yksinkertaisesti mahdollisuutena on yksipuolinen.

    http://online.wsj.com/article/SB10001424053111904199404576538261061694524.html

    On fakta, että talouden romahtaminen vaikuttaa kaikkien elämään – suoraan tai välillisesti. Ja pahoin pelkään, että talouden romahtamisesta kärsivät eniten ne, jotka ovat jo nyt huonoimmassa asemassa. Mikäli annamme tulevalle talousromahdukselle talouslaskun välttämättömyyden merkityksen ja näemme sen yksioikoisesti mahdollisuutena, olemme tippuneet samaan ansaan, mistä kritisoimme talouskasvun puolestapuhujia: asetamme jonkun täysin abstraktin numeron ohjaamaan meidän toimintamme onnistumista tai oikeutusta ottamatta huomioon ilmiöiden kirjoa numeroiden takana.

    Meidän tulisi analysoida perusteellisesti talousjärjestelmän rakenteita, sen rajoituksia, ja pohtia, ovatko luonnon rajoitteet ja taloudelle asettamamme tarpeet johdonmukaisia talouden rakenteiden kanssa. Mikäli ei, meidän tulee tarkan analyysin ja reformien (joita Jussi ja Leo mainitsivat) avulla pyrkiä kohti talousjärjestelmää, joka ottaisi paremmin huomioon ihmisten lukuisat sosiaaliset ja psykologiset tarpeet – unohtamatta luonnon arvoa.

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!