Michael Lettenmeier: Nyt, jos koskaan!

Vieraskynäblogissa Michael Lettenmeier

Kävin äskettäin Saksassa, reilu viikko Japanin tsunamin jälkeen. Ja täytyy sanoa, että olin todella yllättynyt.

Saksassa on oikeasti alkanut keskustelu ydinvoimasta ja energiapolitiikasta. Itse asiassa ennennäkömätön keskustelu.

Ennennäkemätöntä Saksassa alkaneessa keskustelussa on, että Japanin tapahtumat ovat saaneet ennen täysin ydinvoimaan uskoneita ymmärtämään, että ydinvoiman riskit ovat todella olemassa ja ne voivat realisoitua jopa korkeasti kehittyneessä teknologiamaassa. Sellaisessa maassa, josta viimekseksi olisi uskottu, että teknologia voi pettää.

Uutta tässä on erityisesti se, ketkä tahot ovat alkaneet epäilemään tähänastisen energiapolitiikan järkevyyttä: hallituspuolue CDU ja maan konservatiiviset lehdet. Ydinvoimakritiikkiä ja –varovaisuutta kuulee siis nyt niiden suusta, jotka nauroivat kovalla äänellä 1990-luvulla, kun Saksan demarit hoksasivat, että ydinvoiman riskit ovat liian suuria. Jotka nauroivat vuosituhannen vaihteessa, kun demarit vihreiden avustuksella tekivät ensimmäiset päätökset ydinvoimasta luopumiseksi.

Saksan konservatiivilehdistö on vuosikausia ärsyttänyt minua tekonologiausoisessa suhtautumisessa ydinvoimaan. Nyt jopa Frankfurter Allgemeine Zeitung vastaa niille, joiden mielestä ydinvoiman nostaminen vaaliteemaksi on Japanin uhrien pilkkaamista, että ”milloin sitten pitäisi puhua tällaisista suurista yhteiskunnallisista kiistanaiheista, jos ei vaalitaistelun aikana”.

Saksan kansalle ainakin ydinvoima kelpasi vaaliteemaksi. Viime viikonloppuna oli kaksi tämän vuoden seitsemästä osavaltiovaalista. Rheinland-Pfalzissa vihreät kolminkertaistivat äänimääränsä ja pääsevät mukaan hallitukseen. Baden-Württembergissä vihreät kaksinkertaistivat äänimääränsä 24 prosenttiin ja saavat kaikkien aikojen ensimmäisen virheän osavaltiopääministerin!

Herätys, Suomi!
– Nyt jos koskaan kannattaa myöntää jo, ettei ydinvoimaa voida sataprosenttisella varmuudella hallita.
– Nyt jos koskaan pitää nostaa ydinvoima vaalikeskustelun aiheeksi.
– Nyt jos koskaan kannattaa lopettaa Olkiluoto 3:n rakennustyöt sen sijaan, että jatketaan jatkuvasti paljastuvia rakennusvirheita. Voimala on vuosia myöhässä, mutteivät valot ole vieläkään sammuneet Suomesta. Olkiluoto 3:n tyypin voimalan rakennustyöt on Ranskassa pysäytetty jo.
– Nyt jos koskaan kannattaa lähteä suunnittelemaan, miten ja milloin päästään kokonaan eroon ydinvoimasta. Vaihtoehtoja on ja energiatehokkuuspotentiaalia löytyy, ilmasto ei käy selitykseksi.

Äänestäkää Leo eduskuntaan, jos haluatte olla varmoja, että ehdokas varmasti haluaa pikaisesti eroon ydinvoimasta.

Michael Lettenmeier on saksalais-lahtelainen ekotehokkuuskonsultti ja D-mat oy:n toimitusjohtaja.

Yksi kommentti artikkeliin ”Michael Lettenmeier: Nyt, jos koskaan!”

  1. Saksan konservatiivilehdistö on vuosikausia ärsyttänyt minua tekonologiausoisessa suhtautumisessa ydinvoimaan.

    Minä tiedän monta, keitä ärsyttää teknologiauskoinen suhtautuminen uusiutuvan energian mahdollisuuksiin. Minä en siksi hylkäisi yhtäkään hiiletöntä energiamuotoa.

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja